Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Verge, som generelt er veldig PenTile og AMOLED kritiske sa i sin test du ikke vil legge merke til de negative effektene av PenTile rett og slett fordi pixeltettheten er så høy. Fargebalansen vil være en ulempe for noen men det er mer smak og behag, og de sa at hvis du setter skjermen i Movie-mode er det omtrent umulig å skille den fra One. Begge fikk 10/10 for skjermkvalitet.

 

Vurderer selv One på grunn av utrolig grelt design på S4, men tenke jeg bare skulle nevne det.

Uskarpheten ved pentile blir naturligvis mindre når pikseltettheten økes. Farge-kant-feilene vil derimot alltid være tilstede ved pentile, og kan sees som en slags konvergensfeil.

 

og du har Iphone tenker eg

Hva jeg har spiller da ingen rolle. Du må klare å holde fokus selv om det var iPhone som var sammenlikningsgrunnlag. Poenget er skjermteknologi. Mange venter i spenning på OLED som roses opp i skyene som det perfekte innen skjermteknologi. Faktumet er at OLED har utrolig potensiale, men ikke nødvendigvis trenger å være bedre - spesielt ikke i mobil hvor lysstyrke er viktigere enn sortnivå.

 

S4 har blitt noe bedre enn S3, men lider fortsatt under mange av de samme skjerm "problemene". S4 har forskjellige skjermmoduser som gjør den bedre til enkelte situasjoner men det er likevel slik at den mest fargekorrekte modusen (som fortsatt er over 20% oversaturert) ikke klarer å gi den høyeste lysstyrken - noe som ofte er ønskelig ved en mobil. Så er det også utrolig tungvindt å endre skjermmodus hele tiden, noe som gjør at 99% kun vil holde seg til en kompromittert skjermmodus. Nå skal det sies at skjermen på S4 ikke er dårlig, men den fortjener heller ikke å trekkes fram som "knallgod bildekvalitet i skjermen". Spesielt ikke uten å påpeke disse tingene, da 20% oversaturering faktisk kvalifiserer til stryk for fargekorrekthet i en bildekvalitet sammenheng!

 

Ogå så en kommentar til en over her:

Fargekorrenthet har overhodet ingen sammenheng med skjermstørrelse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For oss som ikke ser så godt, kan tekst på mobilen bli for liten. På smartmobiler kan lesbarheten justeres med zoomfunksjonen, men ikke for alle funksjoner.I testen av S4 er Kvalheim inne på emnet når han kommenterer epostleseren, men konklusjonen er kanskje basert på normalt syn. Jeg savner en presisering - lar lesbarheten av epostmeldingene seg skalere ved at man kan zoome på teksten i eposten?Savner også en kommentar om dette for sms-meldinger. Har tidligere fått demonstrert sms på en HTC - der var teksten i sms-meldingen ikke zoombar.Fins det i det hele tatt smarmobiler på markedet hvor lesbarheten på disse tjenestene kan skaleres med zoom-funksjon.Alternativt fins det sms-apper hvor lesbarheten kan skaleres med zoomfunksjon når meldingen leses via appen?Mobilen jeg har er nær på å ta kvelden - det ville være til stor hjelp å få svar på disse spørsmålene. :)

 

Man kan pinch to zoom i standard meldings appen i GS3.

Man dobbelt trykker på meldings bobla slik at den åpnes i et fullskjerms vindu og der kan man zoome.

Standard e-post appen kan også zoome.

De fjerner jo ikke denne funksjonaliteten i GS4.

Lenke til kommentar

 

Plast (kompositt) er overlegent byggemateriale i mobiltelefoner. Dette argumentet går lett inn på (+)-lista hos meg.

For meg er ikke problemet med Samsungtelefonene at det er plast i seg selv, men at Samsung bruker en forferdelig tacky, glossy coating. Plast er heller ikke noen god varmeleder,, moe som kunne vært en fordel med en utvikling på cpu/gpu-fronten som snart krever kjølevifter. ;)

Lenke til kommentar

"Jeg tror ikke den har lang batterilevetid"

 

Men like fullt har den det.

 

" Ellers er jeg litt nysgjerrig på hvordan floating touch fungerer i praksis. Hvodan fungerer den i videospilleren, i meldingsboksen, i bildegalleriet OSV ? Liker funksjonen godt på min Note 2, men da brukes jo en penn."

 

Videospilleren funker knall, hover over time linen for å se hvor du skal hoppe, som på YouTube.

Meldingsboksen funker ved å gi deg meldingen du hovrer over. Samme med epost.

Galleriet viser deg bilder i mappen du hovrer over, evt større versjon av bildet du hovrer over.

 

" Kanskje det blir en GS5 på meg neste år Samsung om dere kopierer litt fra HTC mtp front speakers og kvalitetsfølelse."

 

Da blir det ikke noen gs5 på meg. Håper de holder seg unna det designet som er på HTC one.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vell blitt "motbevist", er visstnok problemer rundt produksjon av Exynos SoC som gjør at den kun er tilgjengelig få stender i verden, men den støtter faktisk alle LTE frekvenser den også visstnok, ble bare brukt som en dårlig unnskyldning for å kamuflere produksjonsproblematikken.

 

Nå er det jo uansett ikke en 8-kjerner, du har 4-kjerner med høy frekvens, og 4-kjerner med lav frekvens som skal fungere dynamisk for å spare strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Er det noen som vet hvordan trådløs lading på S4 fungerer - jeg tenker på praktisk bruk av ladekrybba, ladetid, og om den kan brukes på S 3 også?

Er den verdt å kjøpe når jeg nå ser ut for å gå for S4?

 

Skulle forøvrig satset på vanntette "S 4 active ", men liker ikke tanken på 3 fysiske taster nede på skjermen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...