Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Det er veldig håpløst å finne hybel nå. SIT er utleid, samme med Voll studentby.

 

Det er for øyeblikket 373 ønskes leid annonser på hybel.no, og noen av de er villig til å betale kr 15000,- Og det er 161 ønskes leid annonser på finn.no, og her også er noen villig til å betale opp til kr 15000,- Jeg har ikke kjennskap til hvor mange "ønskes leid annonser" det finnes i lokalavisene.

 

En vil finne det veldig vanskelig å finne hybel på det private leiemarkedet, dersom en bor i en annen by og ikke kan dukke opp på visning eller møte utleier direkte. Så konkurrerer en i tillegg mot alle de "ønskes leid" annonsene.

 

Det finnes en midlertidig løsning for de som trenger der: http://www.studiebyen.no/no/tak-over-hodet

De kan bo her for totalt 38 dager, dersom du bor der fra 8. august til 15. september. Det koster kr 125,- per natt, så det vil bli totalt kr 4750,- dersom du bor det hele tiden.

 

Men da må du sove på samme rom med fremmede mennesker, og er utsatt for tyveri og andre sosiale problemer. Jeg kan ikke bo slik, det blir som å bo på et hospits med narkomane eller med uteliggere.

 

Kanskje det er mulig å få kontakt med campingplasser og leie en campingvogn tilkoblet strøm? Jeg kan jo ta med en bil så det gjør ingenting om jeg må bo i ytterkanten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tak over hodet er såvidt jeg vet (bekjent benyttet seg av det) ikke så ille som du ser for deg, absolutt ikke helt krise dersom du ender der -- bedre enn gata. Du kan jo vurdere å reise opp til Trondheim og bo på et hotell eller noe et par dager, og gå på visninger OVERALT. Og ikke være kresen, og gå for noe med en måneds oppsigelse. Da har du kjøpt deg mye tid til å finne noe senere i høst (til og med gjennom SiT, de får ledig utover høsten også).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Annonse i Adressa støttes. Var slik jeg fant min første hybel (på Byåsen riktignok, men likefullt en plass å bo), og jeg tror feks det er ganske mange litt eldre mennesker som har et rom eller to å leie ut, men som ikke nødvendigvis tråler finn.no eller tilsvarende på jakt etter potensielle leietakere. Adressa, derimot, leses hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tak over hodet er såvidt jeg vet (bekjent benyttet seg av det) ikke så ille som du ser for deg, absolutt ikke helt krise dersom du ender der -- bedre enn gata. Du kan jo vurdere å reise opp til Trondheim og bo på et hotell eller noe et par dager, og gå på visninger OVERALT. Og ikke være kresen, og gå for noe med en måneds oppsigelse. Da har du kjøpt deg mye tid til å finne noe senere i høst (til og med gjennom SiT, de får ledig utover høsten også).

 

Hva med dem som ender på gata? :hmm:

 

Lurer på det, helt genuint. Noen som har erfaring om jeg tør spørre?

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

Haha, ja har hørt om en del folk som har bodd i telt den gangen de skulle starte på studier i en annen by. Er ikke akkurat noe å trakte etter for å si det slik.

 

Men Zodihax eller andre, stemmer ikke det at NAV ikke har noenting med studenter å gjøre, altså med økonomisk hjelp - eller hjelp til et sted å bo, har jeg hørt da.. Så hvis man ikke klarer å finne noe overhodet, da er man på bar bakke.

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er med sikring av verdigjenstander på tak over hodet? Ser for meg skrekkscenarioer hvor jeg må drasse med meg alt av verdigjenstander til en hver tid gjennom skolestart og fadderukene, frem til Rosenborg studentby står klar 20/21. september. Og hvordan er forholdene med tanke på å måtte lese og studere der etterhvert som dette begynner?

Endret av Lycifero
Lenke til kommentar

Vi fikk plutselig tilbud fra SiT om å leie parleilighet i Nedre Singsakerslette studentby, i en av de eldre, nyoppussede leilighetene. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Vi er veldig usikker på om vi skal si ja eller ikke, da vi egentlig bor greit fra før, bare litt dyrere. Synes det er vanskelig å si ja når man ikke aner hva man går til. Dumt at det ligger så få bilder ute på nettet...

