Gå til innhold

Selger svinbillig 4KTV


Anbefalte innlegg

HDMI 2.0 kommer snart så da vil 4K 120Hz fungere. Forhåpentligvis har produsenten vært smart nok til å gjøre det mulig å skifte HDMI modulen.

Toshiba UHD TV har en spesial plugg som går til en input boks som kan skiftes når HDMI 2.0 kommer.

Samsung har visstnok laget HDMI input modulær som kan skiftes.

 

Regner med at flere lager tilsvarende løsninger før de begynner å selge UHD TVne sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Det eksisterer så å si ingen TV-kanaler som viser innhold i 4K"

 

TV-kanaler? Er det slike som foreldrene våre så på når de ikke var ute for å jakte mammut? Hvor seriene gikk til faste tider? "Oj! Se på soluret. Du må nesten flå resten av den sabeltanntigeren selv, jeg må hjem til hula for å rekke Dynastiet!"

 

PCen min sender spill i 4k. Nå blir det vel mer slideshow, men med gvassere innmat så hadde det funket fint.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Om 3840x2160 via HDMI 1.4

Det er verdt å nevne at du da sitter med maks 24 Hz, som igjen gjør den ubrukelig til alt annet enn filmer og noe TV-titting.

Som nevnt før: CAD og Foto. Kjempebehov for oppløsning, men ikke noe særlig behov for rask oppdatering. Synd skjermen leveres med tuner.

 

Når det gjelder spill og film så skjønner jeg meg ikke så mye på folk som setter høyere krav til skarphet (piksler), men samtidig ikke ser poenget med høyere bevegelsesskarphet (oppdateringsfrekvens). Oppløsning og oppdateringsfrekvens bør være proporsjonalt for bevegelsesintensiv bruk som spill og film. Dvs. 48-120 Hz der fullHD har 24-60.

Lenke til kommentar

Foto og CAD. Jeg skulle gjerne hatt en til kontoret (for å erstatte de fire fullHD-skjermene) og en hjemme til foto for å erstatte to fullHD-skjermer.

 

Jeg er bare litt skeptisk. Det høres for godt ut til å være sant.

Tja, når de får skviset inn 1080x1920 på en 5" telefon, så bør de få til 4x på en 50" TV.

Har ikke satt meg helt inn i skjermteknologien, men at en 4K tv må være så vanvittig dyr skjønner jeg ikke :p

Lenke til kommentar

Om 3840x2160 via HDMI 1.4

 

Som nevnt før: CAD og Foto. Kjempebehov for oppløsning, men ikke noe særlig behov for rask oppdatering. Synd skjermen leveres med tuner.

 

Når det gjelder spill og film så skjønner jeg meg ikke så mye på folk som setter høyere krav til skarphet (piksler), men samtidig ikke ser poenget med høyere bevegelsesskarphet (oppdateringsfrekvens). Oppløsning og oppdateringsfrekvens bør være proporsjonalt for bevegelsesintensiv bruk som spill og film. Dvs. 48-120 Hz der fullHD har 24-60.

 

Det er pga at så lenge produktet har et høyere tall enn det forrige, så må nødvendigvis det være bedre enn det forrige, på alle fronter.

 

Forøvrig er jeg helt enig, driver en del med astrofoto og fysikk på amatørbasis, men en slik skjerm ville vært helt super hvis den har god kontrast, støtter riktige fargespektra til mitt bruk etc. Det er jeg vel ikke så sikker på om den har ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne TVen bruker nok V500DK1-KS1-panelet (eller V500DK1-LS1-panelet, men dette er dyrere så jeg tviler), fra Chimei som jeg vil påstå ikke er den fremste når det gjelder kvalitet, jeg kaller de en billigprodusent. Disse panelene er VA-paneler, så Black-to-Black-etterslep er nok rundt 25 ms, som er godt synlig ved vanlig TV-titting. Spilling av raske spill er helt uaktuelt. Fargegamuten er også på 72% av NTSC, dvs. på nivå med mange TN-paneler. Baklyset er edge-LED, så det er dårligste sort, lyset vil trolig være synlig ujevnt. Enkelt og greit møkkapanel om noen var i tvil.

 

Antialiasing kan man for eksempel slå helt av. (Hva skal man med sammenblanding av 4 virtuelle piksler til 1, når man kan vise alle 4 i hver sin piksel på skjermen?) Kantene vil se bedre ut med 3840x2160 uten AA enn 1920x1080 med 4xAA.

