Gå til innhold

Synes jeg har mistenkelig laber fremgang i benkpress.


Anbefalte innlegg

Ok. Tok 3 x 80 kg i dag, etter å ha fulgt noen av disse rådene. Hva gjør jeg nå?

 

Det virker snålt å øke i vekt før jeg tar et anstendig antall repetisjoner, f eks 5... Tenker jeg helt feil?

Altså du har stangert etter andre økt med nytt program? Isåfall vil jeg si at du har startet for tungt. Når du endrer program lønner det seg ofte å gå ned litt i vekt og kjøre inn teknikk og rytme over noen uker før du når helt opp på grensen, da er det enklere å ligge på grensen og presse seg. Isteden for at du som nå smeller rett i veggen og ikke vet helt hva man skal gjøre. Det jeg gjør når jeg treffer veggen er at jeg prøver igjen, typisk fail for meg på 5x5 er 5-5-5-4-2, da er det bare å spise som en idiot frem mot neste trening og se om det gir resultater, kanskje kommer det en 5-5-5-4, gratulerer du har gjort noe riktig, gjør det samme igjen og på 3-dje forsøk sitter den. Hvis den ikke gjør det, gå to treninger tilbake fra der du feilet første gang og kjør ny oppbygging mot din forrige mur. Stagnerer du igjen på samme plass, spis og prøv igjen, tvilsomt at du kommer til å fortsette å stagnere etter dette forsøket, hvis du gjør det spiser du enten for lite eller gjør noe feil med måte du utfører øvelsen på. Kanskje på tide å bytte treningsprogram, uansett burde du gi et program et realt forsøk, minst 3-4 måneder vil jeg si. Alt dette er mine personlige mening og måte jeg gjør det på, påstår på ingen måte at dette er den beste måten men for meg som liker å presse meg fungerer det veldig bra.

Å hoppe over øvelsen en uke eller to kan også fungere godt, musklene har godt av en lite ferie etter å ha blitt kjørt hardt lenge. Prøv deg frem, alt dette er en del av det å bli en rutinert vektløfter, du lærer deg å kjenne hva som fungerer for deg når du har trent en stund.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså du har stangert etter andre økt med nytt program?

 

På ingen måte. Hva får deg til å tro det?

 

Det jeg tok nå var 5 x 70 kg, 5 x 75 kg, 5 x 77,5 kg og 3 x 80 kg.

 

Jeg bare lurer på hvordan jeg skal løfte videre. Skal jeg øke litt vekt med en gang før jeg klarer å ta flere reps, eller skal jeg øke vekt først etter at jeg har klart å ta flere reps?

Endret av Moose Murders
Lenke til kommentar

På ingen måte. Hva får deg til å tro det?

 

Det jeg tok nå var 5 x 70 kg, 5 x 75 kg, 5 x 77,5 kg og 3 x 80 kg.

 

Jeg bare lurer på hvordan jeg skal løfte videre. Skal jeg øke litt vekt med en gang før jeg klarer å ta flere reps, eller skal jeg øke vekt først etter at jeg har klart å ta flere reps?

Jeg misforstod visst. Men du kjører 5x5 med progresjon? altså du klatrer opp mot en toppvekt hver trening?

Tradisjonell 5x5 er 5x5 med samme vekt. Men ingen av delene er feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...