Gå til innhold

Dell varsler PC-ens død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fler og fler "vanlige brukere" migrerer over til nettbrett da det rett og slett fungerer godt nok, er mye tryggere med tanke på virus og dilldall, starter opp på null komma null,

 

Nettbrettet mitt bruker ca 30 sekunder på å starte fra kaldstart, mens min Windows 7 PC bruker ca 15 sekunder.....

Lenke til kommentar

Er vel heller det at det nå har blitt mer vanlig å bygge PCen selv istedet for å kjøpe ferdigbygd enn før.

 

Dette var en veldig snever uttalelse. Det virker som om du tror at alle er gamere som bygger selv. Folk flest, noen jeg tipper å være 99,xx% kjøper PC fra hylla. Laptoper er jo som regel ikke bygge-pc, og det er jo lenge siden de gikk forbi stasjonære pcer i salgsvolum.

 

Når det er sagt. OM de store produsentene går bort fra PC/laptop er det et enormt segment som blir borte. Mange er fremdeles veldig avhengig av et skikkelig tastatur og kraftig programvare, større skjermer og flere tilkoblingsmuligheter. Jeg ser ikke for meg at dette skal skje, det ville isåfall blitt en betydelig tilbakegang i teknologiutviklingen.

Lenke til kommentar

Det som er årsaken til selve nedgangen av både stasjonære pc-er og dyre bærbare er at selv de billige modellene kan kjøre operativsystemet nokså bra samt er gode nok multimediamaskiner som kan utføre de mest relevante oppgavene. Før i tiden så var det slik at hvis man ikke hadde en kraftig maskin og ville ha nyeste windows så var man nødt til å kjøpe en ny pc og slik er det ikke lenger. Nå er det bare spill og avansert videoredigering som krever en tungvekter.

 

Og når det kommer til rene nettbrett så vil salget øke når folk kobler den til en større skjerm slik at man får glede av både familiebildene og musikkvideoen fra youtube.

Lenke til kommentar

Det kommer til å ta laaaang til før Desktop maskinene forsvinner. Innen den tid har iallefall jeg blitt uteligger:| Det spennende nå er at det forskes på transistorer som både kan ha verdiene 0,1,2,3. Altså ikke bare Av/på slik vi kjenner det i dag. I første omgang vill dette ha en helt utrolig massiv regnekapasitet, men det ble jo litt off topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har blitt spådd siden slutten av 90-tallet og dukker opp hver gang en eller annen ny dings blir populær som laptops, palm pilot, tynnklienter, smarttelefon, nettpc, nettbrett, hybrider etc. Omtrent ved hver av disse rundene begynner også en eller annen PC gigant å slite med en av sine konvensjonelle produktlinjer og det mest behagelige da er å spå at alle andre også vil slite videre. Merkelig nok er det som regel kun de som spår det og ikke klarer å fornye seg som får problemer og selger ut eller stenger deler av sin produksjon.

 

Dell har lenge slitt med PC linja og har vel også slitt en del med laptop biten siden nettpc kom i kraftigere format. Nå som nettbrett, og hybrid nettbrett/nettpc samt stadig mer avanserte smarttelefoner med større skjermer (phablets) omtrent er allemannseie så må man lage rimelig godt produkter i de konvensjonelle rekkene (Intel Utrabooks serien osv, Apples iMac, Mac Mini, MBA, MBR) for å klare å henge med i konkuransen og hevde seg i den stadig mindre kaken. Man må hele tiden fornye seg og det er ikke alle som klarer det.

 

Det er klart at for hvert nytt produkt som kommer så blir det vanskeligere å opprettholde de "gamle", men det er også urealistiske forventninger til avkastning i forskjellige produktkategorier. Dvs. det er ikke lønnsomt nok til å fortsette og det koster for mye å omstrukturere. Man kan liksågodt overlate ballen til de som har klart å følge markedet og fokusere på andre områder.

 

Å gjøre gode valg ift. hvilke produktkategorier man vil satse på videre er nok klokt når man ikke lenger klarer å konkurere på tidligere områder. Det er dog ikke alltid man får luket ut de som lager dårlige produkter da mainstream ofte ser seg blind på pris fremfor kvalitet. Dell har hatt mange flotte laptop produkter.

 

 

Dell to Sell Itself for $24.4 Billion

 

Dell Inc. DELL -0.31% on Tuesday struck a $24.4 billion deal to take itself private that it called a turning point in efforts to boost its value, even as some shareholders said they are unhappy with the deal's premium.