Nei, ved bevegelser vil faktisk 1920x1080 med 4xSS eller 4xMSAA faktisk se bedre ut, siden 3840x2160 vil få stygge alias-effekter som oppfattes som "flimring" av øynene. Ved bruk av AA vil pikslene effektivt interpoleres mellom flere samples og vil gi en betydelig bedre opplevelse.
Lenke til kommentar

Omtaler av merket Seiki på nettet er ikke akkurat så gode. Det virker som de bare rasker sammen noe og sender det ut... ^^

 

 
So far in the six months since I bought this TV, I have had 3 defective ones. Yes, 3. First day out of the box, this TV has a dead pixel and I am told that they don't replace them unless they have 28 or more dead pixels. That doesn't sound right, but the store didn't have any more of this TV, as it was only purchased for the Black Friday Sale, so I decide I will live with one dead pixel.

At 3 months old, I turned it on one day and green line appeared directly down the middle of it and never went away. I call in and get my claim going so I can get a replacement sent to me.

More than 3 weeks later, my new TV hasn't arrived, so I inquire about it and am told that someone forgot to send my case number up the line and get it shipped to me.

Finally, more than a month later, my replacement TV arrives. Within the first few minutes of turning that one on, a big purple line appeared vertically down the right side of the TV.

Cue 3rd TV. They are out of LC40G81, so they tell me they are sending me one of exactly the same specs. I questioned if it was indeed the same refresh rate and contrast ratio. I was assured it was the same, just a different model number. I receive this new TV, model SC402TT and just as a side note, it is refurbished, which I wasn't happy about, as I paid for a NEW TV originally. First thing I notice is this TV has a dead pixel. At this point, I will live with a dead pixel, no problem compared to the problems the first two TVs had. But a couple days after I got it, I had to re-set it up. It wanted me to rescan for channels and input the time zone again...and then again and again and again. Every couple days, the TV would forget all the channels and time and I couldn't watch it until it was set up again. This is the point that I decided to email them.

It also occured to me that I wasn't totally comfortable with having a different model TV, as I had bought an extended 2 year warranty upon purchase. Come to find out, the warranty wouldn't have transfered and I would be out of luck after the one year manufacturer warranty ran out. I started doing some research and additionally found out that the SC402TT is NOT the same as the LC40G81. Its refresh rate is half (60hz) and the contrast ratio is 10x lower (5000:1)than my original LC40G81. In other words, they actually lied to me (I specifically asked about the refresh rate and contrast ratio) and went against the terms of their warranty, which states the consumer would receive a model of equal or better specifications.

Someone gets back to me rather quickly after my abrupt email and tells me to send it back and they will get me a LC40G81.

A new developement as of the last couple days with this SC402TT as I wait for my replacement, the screen had been flickering and seeming to get darker. And now today, I tried to turn it on and it is completely dead, except for the occasional flicker of light here and there. Good thing I already have #4 on the way!

At this point, I am beyond being stressed or upset about this. It is almost funny. I still have 6 months on my manufacturer's warranty, then an additional 2 years through my extended warranty. Who knows, maybe the fourth time will be a charm and there will be no more issues...or maybe I just shouldn't have bought a Seiki.
Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Omtaler av merket Seiki på nettet er ikke akkurat så gode. Det virker som de bare rasker sammen noe og sender det ut... ^^

 

Tja nesten som SHARP sine TV-er, og ikke engang de er verdt 1300 dollar.

Bedre å vente til... tja om 2 år i 2015 er nok 4K vanlig som PC-skjerm også til under 1500 kroner :w00t: :w00t:

Endret av Starlights
Lenke til kommentar

Omtaler av merket Seiki på nettet er ikke akkurat så gode. Det virker som de bare rasker sammen noe og sender det ut... ^^

 

 

 

Jeg synes det er fint at noe kommer i det billigere segmentet. Kanskje det hjelper på at de store kvalitetslev. kommer med noe på markedet enda hurtigere?

Lenke til kommentar

De som ser etter ny TV på 50" i 10.000-kronersklassen bør vurdere ST60.

Sammenlignet med TVen i artikkelen vil denne gi:

* Bedre fargerom, presisjon og gradering.

* Bedre sortnivå og shadow detail.

* Ypperlig responstid.

* God bildeprosessering og håndtering av både SD og HD.

* God innsynsvinkel.

og mye mer.

 

En lavkvalitets 4k-LCDTV vil kun ha fordelen med å vise flere detaljer i stillbilder, men de øvrige aspektene enn oppløsning vil dessverre være sørgelige greier.

Lenke til kommentar

I tillegg kommer muligens også en 110 / 220v omformer.

De billige typene av disse klan føre til dårlig omforming av frekvens, med tilhørende forstyrrelser i bilde eller lyd.

 

TV/Monitor er en av de ting jeg ville vært forsiktig med å kjøpe fra USA eller f.eks Japan (110v land).

 

Dersom forarbeidet gjøres og skjermen støtter 220v, ingen problem. Men det er absoultt en ting å ha i bakhodet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...