Gå til innhold

Kristendommen


lenge5

Anbefalte innlegg

Bare for å flisespikke litt, så er ikke Månen en planet. Den er en, ja.. måne eller en "naturlig sattelitt". På grunn av sin størrelse og sammensetning blir Månen av og til klassifisert som en terrestrisk "planet".

 

Når jeg posta det der så tenkte jeg "at nå kommer det vel en kverulant å sier månen ikke er en planet" og jammen sa jeg smør... HAHAHAHA

 

Men når det skal være sagt så gir jeg personlig fullstendig blaffen i om moderne vitenskap har klassifisert den som en satellitt eller en haug med stein...

 

Den har likefullt hatt en fundamental rolle for vår eksistens og har det selvsagt fortsatt uavhengig av hva slags klassifisering den får i forhold til andre.

 

Jeg er jo som de fleste vet en hedning og samtidig også veldig fascinert av astroteologi og myter. Disse tre elementene sammen er min form for Åsatro og før du drar for store slutninger til dette som religiøst fundament må jeg nevne at det er en naturreligion som personifiserer ting i omgivelsene.

 

Det være seg helt trivielle ting som følelser, naturfenomener og da også helt opp til planetene som omgir oss..

 

Se til eksempel på Jupiter da, som er det beste eksemplet på en planet som er personifisert med en gud, hvor da også egenskapene til guden er de samme som planetens egenskaper er.

 

Du vet sikkert at dersom ikke planeten Jupiter hadde beskyttet oss mot astroider så ville vi blitt truffet for ofte til at livet kunne eksistert. Jupiter er det romerske/latinske navnet for Tor, som med sin kraft beskyttet menneskene mot ukontrollerbare naturkrefter (jotner).

 

Historien omkring dette er en avhandling i seg selv, men denne logikken og personifiseringen av himmellegemer rundt oss passer med de gamle hedenske gudene fra Solen i Sentrum og helt ut til Pluto (hel) (jadda, jeg vet at de nå i nyere tid også mente den var for liten til å kalles en planet.. )

 

Jeg vet ikke om det er så mye informasjon om dette tilgjengelig, men jeg lærte ufattelig mye om slike ting når jeg var i India (tro det eller ei). Hinduismen er dog også det nærmeste man kommer våre forfedres Åsatro, og oppsto faktisk etter at rytterfolket Ariere (via Iran) vandret inn i Nord India og dannet en høykultur.

 

Åsatroen er i alle fall for meg en metode å bevisstgjøre seg disse kreftene gudene representerer og i teorien da forsøke å påvirke dem i meg selv eller styrke deres påvirkning eller kraft.

 

Det er laaaaangt fra den Åsatroen vi lærte om på skolen for å si det slik og det sier jo heller sitt om hvilken pest kristendommen har ført med seg.

 

Det er som sagt veeeeldig mer dybde og ting som jeg har lest om for lenge siden...

 

Jeg tror ikke jeg kunne skrevet bok om det, men det er et veldig omfattende emne for min del i alle fall...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Falsk gud bestemmer at du skal dø. Var det bestemt av skjebnen at du skulle den dagen dø, disse ordene kommer fra gamle grekere, romere ( Fatalismen ) spredte til alle religioner, hindisme, muslimer, kristenheten, budda , osv. Populær ordtak.

 

Det finnes ingen støtte i kristendommen Bibelen for den tanke at Jehova Gud har forutbestemt tidspunktet da vi skal dø.

Lenke til kommentar

Når jeg posta det der så tenkte jeg "at nå kommer det vel en kverulant å sier månen ikke er en planet" og jammen sa jeg smør... HAHAHAHA

 

Det var meg du snakket til, så at responsen kom fra meg er vel ikke så overraskende og det var heller ikke ment for å kverulere. Det var bare en liten bit med informasjon i den dialogen vi hadde. Jeg ser likevel at jeg heller skulle holdt kjeft og latt Månen være en planet i denne tråden.

 

Men når det skal være sagt så gir jeg personlig fullstendig blaffen i om moderne vitenskap har klassifisert den som en satellitt eller en haug med stein...

 

Den har likefullt hatt en fundamental rolle for vår eksistens og har det selvsagt fortsatt uavhengig av hva slags klassifisering den får i forhold til andre.

 

Jeg har visst truffet en nerve her og det var virkelig ikke meningen. Det jeg skrev var virkelig ikke ment som noe negativt på dine vegne.

 

Uten månen ville vi, kort fortalt, hatt mindre tidevannsforskjeller, kortere døgn og et mer ekstremt klima, En verden der månen aldri ble skapt, ville sett ganske annerledes ut, men det kan se ut til at det i hvert fall ikke ville vært så drastisk annerledes at vi mennesker aldri hadde sett dagens lys.

 

Jeg er jo som de fleste vet en hedning og samtidig også veldig fascinert av astroteologi og myter. Disse tre elementene sammen er min form for Åsatro og før du drar for store slutninger til dette som religiøst fundament må jeg nevne at det er en naturreligion som personifiserer ting i omgivelsene.

 

Det være seg helt trivielle ting som følelser, naturfenomener og da også helt opp til planetene som omgir oss..

 

Ok.

 

Se til eksempel på Jupiter da, som er det beste eksemplet på en planet som er personifisert med en gud, hvor da også egenskapene til guden er de samme som planetens egenskaper er.

 

Du vet sikkert at dersom ikke planeten Jupiter hadde beskyttet oss mot astroider så ville vi blitt truffet for ofte til at livet kunne eksistert. Jupiter er det romerske/latinske navnet for Tor, som med sin kraft beskyttet menneskene mot ukontrollerbare naturkrefter (jotner).

