Gå til innhold

Fototreff - 29.juni - Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et uhøytidelig fototreff "arrangert" av meg. Det er ingen på dette treffet (meg medberegnet) som har noe ansvar for hverken kost/losji eller booking av hotell og plasser etc.

 

Vi er (eller blir) en kameratgjeng som treffes til avtalt tid hvor vi der og da bestemmer oss litt for hva vi skal gjøre. Det er dog kanskje ingen hemmelighet at deter fotografering og prat rundt dette som er hovedtemaet.

 

De som møter opp må selv sørge for transport/hotell etc. hvis man feks. bor langt unna og ikke reiser hjem samme dag.

 

Jeg ser for meg at vi kanskje bør møtes på Oslo S (Jernbanestasjonen) da de fleste kanskje ender der når dem ankommer Oslo. Derfra så rusler vi oppover mot Aker Brygge mens vi knipser litt bilder på vår vei. Kanskje tar vi også en tur et annet sted hvis vi bestemmer oss for dette sån på sparket. Men hovedgreia er at vi skal prøve og finne motiver og knipse litt bilder.

 

Vi avslutter litt senere med å ta en kald'en på Aker Brygge hvor vi fortsetter med litt skjitsnakk om foto eller evt. andre ting. De som møter opp kan dra hjem akkurat når dem vil og trenger så absolutt ikke bli med på alt.

 

Jeg har aldri vert noe fan av komersielle fototreff med arrangører som koster penger. Det er mye mer behagelig og ta ting litt på sparket da det er mye som spiller inn med tanke på hva som kan skje den dagen.

 

Hvis været ikke er med oss og det høljer ned, så blir det fortsatt fototur, men da bør man ha værtettet utstyr og eller bruke en plastpose etc. Mes sannsynlig vil motivasjonen falle noe for mange når det høljer ned, noe jeg kan forstå, og da er det bare å skru opp ISO og tvinge opp blenderåpningen for da beveger vi oss innendørs :)

 

Å gå i timevis rundt i hovedstaden når det høljregner er ikke akkurat noe som frister, så da kan vi heller evt. finne en brunpub vi kan slå oss ned og ta en pils. Motiver finnes det over alt. Også inne på en pub.

 

Helt til slutt bør jeg kanskje komme med et lite tillegg:

De som skal være med på fototuren bør kanskje være gamle nok til å komme inn på pub'er og utesteder. Det er så klart ikke noe alkoholpress her, men mange steder krever legitimasjon i døren for å komme inn. Det blir litt "brems" hvis det møter opp en 17-åring som ikke kommer inn på diverse steder.

 

En ting er at man må være 18-år for å drikke ØL (for den som vil ha det) men en annen ting er at aldersgrensen mange steder er 21-år eller høyere.

 

Vi skal tross alt rave rundt i landets hovedstad på et av årets mest travle helgedager og det kan bli sent for dem som vil kjøre løpet ut. Det annbefales kanskje derfor at vi bør sette en minimums aldersgrense på 18 eller 21 år kanskje?

 

Jeg kan ikke tenke meg at det er noen på fototreffet som er noe spesielt happy med ta ansvar for andre, så man bør i det minste være myndig. Spesielt på en slik dag som dette.

 

Nå høres det kanskje ut som om vi skal tømme alle Oslos pub'er for edle dråper, og det stemmer ikke. Jeg vil bare presissere at alle har ansvar for seg selv, og at man på en slik dag kanskje ikke bør være alt for ung.

 

Ta med småpenger til buss/trikk etc. og ønsker man en kald'en i OSlo og på AKer Brygge så bør du forvarme bankkortet, for her er IKKE halvliterene billige! :)

Lenke til kommentar

Jeg maser på Tomsi om selskap inn jeg :p

He-he.

 

Et par kommentarer til den gode forklaringen til BjerkneZ.

 

Dette er et flott tiltak; men for oss som har vært mye i Oslo, synes kanskje at vi skal prøve en litt mer spennende rute.På Oslo-treffet i går snakket vi litt om en alternativ rute; vi synes Oslo S til Aker brygge er en veldig turist-befengt rute - så det er en fare for at vi fort kan gå i kø blandt andre turister. Så tanken er ikke å kuppe treffet, men å foreslå en rute som viser et Oslo som er litt anderledes og turistene ikke ser.

 

Vår rute er som følger - vi møtes på Oslo S, går via Barcode byggene over til Grønland for vi vender snuten mot Hausmania/Blå. Så følger vi Akerselva opp et stykke (forbi Åmot bro) før vi vender snuten innover mot Grünerløkka. Da får vi en fin blanding av street, arkitektur og natur.