Founder and CEO Michael Dell—along with Silver Lake Partners—will offer Dell's holders a per-share price of $13.65 in cash. The stock closed Tuesday at $13.42 on Nasdaq.

In a securities filing, Dell didn't disclose details of its funding arrangements, including the contribution of Silver Lake or Mr. Dell's investment firm or the amount of debt the parties aim to raise.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

for en rar spådom :

en pc vil aldri dø , den vil bare bli endre i form og bruk

 

og så er det de som tror at pcn kan erstates fult ut av ett nettbrett eller mobil .

jeg vill helelr påstå at det er ikke bruken av pcen man behovet til folket som er problemet her .

mange gjør jo ikke annet en å lese epost og surfe på nettet .

 

Skal man skrive brev eller føre regnskap så trenger man noe mere en et nettbrett

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer an på hvilket nettbrett og hvor stor(t) regnskap/brev. Og så kan man jo f.eks kjøpe bluetooth-tastatur . :)

 

tasturet er gret nok , men det var prosessorkraften og lagerplassen/mulighetene jeg tenkte på ,samt mulightene til utskrift.

dessuten så holder det neppe med en apps hvis man skal lage eget regnskap

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Skjermer har ikke blitt noe særlig bedre på laptoper med årene heller, så om du ikke bruker den til spilling er det absolutt ingen grunn til å oppgradere om du har gjort et fornuftig kjøp.

For det meste sant. Min student laptop er en Compal FL90+ (EDIT: eller FL91?) fra 2007, med en Core 2 Duo 2.2GHz prosessor 4GB RAM (oppgradert fra 2), og en 128GB SSD (oppgradert fra en 32GB SSD installert i 2009, og orginalt 250GB HDD). Den ville fortsatt fungert fint om det ikke var for at skjermkontakten har begynt å få dårlig kontakt, og jeg synes oppløsningsforskjellen fra stasjonære til laptoppen er for stort. Den blir pensjonert og byttet ut til sommeren med en Haswell basert maskin. Om det er av interresse for noen er dette min kravspec til hva som må være med:

 

En 4 kjerne 8 tråder prosessor, Haswell mikroarkitektur, > = 2.8GHz ved turbo på 4 kjerner, helst >3GHz.

Integrert GPU, med DisplayPort/Thunderbolt og/eller HDMI utgang. Helst ikke VGA utgang. Helst ikke dedikert GPU, blir regnet som 0kr verdiøkning i sammendrag men med vektøkning.

15" eller 17" skjerm med >= 1920x1200 oppløsning. Til nød 1080p dersom godt 15" panel.

En god SSD, eller en HDD og ledig ekstra slot til å montere SSD i selv. Til nød kun 1 slot med HDD, men da ansett som levert uten lagring.

4GB høy-ytelse (DDR3 >=1600 CL9) eller 8GB middels ytelse RAM (DDR3 1600 >= CL10). Dårligere RAM mulig men blir da regnet som

Grei byggkvalitet på tastaturet. Helst numpad om 17".

Nettverk: GbE, og 802.11n/ac/ad av grei kvalitet.

2x USB3, 4x USB2, helst 6Gbit eSATA.

Helst >=60Wh, minimum 50Wh batteri.

Ikke høy støy fra vifter under lett til moderat bruk.

Helst <= 3kg.

 

 

 

<...>

Når det er sagt. OM de store produsentene går bort fra PC/laptop er det et enormt segment som blir borte. Mange er fremdeles veldig avhengig av et skikkelig tastatur og kraftig programvare, større skjermer og flere tilkoblingsmuligheter. Jeg ser ikke for meg at dette skal skje, det ville isåfall blitt en betydelig tilbakegang i teknologiutviklingen.

Å bruke noe annet enn stasjonær med multi-skjerm oppsett og gode perifere enheter er uaktuelt for meg. Jeg bruker såpass mye tid forran PCen at det er uaktuelt med noe med såpass lav produktivitet og mulighet for multitasking som en laptop eller et nettbrett som hovedmaskin.

Jeg annser meg selv som en poweruser, og jeg ser skillet mellom "vanlige folk", gamere, og powerusers har økt de siste årene. Jeg var gamer før, og det er mulig kommer til å game mer igjen, men skillet mellom gamer og poweruser er mye mindre enn til folk flest. Man kan si seriøse/hardcore gamere er powerusers med gaming som hovedsaklige bruksområde.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Om det er av interresse for noen er dette min kravspec til hva som må være med:

['spoiler]En 4 kjerne 8 tråder prosessor, Haswell mikroarkitektur, > = 2.8GHz ved turbo på 4 kjerner, helst >3GHz.

