Gå til innhold

Hvorfor er det så vanlig blant bilister å mene at de har større rett til å være i veien enn andre?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er en typisk bilist av den sorten som trådstarter beskriver

Nei! Dette blir særdeles subjektiv, men jeg mener ikke at bilistene har større rett til å være i veien enn andre. Jeg mener at alle skal bruke veien, men jeg mener også (og det er vel uoppnåelig) at alle skal følge trafikkreglene og bruke hodet.

Dette har blitt en "bilist mot syklist"-diskusjon, men etter mange år som bilist og fotgjenger i Osloområdet så har jeg mine meninger både om bilister, syklister, fotgjengere, lastebiler, busser, budbiler, taxier, gamle som burde levert førerekortet og parkert for alltid ++++

 

 

1: Som bilist ser man alle syklistenes feil, men som syklist ser man alle bilistenes feil

Det er din påstand. Det varierer sikkert, men jeg mener at jeg ser på alle trafikanters feil uansett motorisering og antall hjul.

 

2: Bilen er potensielt et drapsvåpen. De feil eller sjanser man tar med bilen, kan i mye større grad føre til alvorlige ulykker og død enn en syklist som gjør feil eller tar sjanser.

Helt enig at bilen er farlig. Derfor synes jeg det er rart at så mange syklister tar sjansen å kjøre på rødt lys i trafikerte kryss og som kjører i veibanen når det finnes sykkelvei parallelt.

Og husk at en syklist i stor fart som treffer en fotgjenger kan være temmelig farlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Og husk at en syklist i stor fart som treffer en fotgjenger kan være temmelig farlig.

 

Det kan være farlig ja, men enda så mye klaging det er over farlig kjøring fra feks syklister, så er bilister sterkt overrepresentert når det det gjelder å forvolde andre skade i trafikken.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Helt enig at bilen er farlig. Derfor synes jeg det er rart at så mange syklister tar sjansen å kjøre på rødt lys i trafikerte kryss og som kjører i veibanen når det finnes sykkelvei parallelt.

Og husk at en syklist i stor fart som treffer en fotgjenger kan være temmelig farlig.

Det er en illusjon å tro at det er tryggere å sykle i en gang/sykkelvei fremfor veien i det alminnelige tilfellet. Noen slike veier finnes nok, de er karakteristiske i.o.m. at der de finnes velger syklistene i det store og hele å benytte de (Rart det der).

 

G/S veier har som tidligere nevnt gjerne farlige utkjørsler og kryss, risikoen for å bli påkjørt av biler på disse er vesentlige. Kjører man i veien kjører man der bilistene ser og risikoen er mye mindre.

 

Dårlig ankomst er en annen grunn. Vanskelig å bruke en g/s vei man ikke finner påkjørselen til. Her er oppskriften på å komme på g/s veien langs sørkedalsveien fra smestad mot røa

 

Fra sentrum:

- Ta 90 grader til venstre inn under Sørkedalsveien.

- Ta 90 grader til høyre på t-banens nordgående plattform.

- Følg svingen 90 grader til venstre.

- Ta 90 grader til venstre ned i retning sentrum.

- Ta 180 grader til venstre inn under Ullernchausséen.

- Ta 90 grader til venstre opp mot Radiumhospitalet.

- Ta 180 grader til venstre opp på fortauet langs Ullernchausséen.

- Ta 90 grader til venstre inn på G/S-veien mot Røa.

 

dette er altså det du må gjøre om du bare skal fortsette samme retning, men ønsker å bruke g/s vei istedet for alminnelig vei. Som sedvanlig er ikke svært mangelfullt skiltet, og tar en til overmål gjennom perrongen til en t-banestasjon (!)

 

Bare for å være vanskelig går det også en annen g/s vei på høyre side av starten av denne veien, etter smestadkrysset, men følger du den havner du i holmenkollveien, ikke sørkedalsveien. Dette er heller ikke skiltet på noen brukbar måte.

