Gå til innhold

Mating av skjærer og spurver


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par skjærer som bor i et tre utafor leiligheten min. De er ofte på besøk på terrassen min, enten for å spise litt, drikke, mase etter mer mat. Eller bare for å vekke meg hvis jeg ikke er våken når de kommer tilbake fra jakt.

 

Men tilbake til saken; hva er det lurt å mate skjærer med? Til nå har jeg mata dem med:

  • Brødskiver (grovt og fint)
  • Epler
  • Vafler (2 ganger i året, de elsker det)
  • Pølser
  • Frø (de spiser bare de sorte frøa fra blandinga)
  • Peanøtter (uten skall, da de ikke har skarpt nok nebb, usaltet)
  • Frøball
  • Ost

Brødskivene tar de med seg hele, da de sikkert lagrer dem et sted. Epler er ikke alltid de har lyst på. Vafler elsker dem, men de blir såpas tjukke av dem, så jeg forer dem ikke ofte med det. Pølser er de også veldig glade i, jeg la ut en oppdelt røkt kjøttpølse til dem i går. Og de har spist / tatt med seg nesten alt. Av frøa, så har jeg helt dem oppi en stor tung skål for bikkjer, de stakk av med den forrige skåla som var av plast, de spiser kun de sorte frøa (solsikkefrø?). Peanøtter er de også veldig glade i, men har spist mindre av dem, da de tydeligvis liker pølser bedre. Ost er de også veldig glad i, men spiser den ikke hvis den har blitt hard (liggi for lenge ute å sola/friluft).

 

Så over til hovedspørsmålet: Er det noe jeg ikke burde mate skjærene med? Noe som er usunt/helsefarlig for dem? F.eks er ost for salt? Peanøttene går greit regner jeg med? Da jeg kjøper en 2 kilos bøtte usaltet.

 

Spurvene spiser for det meste kun av frøa, men spiser også enkelte ganger brødrester som skjærene har lagt igjen.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En skal være forsiktig med saltholdig mat, ja. Det gjelder spesielt om vinteren da fuglene har dårligere tilgang på vann. Ser de spiser litt snø.

 

Skjærene er ganske så altetende, er vel nærmest for åtselfugler å regne så de tåler nok mye. Epler har jeg aldri sett de har forsynt seg av - tror jeg - gjerne trostefugler som tar det.

 

Jeg pleier bl.a. å mate med solsikkefrø med skall, skjærene har ikke designet frønebb så de har vel lite nytte av de. Sorte frø? Kan være gamle solsikkefrø uten skall, ikke sikker.

 

Hos meg er foringssesongen på hell, om sommeren skal fuglene klare seg selv. Spesielt viktig er dette med insekteterne da det er deres jobb å holde insektbestanden nede.

 

Ellers er det viktig at begynner man å fore (om vinteren), bør man gjøre det konsekvent akkurat som at du vet hvor Rema 1000-butikken er :)

Endret av Fjellvåken
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mat dem for all del ikke med brød! Folk gjør veldig feil i å mate fugler med det. Grunnen til at du bør unngå å mate dem brød er at de blir feite av det, og det inneholder lite næring. Det som kan skje med en fugl som spiser mye brød er at magesekken blåser seg opp og det gjør fuglen overvektig. Hvis den ikke spiser annet enn brød vil det føre til mangel på mange viktige næringsstoffer. Det metter, men gjør liten nytte.

 

Noen av tingene du trygt kan mate fugler med:

 

-Salat

-Pærer og druer

-Havregryn (ikke for mye)

-Solsikkefrø

-Kjøtt og fisk (for rovfugler - ikke stekt)

 

Her finner du mer informasjon om fugler og hvilke typer mat du kan og ikke bør gi dem, pluss litt ekstra: m.humanesociety.org/animals/resources/tips/feeding_birds.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En skal være forsiktig med saltholdig mat, ja. Det gjelder spesielt om vinteren da fuglene har dårligere tilgang på vann. Ser de spiser litt snø.

