Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes testen har fått endel dårlig begrunna og faglig tvilsom kritikk. Særlig gjelder dette displayet. Faktisk ser mange tester av S4 (se f.eks. gsmarena og displaymate) ut til å være samstemte i at nå begynner OLED å bli bra, også kalibreringsmessig.

 

Men det er uansett et stort spørsmål hvor relevant det er å se mye på fargepresisjon etc på 4-5" mobilskjermer. For 13+" pc-skjermer har det endel betydning, og for 22+" monitorer er det temmelig viktig. Jeg driver med digital fotografering og er nok mer enn gjennomsnittlig opptatt av farger og fargepresisjon, men nettopp derfor bruker jeg da ikke mobilen til å vurdere sånt!

 

For meg er det viktigere med en skjermoppførsel som fungerer godt i praksis enn med en som er veldig presis, og jeg tror vi er ganske mange som synes skjermen på GS3 funker en god del bedre enn fargeanalysene tilsier. Jeg synes gsmarena oppsummerer ganske bra i sin test av GS4, idet de også drøfter pentile-problematikken, og konkluderer:

 

The defect wasn't easily spotted on the Galaxy S III either unless you looked from a closer-than-comfortable distance, and here it's as good as invisible to the naked eye. The design of the PenTile matrix has been changed too, so now green sub-pixels are twice as many as blue and red sub-pixels, and the arrangement is changed as well. This however matters little to anyone not armed with a microscope.

 

What you should take away from all this is that the final weak point of the Super AMOLED screens has been taken care of and the Galaxy S4 offers image quality like no other smartphone on the market. Its impressive contrast and almost perfect viewing angles make everything on the screen pop, regardless of your viewpoint.

The color saturation is beyond the reach of any LCD out there, which make even the dullest image appear remarkably vibrant. Still, if you are not a fan of the oversaturated look of AMOLEDs, Samsung gives you the option to tune down the saturation to more natural levels and enjoy the best of both worlds. There's a dedicated Adobe RGB setting that gets this done.

 

Testen til amobil er fra en vanlig brukers perspektiv, og de som skal kjøpe så dyre enheter, bør uansett sjekke dem ut i praksis.

 

For lydreproduksjon er forholdet annerledes enn for fargeangivelse, for her er det aktuelt å kjøre lyden ut gjennom diverse kanaler, fra øreplugger til hodetelefoner til musikkanlegg. Derfor kunne det vært mer interessant med egne tekniske målinger på dette, men det mer subjektive inntrykket ser ut til å støttes av f.eks gsmarena, det eneste å trekke for er lydstyrken:

 

The Samsung Galaxy S4 passed our dedicated audio quality test with flying colors. The smartphone had perfectly clear output when attached to an active external amplifier, with no weak points to its performance. The only thing to frown at here is the only average volume levels.

Impressively, there's virtually no distortion when you plug in a pair of headphones. Even the stereo crosstalk which suffers in that case just about every time was barely affected. Unfortunately, the volume levels remained only average.

 

Mitt overflatiske inntrykk er at denne testen føyer seg godt til andre liknende.

 

Jeg kommer for min del ikke til å kjøpe den, med mindre en oppdatering kommer med FM-radio. Og jeg er spent på å se om Tizen-baserte modeller gir flere muligheter til å utnytte hardware.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns erligtalt det var en ganske dårlig "unboxing".

Han sa at det var ett stort batteri, men skjermen bruker opp mye strøm, og det er jo tross alt en quad-core 1.9 GHz :O - Jeg tror ikke den har lang batterilevetid, men det er det samme for meg. Jeg ser fortsatt på S4 som hellig - synd jeg aldri kommer til å ha råd til den... :/ Han sa også at laderen var rask, og da hadde det vært fint om han nevnte hvor mye ampere den kjørte. Alt i alt kunne dette vært gjort mye bedre.

Lenke til kommentar

For oss som ikke ser så godt, kan tekst på mobilen bli for liten. På smartmobiler kan lesbarheten justeres med zoomfunksjonen, men ikke for alle funksjoner.

 

I testen av S4 er Kvalheim inne på emnet når han kommenterer epostleseren, men konklusjonen

er kanskje basert på normalt syn. Jeg savner en presisering - lar lesbarheten av epostmeldingene seg skalere ved at man kan zoome på teksten i eposten?

 

Savner også en kommentar om dette for sms-meldinger. Har tidligere fått demonstrert sms på en HTC - der var teksten i sms-meldingen ikke zoombar.

 

Fins det i det hele tatt smarmobiler på markedet hvor lesbarheten på disse tjenestene kan

skaleres med zoom-funksjon.

 

Alternativt fins det sms-apper hvor lesbarheten kan skaleres med zoomfunksjon når meldingen leses via appen?

 

Mobilen jeg har er nær på å ta kvelden - det ville være til stor hjelp å få svar på disse spørsmålene. :)

Lenke til kommentar

Teksten på forumet her blant annet ved bruk av Google Chrome på Galaxy SIV, blir den noe kornete på grunn av pentile RGB eller er det bare DPIen på selve applikasjonen som gjør det?