Endret av sverreb
Skrevet

Skulle bare mangle at bilister har større rett til å bruke veien.

 

Hitler har et godt poeng, det er bilistene som betaler veiavgiften, og bør da har førsteretten.

Det burde eksistert en ordning der folk kunne registrere sykkelen sin og betale veiavgift for så å få lov til å bruke veien på lik linje med andre.

  • Liker 1
Skrevet

De bilistene som "mener de har rett til veien" mener det inntil de parkerer bilen. Da skal du se at de mener de har rett på veien for fot også. Setter de seg på en sykkel, så ja, vil de ha forkjørsrett på den også.

 

Det er ikke fordi de er bilister at de mener de kan tute og kjøre uten hensyn. Det er fordi de er rasshøl ;)

  • Liker 1
Skrevet

Skulle bare mangle at bilister har større rett til å bruke veien.

 

Hitler har et godt poeng, det er bilistene som betaler veiavgiften, og bør da har førsteretten.

Det burde eksistert en ordning der folk kunne registrere sykkelen sin og betale veiavgift for så å få lov til å bruke veien på lik linje med andre.

 

Mener du veiavgiften dekker de kostnadene det medfører samfunnet at de kjører bil? Det tror ikke jeg, skulle det vært en ren kostnadssak burde antakelig bilister ha betalt mer.

 

AtW

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Skulle bare mangle at bilister har større rett til å bruke veien.

 

Hitler har et godt poeng, det er bilistene som betaler veiavgiften, og bør da har førsteretten.

Det burde eksistert en ordning der folk kunne registrere sykkelen sin og betale veiavgift for så å få lov til å bruke veien på lik linje med andre.

 

Ingen i Norge betaler vegavgift. Alle som eier en motorvogn betaler årsavgift for å ha skilt på motorvognen sin. Årsavgift er ikke øremerket vegbygging. De fleste syklister har bil, inkludert meg, men det er like irrelevant som argumentet ditt. Jeg bruker bilen svært lite i tillegg, så egentlig burde jeg vel belønnes siden jeg ikke sliter på vegen og miljøet i samme grad som gjennomsnittsbilisten?

 

Hvis det ble innført årsavgift på sykkel ville enda færre syklet, og trafikkorkene hadde økt i størrelse og hyppighet.

Endret av tahustvedt
  • Liker 3
Skrevet

Ingen i Norge betaler vegavgift. Alle som eier en motorvogn betaler årsavgift for å ha skilt på motorvognen sin.

Og man har skilt på motorvognen for å kjøre på offentlig vei.

Man kan kjøre bil på bane uten skilt, så i praksiss er skiltet bare biletten din som viser at du har betalt årskortet for bruk av offentlig vei i norge.

I tilegg kommer jo selvsagt alle bomringer, og der går det gjerne 10-15000 i året, for syklister som passerer samme stasjoner er det selvsagt gratis...

Skrevet

Og man har skilt på motorvognen for å kjøre på offentlig vei.

Man kan kjøre bil på bane uten skilt, så i praksiss er skiltet bare biletten din som viser at du har betalt årskortet for bruk av offentlig vei i norge.

I tilegg kommer jo selvsagt alle bomringer, og der går det gjerne 10-15000 i året, for syklister som passerer samme stasjoner er det selvsagt gratis...

Jeg lurer på om du kanskje troller, men i tilfelle du ikke gjør det:

 

Sykling er det lure alternativet, både med tanke på forurensning og helse, og syklistene sparer derfor samfunnet for mye penger hvert år. Derfor blir de belønnet (og oppmuntret) med å slippe å betale i bomringene på samme måte som elbiler for å prøve å få flere til å bruke sykkel vs. bil.