 

Det finnes mange fine vannhull langs ruten, og det er større sjanse for at vi får bord - jeg tror vi blir mange. Og det er jo ingen problem å dra ned til Aker brygge etterhvert.

 

Dette er bare et forslag - vi kan lodde stemningnen når vi treffes på Oslo S; kanskje det er noen som andre forslag som frister mere.

 

BjerkneZ har foreslått i en tidligere tråd at vi skal reise lett - et forslag jeg er helt enig i. Både hans ruteforslag og vårt er av en slik at man kun trenger et objektiv - gjerne en fast 35mm ekvivalent( altså 35mm på FF, ~23mm på APS-C crop, og 17mm på µ-4/3.

 

Når det gjelder aldersgrense - vi har innimellom hatt med yngre folk enn 18 år, og aldri hatt noen problem med det - vi har stort sett stoppet på steder der alle kommer inn - de under 18 drikker dog brus. Enkelte over 18 også :) Men det blir sannsynligvis ikke noen issue uansett; det har ikke vært så unde folk på treff en stund.

Lenke til kommentar

Der det er snakk om 21-års grense er det vel kun på kvelden vil jeg tro? Ikke at det er noe issue for meg.

Det stemmer nok bra; så jeg anser det ikke som et problem.

 

Jeg vil anbefale alle som ikke har vært med på treff før, om å begynne å gjøre det. Dere vil oppleve at vi er ikke farlige; det blir mange fine bilder og vi tar oss tid til å prate fotografi og utstyr. Er det noe du lurer på, så er det alltid noen som kan svare. Og ingen spørsmål er for dumme.

Lenke til kommentar

På gårsdagens fototreff i Oslo hadde vi en hyggelig prat rundt dette sommertreffet.

 

Aker Brygge er fint og veldig lett tilgjengelig, men det er noen aber;

- Det er ekstremt dyrt.

- Det er stappfult dersom været er på vår side (noe det selvfølgelig er på et fototreff).

- Det er et sted stort sett alle har sett/vært (dog, det bygges stadig ut mot Tjuvholmen)

 

Hva med å traske opp noen gater som utenbysfarere (og tilogmed noen "innenbys") ikke nødvendigvis har sett? Man slipper da å gå i samme fotspor som tusener av japanske turister. Boblevannet blir vesentlig rimeligere. De interessante og litt mer unike motivene blir flere. Å komme seg bort fra turistmekka må være gatefotografens drøm ;)

 

Forslag til rute:

 

1. Oppmøte på Oslo S.

2. Over Akrobaten til Grønlands torg.

3. Grønlands torg bort til Akerselva

4. Opp langs Akerselva til vi finner et vannhull med tilstrekkelig antall plasser på Grünerløkka.

 

Det bygges en del langs nedre del av Akerselva, så den kan være litt utilgjengelig på østsiden, så vi får krysse den ved Vaterlands bru.

 

Turen blir da på ca. 3 km +/-

 

Det går hyppige avganger med trikker/busser fra løkka tilbake til Oslo S hvis man ikke ønsker å gå.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Personlig er jeg åpen for det meste, og jeg er helt inneforstått med at det blir ending i planene under veis.

 

Jeg foreslår at vi møtes på Oslo S over en kaffe, så tar vi en liten prat om hvor vi ønsker å gå derfra. Å bestemme slikt på forhånd tror jeg bare blir forvirrende. Vi får se ann været og humøret når dagen kommer tror jeg og vi møtes :)

 

Men jeg er veldig for og gå litt andre steder enn de "vanlige" ja :)

Lenke til kommentar

Personlig er jeg åpen for det meste, og jeg er helt inneforstått med at det blir ending i planene under veis.

 

åpen for det meste ja.. husk at du skal treffe en gjeng fremmede mannfolk som har minst et kamera hver med seg. :hmm:

 

Det er en stund siden jeg var med sist men det er alltid koselig på slike treff.

Lenke til kommentar

Førte deg opp på listen Alt-Ctrl :)

 

Det er lettere og fjerne folk fra listen hvis noen ombestemmer seg, enn å saumfare en tråd på slutten.

_____________

  1. Bjerknez
  2. tomsi42
  3. i42
  4. Aetius
  5. ehauger
  6. Andreasfe
  7. Shirmah
  8. Nikolai88
  9. ulfgre
  10. ilpostino
  11. TGB
  12. eks
  13. Alt-Ctrl

______________

 

 

Hadde jo vert fint hvis noen kontaktet han eller evt. ga meg en link? :)

Minn meg på det i morgen, så fikser jeg det. Send gjerne med en URL til denne tråden, så slipper jeg å lete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...