 

Skjærene er ganske så altetende, er vel nærmest for åtselfugler å regne så de tåler nok mye. Epler har jeg aldri sett de har forsynt seg av - tror jeg - gjerne trostefugler som tar det.

 

Jeg pleier bl.a. å mate med solsikkefrø med skall, skjærene har ikke designet frønebb så de har vel lite nytte av de. Sorte frø? Kan være gamle solsikkefrø uten skall, ikke sikker.

 

Hos meg er foringssesongen på hell, om sommeren skal fuglene klare seg selv. Spesielt viktig er dette med insekteterne da det er deres jobb å holde insektbestanden nede.

 

Ellers er det viktig at begynner man å fore (om vinteren), bør man gjøre det konsekvent akkurat som at du vet hvor Rema 1000-butikken er :)

Mat dem for all del ikke med brød! Folk gjør veldig feil i å mate fugler med det. Grunnen til at du bør unngå å mate dem brød er at de blir feite av det, og det inneholder lite næring. Det som kan skje med en fugl som spiser mye brød er at magesekken blåser seg opp og det gjør fuglen overvektig. Hvis den ikke spiser annet enn brød vil det føre til mangel på mange viktige næringsstoffer. Det metter, men gjør liten nytte.

 

Noen av tingene du trygt kan mate fugler med:

 

-Salat

-Pærer og druer

-Havregryn (ikke for mye)

-Solsikkefrø

-Kjøtt og fisk (for rovfugler - ikke stekt)

 

Her finner du mer informasjon om fugler og hvilke typer mat du kan og ikke bør gi dem, pluss litt ekstra: m.humanesociety.org/animals/resources/tips/feeding_birds.html

 

Takk for tips begge to. Jeg har stoppet å mate skjærene med pølsene jeg har kjøpt i butikken, da de inneholder salt. Jeg har også lagt merke til at de har lagt på seg av brødet jeg har lagt ut. Så har nå kun gitt dem frø.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Gammal tråd, men det er ein markant forskjell på kva som er formålet med matinga. Om matinga består av ein liten snacks for at fuglane skal kome og helse på men utan at du mater nok til at det erstattar anna mat så kan du gi dei det fuglane vil ha utan å tenke så veldig mykje på kva du mater dei med. Det er enkelte ting som fuglar absolutt ikkje skal ha som sjokolade og frø som er i frukt (fordi dei kan inneholde små mengder cyanid som fort kan nå skadeleg mengde ettersom fuglen har så låg kroppsvekt).

Fuglane bør ikkje ha mykje fett, sukker og liknande som menneskemat ofte har mykje av, men det vil stort sett være uproblematisk om det er berre ein liten bit av f.eks. pølse eller ost.
 

Tilsvarande rådet om hunde og kattefor, det går heilt fint i små mengder, men dersom ein skal mate fuglane fast og som nesten einaste matkjelde så må ein være særleg oppmerksom på at type fett, proteininnhold, aminosyrer, osv kan gjere fuglane sjuke over tid. Det er litt som å fore katten med hundemat, det går fint av og til men ettersom katten har ein del stoff som katten må få gjennom maten som ikkje hundar treng så vil katten få mangelsjukdommar og til slutt døy om katten får feil for over lang tid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter mange år, så får de nå kun fuglepeanøtter eller knuste meiseboller på vinterstid. :) 

Skjæreungene som virrer rundt her, er ikke sånn kjempe interessert i maten, men er veldig interessert hva som skjer på en TV / PC skjerm e.l hehe.

De blir matet av flere naboer her, så er ikke akuratt synd på dem. :) 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (23 minutter siden):

Etter mange år, så får de nå kun fuglepeanøtter eller knuste meiseboller på vinterstid. :) 

Skjæreungene som virrer rundt her, er ikke sånn kjempe interessert i maten, men er veldig interessert hva som skjer på en TV / PC skjerm e.l hehe.