Integrert GPU, med DisplayPort/Thunderbolt og/eller HDMI utgang. Helst ikke VGA utgang. Helst ikke dedikert GPU, blir regnet som 0kr verdiøkning i sammendrag men med vektøkning.

15" eller 17" skjerm med >= 1920x1200 oppløsning. Til nød 1080p dersom godt 15" panel.

En god SSD, eller en HDD og ledig ekstra slot til å montere SSD i selv. Til nød kun 1 slot med HDD, men da ansett som levert uten lagring.

4GB høy-ytelse (DDR3 >=1600 CL9) eller 8GB middels ytelse RAM (DDR3 1600 >= CL10). Dårligere RAM mulig men blir da regnet som

Grei byggkvalitet på tastaturet. Helst numpad om 17".

Nettverk: GbE, og 802.11n/ac/ad av grei kvalitet.

2x USB3, 4x USB2, helst 6Gbit eSATA.

Helst >=60Wh, minimum 50Wh batteri.

Ikke høy støy fra vifter under lett til moderat bruk.

Helst <= 3kg.[/spoiler']

Den maskinen der tror jeg du skal jobbe ganske hardt for å finne. Du finner i hvert fall ikke noe utvalg av slike maskiner.

Jeg prøvde forleden dag å finne en 15" maskin med 1920x1080 uten dedikert GPU, men fant ikke én eneste interessant maskin i noen nettbutikker. Alle produsentene stapper dedikert GPU i maskinen når oppløsning og pris øker, så den høyeste oppløsningen jeg fant var 1600x900.

Men du kan klare å møte kravene med amerikanske konfigurerbare maskiner fra HP og Lenovo. Jeg har foreløpig funnet Lenovo ThinkPad T530 og HP EliteBook 8570p til henholdsvis $1250 og $1750 som møter kravene mine:

- 15"

- 1920x1080

- Ikke dedikert GPU

- Kjapp nok tokjernet i5

- Centrino 6300

og da er samtidig de fleste kravene dine også i boks (nok RAM, 2x USB3, et par USB2, eSATA, Intel GbE, 1 eller 2 stk 2.5" brønner, mSATA-plass, (mini-)DisplayPort).

Men da blir det US tastatur og ingen norske forbrukerrettigheter. Prisen er heller ikke billig.

 

Forbanna møkkamarked.

Lenke til kommentar

Her burde vell en MacBook Pro 15" Retina passe bra? Dog med dedikert skjermkort, du har jo også MacBook Pro 13" Retina om det ikke blir for smått. Med Windows 8 så kan du jo bare kjøre EFI installasjon og kjøre Windows 100% native rett på Mac, eventuelt bare bruke BootCamp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Her burde vell en MacBook Pro 15" Retina passe bra? Dog med dedikert skjermkort, du har jo også MacBook Pro 13" Retina om det ikke blir for smått. Med Windows 8 så kan du jo bare kjøre EFI installasjon og kjøre Windows 100% native rett på Mac, eventuelt bare bruke BootCamp.
Meh...

- Glossy skjerm

- Låst RAM-konfigurasjon

- Sært lagringsgrensesnitt

- Broadcom WLAN er noe dritt i Linux i forhold til Intel

- ...det samme med dual-GPU-løsning

- Og er ikke oppløsningsskaleringen i Windows ræva?

Edit: - GbE var også et krav

...og skal man først inngå kompromisser på GPU-kravet er det plenty av maskiner å velge mellom. Så da trenger man ikke å velge en sær maskin likevel.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Den maskinen der tror jeg du skal jobbe ganske hardt for å finne. Du finner i hvert fall ikke noe utvalg av slike maskiner.

Jeg prøvde forleden dag å finne en 15" maskin med 1920x1080 uten dedikert GPU, men fant ikke én eneste interessant maskin i noen nettbutikker. Alle produsentene stapper dedikert GPU i maskinen når oppløsning og pris øker, så den høyeste oppløsningen jeg fant var 1600x900.