 

I tillegg sliter en sykkel minimalt på veidekket, mens en bil sliter det kraftig ned over tid, spesielt hvis det er snakk om piggdekk. Når man da tenker på at de fleste syklister også har en bil, og allerede betaler årsavgift, så er det ikke snakk om mye penger det ville utgjort uansett. Noe av skatten som også syklister betaler går sikkert til vei den også.

  • Liker 2
Skrevet

Hvis det ble innført årsavgift på sykkel ville enda færre syklet, og trafikkorkene hadde økt i størrelse og hyppighet.

 

Årsavgift på sykkel ville gitt ekstramidler til å bygge ut sykkelnettet og dermed en tryggere hverdag for tohjulingene. Faktisk en god ide som jeg videresender til Jensemann.

  • Liker 1
Skrevet

Et godt eksempel på syklister som etter min mening ikke tar nok hensyn til øvrig trafikk.

Her ligger to syklister side om side, den ene i sykkelfeltet og den andre i veibanen.

Paragrafrytteren vil selvfølgeliig hevde at dette er greit fordi syklister har lov til å ligge side ved side og benytte veibanen.

 

Jeg synes ikke det er særlig greit.

 

http://www.youtube.com/watch?v=03DtD39ZQ48

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Nå er forskjellen i veiposisjon der side-om-side vs, på rekke kun ca 20 cm. Der han er utenfor er feltet så smalt at en enslig rytter uansett må ligge nesten på skillelinja. Hadde man kjørt alene ville ingen holdt så langt til høyre som den sortkledde syklisten.

 

Hvis de hadde vært til hinder for noen burde de naturligvis lagt seg på rekke og gitt tilbake de centimeterne, men det var de jo ikke, alle kom fint forbi uten forsinkelse. (Og ja jeg ser bilen ved 0:45 måtte røre bremsen, han ble kankje ett helt sekund forsinket...)

Endret av sverreb
Skrevet

Jeg ønsker en fredelig sam-eksistens.

Jeg kjører bil. Du sykler. Helt greit.

 

Men vær så snill:

Når du kommer til en busslomme, kan du ikke slippe forbi køen som har dannet seg bak deg?

Ja, jeg vet det er kjipt for syklisten å bremse ned når du endelig har kommet opp i fart.

Da må du bruke noen kalorier ekstra for å komme opp i fart igjen, etter at køen har passert.

Men gjør det likevel. Ikke alle har god tid.

 

Begge kan bruke veien.

Men i likhet med mopedister, bør syklister slippe forbi køen bak.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker en fredelig sam-eksistens.

Jeg kjører bil. Du sykler. Helt greit.

 

Men vær så snill:

Når du kommer til en busslomme, kan du ikke slippe forbi køen som har dannet seg bak deg?

Ja, jeg vet det er kjipt for syklisten å bremse ned når du endelig har kommet opp i fart.

Da må du bruke noen kalorier ekstra for å komme opp i fart igjen, etter at køen har passert.

Men gjør det likevel. Ikke alle har god tid.

 

Begge kan bruke veien.

Men i likhet med mopedister, bør syklister slippe forbi køen bak.

 

Jeg gjør dette. Hvorfor blir jeg likevel trakassert?

Skrevet

Det kan jeg ikke svare på. Det er ikke jeg som oppfører meg som en dritt.

Hvorfor enkelte andre bilførere gjør det vet jeg ikke.

Jeg forteller bare hva syklister ofte gjør, som irriterer meg.

 

irriterer du deg over alle som kjører bil og skaper daglig kø i byene også?

 

AtW

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Men hva er vitsen med at staten/komunen skal bruke penger på å lage et tilbud til syklistene som de ikke vil/gidder å bruke.

 

Det får du spørre staten/kommunen om.

 

Javel, men har du tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for å motsi mine erfaringer?

 

Jeg har et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for å hevde at du ikke aner hvorvidt de aktuelle syklende var mer opptatt av å prate enn å følge med i trafikkbildet.

Endret av zotbar1234
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...