 

Er mer kornete enn jeg hadde forventet av 1080P og såpass høy PPI på skjermen.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Har tidligere fått demonstrert sms på en HTC - der var teksten i sms-meldingen ikke zoombar.

 

Fins det i det hele tatt smarmobiler på markedet hvor lesbarheten på disse tjenestene kan

skaleres med zoom-funksjon.

 

Alternativt fins det sms-apper hvor lesbarheten kan skaleres med zoomfunksjon når meldingen leses via appen?

 

Mobilen jeg har er nær på å ta kvelden - det ville være til stor hjelp å få svar på disse spørsmålene. :)

Litt OT, men hvilken htc var dette? Min gamle, snart pensjonerte, Sensation har (pinch to) zoom både i sms- og e-postappene. Ellers er jeg rimelig sikker på at det finnes alternativer i play som gir denne muligheten.

Lenke til kommentar

 

Såg du nevnte noe om skjermen til S4 og oversaturerte farger etc.

 

http://www.gsmarena....p-news-5928.php

"The Professional Photo Mode is fairly close to the Adobe RGB standard." Blir spennende å teste dette fra CS6 over til S IV.

 

Her er en meget grundig test, som gir skryt til den nye amoled-skjermen for bedre fargegjengivelse enn hva S3 har.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

 

Savner også en kommentar om dette for sms-meldinger. Har tidligere fått demonstrert sms på en HTC - der var teksten i sms-meldingen ikke zoombar.

 

Fins det i det hele tatt smarmobiler på markedet hvor lesbarheten på disse tjenestene kan

skaleres med zoom-funksjon.

 

Alternativt fins det sms-apper hvor lesbarheten kan skaleres med zoomfunksjon når meldingen leses via appen?

 

 

På dagens Samsung mobiler er det mulig å endre tekststørrelsen via volumknappen.

Lenke til kommentar

Såg du nevnte noe om skjermen til S4 og oversaturerte farger etc.

 

http://www.gsmarena....p-news-5928.php

"The Professional Photo Mode is fairly close to the Adobe RGB standard." Blir spennende å teste dette fra CS6 over til S IV.

 

Her er en meget grundig test, som gir skryt til den nye amoled-skjermen for bedre fargegjengivelse enn hva S3 har.

Tja, iflg Anandtechs test er ikke "professional photo mode" noe annet enn et nytt navn på "natural mode" uten noen nevneverdige forbedringer, og mener "movie" faktisk er det som faktisk gir mest korrekt fargegjengivelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som en grei telefon for de som trenger ny, men for jeg som allerede har S3 så hopper jeg fint over denne..

 

sitterer teksten + nå som mobilen min er defekt, skadet av vann vil jeg prøve å vente til neste års modell :)

ellers så skal jo ikke mobilen være din sjef, mobilen skal være tjeneren din!

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det var noen lyspunkter og noen dårlige nyheter i forhold til det vi fikk vite under sniktitten:

 

Lyspunkter:

*Floating touch funker bra

*Funksjonen der en kan bla i menyer ved å sveipe hånden over mobilen uten å være nær den funker bra.

*Skjermen er svært lyssterk og har lite refleks

*godt kamera

*mobilen kan brukes med hansker

 

Dårlig nytt:

*Funksjonen der videospilleren pauser når en ser bort funker dårlig i praksis.

*Funksjonen med automatisk scrolling funker dårlig i praksis

*Svak treningsløsning

*"forenklet mediedeling" (Samsung Link) er ikke rare forenklingen

 

 

Det var nok litt for mye dårlig nytt enn godt nytt tatt i betraktning at det finnes andre svært god mobiler på markedet nå. Funksjonen der en kan bla i menyer ved å sveipe hånden over mobilen uten å være nær den (luftvisning ?) er på grensen til gimmik. Kanskje den er nyttig hvis man baker og har oppskrifen på mobilen? Jeg var svært spent på de andre spesialfunksjonene, og synes vel den skuffet litt.

 

Ellers er jeg litt nysgjerrig på hvordan floating touch fungerer i praksis. Hvodan fungerer den i videospilleren, i meldingsboksen, i bildegalleriet OSV ? Liker funksjonen godt på min Note 2, men da brukes jo en penn.

Lenke til kommentar

Har og Note 2 men bruker lite floating touch funksjonen. Plukker opp min S4 i morra kl 10 da de ikke hadde tillatelse til å selge den i dag. For meg er det full HD skjerm og forbedret kamera som lokker samt 4 G og de nye sensorene. Tenker å prøve den en mnds tid før jeg bestemmer meg om det blir S4 videre eller fortsette med Note 2. Sånn går no dagan. . . . . . . . :-)

Lenke til kommentar

Jeg er bare blitt så kvalm av det stygge samme designet til Samsung idet siste at det er helt forferdelig, men respekterer alle som synes den er fin, det er bare min mening

 

det er jo en ærlighet sak det... Noen liker ikke Volvo, noen liker ikke Tupperware...

 

det jo jo så mye annet å velge mellom, så det er ingen grunn til å velge noe man blir kvalm av.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...