Men du kan klare å møte kravene med amerikanske konfigurerbare maskiner fra HP og Lenovo. Jeg har foreløpig funnet Lenovo ThinkPad T530 og HP EliteBook 8570p til henholdsvis $1250 og $1750 som møter kravene mine:

- 15"

- 1920x1080

- Ikke dedikert GPU

- Kjapp nok tokjernet i5

- Centrino 6300

og da er samtidig de fleste kravene dine også i boks (nok RAM, 2x USB3, et par USB2, eSATA, Intel GbE, 1 eller 2 stk 2.5" brønner, mSATA-plass, (mini-)DisplayPort).

Men da blir det US tastatur og ingen norske forbrukerrettigheter. Prisen er heller ikke billig.

 

Forbanna møkkamarked.

Jeg vet, det er derfor noen av tingene i kravspec står notert som "helst", de er alternative dersom resten av systemkravene er oppfylt. "Til nød" er noe jeg helst ikke vil gjøre et kompromiss på, og gjerne kan betale en god slant mer for å unngå.

Jeg glemte å nevne at jeg var villig til å betale 10K for det som er spesifisert, uten lagring regnet med. USB2 porter er også en lav prioritet, men minimum 1x USB3 og 4x USB porter til sammen må det være.

 

Når det gjelder oppløsning er jeg håpefull for Haswell maskiner i 10K prisklassen pga dette: http://www.tomshardw...ming,15329.html

Om jeg kan få 3840x2160 på en 17" laptop driter jeg i om de krever jeg har en middelklasse GPU og kan godt gi 13-15K for maskinen.

EDIT: jeg kan inngå kompromisser på GPU for 1920x1200 eller 1920x1080 også, men da må fortsatt systemkostnaden av hele laptoppen være grei med hensyn til at jeg ikke regner noe verdi i GPUen.

EDIT2: Om jeg hadde fått valget f.eks. på Multicoms laptop customization hadde jeg glatt betalt en tusenlapp ekstra for 1920x1200 over 1920x1080, og 3-4k ekstra for 1600+ piksler i høyden. Nye laptopper nå har såpass lang levetid, og ekstra skjermareale i høyden øker produktivitet og gleden av å bruke maskinen mye.

 

 

Apple er uaktuelt. Det er overpriset, og jeg liker ikke OSet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Skal man skrive brev eller føre regnskap så trenger man noe mere en et nettbrett
Kommer an på hvilket nettbrett og hvor stor(t) regnskap/brev. Og så kan man jo f.eks kjøpe bluetooth-tastatur . :)

Hvor mange er det som har nettbrett og ikke pc? Kjenner du noen?

Hybrider som kjører win 8 standard regner jeg som pcer.

 

Nettbrett konkurerer med pcer siden de er en dings du kjøper i steden for å oppgradere pcen samt at den einer seg bedre for å surfe på busen eller mens det er reklame.

Lenke til kommentar

Men du kan klare å møte kravene med amerikanske konfigurerbare maskiner fra HP og Lenovo. Jeg har foreløpig funnet Lenovo ThinkPad T530 og HP EliteBook 8570p til henholdsvis $1250 og $1750 som møter kravene mine:

[...]

Men da blir det US tastatur og ingen norske forbrukerrettigheter. Prisen er heller ikke billig.

HP og Lenovo er nok det eneste realistiske valget om du er litt kravstor til byggekvalitet og annet enn kun hardwareytelse ja (med få unntak). Men tastatur kan du jo enkelte bytte i alle fall på Thinkpads, og sikkert også på HP om du bestiller deler fra statene. Er fortsatt billigere enn å kjøpe i Norge, og mange modeller er jo uansett ikke tilgjengelig her.

Lenke til kommentar

 

HP og Lenovo er nok det eneste realistiske valget om du er litt kravstor til byggekvalitet og annet enn kun hardwareytelse ja (med få unntak). Men tastatur kan du jo enkelte bytte i alle fall på Thinkpads, og sikkert også på HP om du bestiller deler fra statene. Er fortsatt billigere enn å kjøpe i Norge, og mange modeller er jo uansett ikke tilgjengelig her.

 

HP kommer an på når det gjelder byggekvalitet. Kjøper man brukt så må man sjekke årsmodell. HP har bedre byggekvalitet nå enn for fire år siden. Og billigmodellene til HP er heller ikke noe bra byggekvalitet på.

Man kan bytte tastatur på alle laptoper (utenom noen få). Men man må i fleste tilfeller bytte til samme som kom med originalen, som av og til kan vere vanskelig å finne.

Endret av sevs
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...