Lenke til kommentar

Den parleiligheten jeg har vært inni på Nedre Singsakerslette hadde høy standard. Tror det er samme type som den du har fått tilbud på. Noe spesielt du lurer på?

 

Det var visst ikke en av de eldre leilighetene likevel, men en av "kubene", tror de er ganske nybygde? Jeg lurer på hvor mye studentbråk det er i nærheten, om det går an å sette inn oppvaskmaskin/vaskemaskin, om hvordan det er med bodplass, og generelt alt av info som kan være interessant :)

 

Hvis jeg sier opp leiligheten vi har nå, vil det da være rimelig å tro at det går an å lage en avtale med huseier der vi slipper å betale ut oppsigelsestida dersom noen andre ønsker å flytte inn? Det er tross alt en drøss med studenter som gjerne vil ha et sted å bo, og da er det vel ikke egentlig nødvendig at vi fortsetter å betale ut oktober...?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du mener med "kubene" -- det finnes kubeformede, nybygde hus både i Korsgata og Singsakerbakken. Korsgata er veldig rolig, med ingen trafikkstøy og lite studentbråk. Singsakerbakken har mer av begge deler grunnet nærhet til Klostergata, men fortsatt mindre enn andre studentbyer. Jeg har ikke vært inne i noen av de nybygde husene på Nedre Singsakerslette, men er du sikker på at det ikke er oppvaskmaskin fra før? Både mitt kollektiv og parleiligheten jeg har vært inne i har oppvaskmaskin. Når det gjelder bodplass har jeg ca. 2 kvadratmeter -- det er mulig parleilighetene har mer.

Lenke til kommentar

Det er singsakerbakken leiligheten ligger i, ser ut som sånne legoklosser som ligger hver for seg, rett ved treningssenteret.

 

Jeg så inn gjennom vinduene tidligere i kveld, så ikke ut som det var oppvaskmaskin, men kan jo hende det går an å sette inn en. Har også veldig, veldig lyst til å ha vaskemaskin på badet, og å slippe vaskeri. Tror jeg må ringe SiT i morgen for å finne ut.

 

Jeg vet at det ikke går an å dra på visning gjennom SiT, men kanskje det går an å få låne en nøkkel av dem hvis man spør fint??

 

Går det eventuelt an å si nei til denne leiligheten, men fortsatt stå på venteliste til førstevalget mitt? Tror egentlig vi kommer til å si ja...

Lenke til kommentar

Hvis jeg sier opp leiligheten vi har nå, vil det da være rimelig å tro at det går an å lage en avtale med huseier der vi slipper å betale ut oppsigelsestida dersom noen andre ønsker å flytte inn?

Dersom du flytter ut plikter utleier å minimere ditt tap. Dvs. at du må betale leie kun frem til noen andre flytter inn, og utleier plikter å prøve å finne noen så snart som praktisk mulig.

Lenke til kommentar

Dersom du flytter ut plikter utleier å minimere ditt tap. Dvs. at du må betale leie kun frem til noen andre flytter inn, og utleier plikter å prøve å finne noen så snart som praktisk mulig.

 

Flott :) håper det flytter inn noen andre så fort som mulig, for nå har vi allerede sagt opp ;)

 

Innbiller meg at jeg leste at du bor i Singsaker studentby, er du fornøyd?

Lenke til kommentar

Det stemmer, og jeg er fornøyd. Jeg bor da i kollektiv av nyere dato (6 år gammelt kanskje?). Standarden er bra, men 11 kvm er litt i minste laget, men det går da greit. Når det har vært noe "problemer" har SiT vært på plass fort (f.eks. tett rør på badet).

 

Har aldri vært plaget av naboer, men at det festes noe i helger bør man regne med. (Det skal være stille etter 24 i fre/lør, 23 andre dager, og jeg har aldri opplevd "studentstøy" som noe problem. Ikke gjennomgangstrafikk nede hos oss heller). Beliggenheten er fantastisk, med 500 meter både til Samfundet og Gløshaugen, og enda kortere til treningssenteret. Sentrum er heller ikke langt å gå :)

 

Og internett er NTNU-nettet, som vil si veldig kvikt og stabilt :)

 

Ja jeg vet ikke hva mer som kan være av generell interesse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...