De blir matet av flere naboer her, så er ikke akuratt synd på dem. :) 

Så hyggelig at du holder tradisjonen med fuglemating gående, og kom tilbake til tråden din med oppdatering 😊👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (8 minutter siden):

Flere generasjoner med skjærer har også fulgt 2 flyttinger innad i samme bygd 😊

Skjærer er utrolig fascinerende vesner og faktisk ganske hjelpsomme når man blir venn med de. De holder oversikten og passer på hagen. De spiser/dreper brunsnegler. Har flere ganger observert at de er mer observante og smartere enn kattene. Fulgemating er gøy 😃

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (19 minutter siden):

Flere generasjoner med skjærer har også fulgt 2 flyttinger innad i samme bygd 😊

Så kult 😊 og veldig interessant, de gjenkjenner og husker deg selv om du har flyttet 😊👍

Trippelure skrev (7 minutter siden):

Skjærer er utrolig fascinerende vesner og faktisk ganske hjelpsomme når man blir venn med de. De holder oversikten og passer på hagen. De spiser/dreper brunsnegler. Har flere ganger observert at de er mer observante og smartere enn kattene. Fulgemating er gøy 😃

Også veldig kult 😊👍

Skjærer er veldig smarte, ikke så smarte som kråker men kråker er ekstremt smarte 😅

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (13 minutter siden):

Denne tråden gjorde meg oppriktig glad! :) 

Du nevner fuglepeanøtter - hva er dette? Vi bor i et boligfelt nær en skog hvor det er mye forskjellige fugler, så har lyst til å begynne å mate flere. 

:) Er rett og slett usaltede peanøtter lagd for fugler. Europris og Plantasjen har store bøtter med villfuglmat (sesongbasert når dem har det inne). Kjøper fuglepeanøtter enten på Kiwi, Rema 1000, Europris eller Plantasjen (e.l).

Endret av Laserbeam
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (17 minutter siden):

Så kult 😊 og veldig interessant, de gjenkjenner og husker deg selv om du har flyttet 😊👍

Skjærer er veldig smarte, ikke så smarte som kråker men kråker er ekstremt smarte 😅

Er også et kråkepar her som også har fulgt flyttingene, og de forsyner seg nå og da dem også.

Ved gåturer så er det alltid et par skjærer som "er med på turen". 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (43 minutter siden):

Er også et kråkepar her som også har fulgt flyttingene, og de forsyner seg nå og da dem også.

Ved gåturer så er det alltid et par skjærer som "er med på turen". 😊

Ja, det har jeg også opplevd, å få følge på turen. Der jeg bodde før pleide også kjøttmeisene og blåmeisene å følge/møte meg opptil 3-400 meter fra oppkjørselen. Veldig koselig med en kvittrende velkomstkomitè når man er på vei hjem fra en lang dag 🥰 Jeg hilser alltid på alle kråkefugler jeg møter når jeg er ute og går, de vet og husker hvem som er snille og greie folk. Jeg hilser på alle fugler og dyr jeg treffer da, og syns det er veldig artig å observere hva de holder på med. Men kråkefugler kan også hevne seg på dårlige folk, og huske på de i årevis og over flere generasjoner og sladre til skjære-naboene sine. De kan f.eks ende opp med å drite ned biler, hver eneste dag... 😈

Lenke til kommentar

Her har vi en liten skog i enden av hagen og har matet fugler i 20 år for å hjelpe de gjennom vinteren. I vinter har det dog vært bekymringsverdig lite trafikk fra småfugl.

Vi har hatt et godt forhold til alle generasjonene med skjærefamilier som har holdt til der i 20 år. Av og til får vi gaver de legger igjen på verandaen.

PS. Vær klar over at du kan få et museproblem av fuglefrø da skallene som faller ned eller blir igjen er fristende for disse. Men i den sammenheng er ofte vedstabler som mange har på verandaer mye verre.

For en god del år siden pleide jeg i lunsjen å mate ender når det var sprengkulde og det var da jeg lærte at man ikke må bruke brød.

 

Og når man snakker om det kom første morgenpraten fra skjærefamilien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...