 

Historien omkring dette er en avhandling i seg selv, men denne logikken og personifiseringen av himmellegemer rundt oss passer med de gamle hedenske gudene fra Solen i Sentrum og helt ut til Pluto (hel) (jadda, jeg vet at de nå i nyere tid også mente den var for liten til å kalles en planet.. )

 

Ok.

 

Jeg vet ikke om det er så mye informasjon om dette tilgjengelig, men jeg lærte ufattelig mye om slike ting når jeg var i India (tro det eller ei). Hinduismen er dog også det nærmeste man kommer våre forfedres Åsatro, og oppsto faktisk etter at rytterfolket Ariere (via Iran) vandret inn i Nord India og dannet en høykultur.

 

Åsatroen er i alle fall for meg en metode å bevisstgjøre seg disse kreftene gudene representerer og i teorien da forsøke å påvirke dem i meg selv eller styrke deres påvirkning eller kraft.

 

Ok.

 

Det er laaaaangt fra den Åsatroen vi lærte om på skolen for å si det slik og det sier jo heller sitt om hvilken pest kristendommen har ført med seg.

 

Det er som sagt veeeeldig mer dybde og ting som jeg har lest om for lenge siden...

 

Jeg tror ikke jeg kunne skrevet bok om det, men det er et veldig omfattende emne for min del i alle fall...

 

Ok.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Falsk gud bestemmer at du skal dø. Var det bestemt av skjebnen at du skulle den dagen dø, disse ordene kommer fra gamle grekere, romere ( Fatalismen ) spredte til alle religioner, hindisme, muslimer, kristenheten, budda , osv. Populær ordtak.

 

Det finnes ingen støtte i kristendommen Bibelen for den tanke at Jehova Gud har forutbestemt tidspunktet da vi skal dø.

riktig

Feil, din sekt sier at miliarder av mennesker skal dø et forutbestemt tidspunktet som bare Gud vet når er og din sekten stadig forsøker å gjette seg til.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kristenhetens religion er frukten av det store forfallet fra den sanne kristendommen. Det frafallet som Jesus og disiplene forutsa. ( Matt 13:24 ) Deres læresetninger er fjernt fra Bibelens sannhet og de bringer stadig Guds navn i vanry.

 

Kristenheten tror og mener at Guds personlige navn er uvesentlig. Bruken av noe som helst egennavn på den eneste Gud er fullstendig upassende for den kristne kirkes universelle tro.

 

Bibelen : Jesus bad om at Guds navn måtte helliges. ( Matt 6:9 ) ( 2.Mos 6:3 )

 

Kristenheten tror og mener at Gud er en treenighet.

 

Bibelen sier at Jehova er større enn Jesus og at han er Kristi Gud og hode. ( Joh 14: 28 )

 

Kristenheten tror og mener at De onde blir straffet med evig pine i et brennende helvete. De ugudelige mennesker og Djevlene skal han fordømme til å pines uten ende.

 

Bibelen sier at Syndens lønn er døden, ikke et liv i pine. ( Rom 6: 23 ) Helvete som noen norske oversettelser er en gjengivelse av det greske ordet geenna, betegner evig tilintetgjørelse. ( Matt 10:28)

Hei! :)

 

Nå har jeg ikke lest alle innleggene så beklager om jeg skriver om noe som andre har skrevet før meg.

 

Jeg mener man må se på Bibelen som en helhet, og for meg virker det litt som om du tar enkeltvers og sier at slik er det uten å se at enkelte ting kan skildres på mer eller mindre ulike måter i bibelen som gjør det vanskelig å dra en helt konkret slutning.

 

Du sier at Bibelen sier at Jehova er større enn Jesus og at han er Kristi Gud og hode. ( Joh 14: 28 ) og at derfor kan man ikke se på jesus som en treenig del av Gud.

 

men Jesus sier også at den som har sett meg har sett Faderen. Videre sier også i joh. 17:20 "Far, jeg ber om at de må være ett med oss, akkurat som jeg er i deg og du i meg.

22 Jeg har gitt dem den herligheten du gav meg, slik at de skal være ett, akkurat som du og jeg er ett.

 

Vider har du det som står i Johannes 1, der Johannes skriver at i begynnelsen var ordet, ordet var hos Gud og ordet var Gud, og ordet ble menneske (Jesus!) og ordet gav menneskene lys.

 

"Alt er overgitt til meg av min Far. Og ingen kjenner Sønnen uten Faderen, heller ikke kjenner noen Faderen uten Sønnen, og den som Sønnen vil åpenbare det for." (Matt 11:27).

 

Jeg ser ikke at det utfra Bibelen er feil å konkludere at Jesus og Faderen har del i hverandre og sammen med den hellige ånd utgjør Guddommen.

 

------------

 

Når det gjelder det med å holde Guds navn hellig, på hvilken måte er det du mener mange kristne ikke gjør dette?

 

-------------------

 

Ja det står syndens lønn er døden i romerne, og jeg håper.... Men det står også mye annet som må tolkes i miksen, en del bibelreferanser som handler om dette finner du f.eks her :

 

http://www.shafan.dk/artikler09/evig-liv-eller-evig-dod.html

Lenke til kommentar

Jeg ( Jesus )går til Faderen for Faderen er større enn jeg. ( Joh 14: 28 )

 

Skje ikke ( Jesus ) min vilje, men din ( Luk 22:42 )

 

Ja har ikke sagt noe i mot det. Men det hindrer likevell ikke begge å være del av Gudommen som du ser i for eksempel de versene jeg fant fram.

Lenke til kommentar

Er Jehovas vitner , den eneste kristne grupper i verden som ikke tror på helvete. ?

 

Gud er kjærlighet, men at han likevel har skapt menneskene med en iboende udødelighet og har et sted med ild og svovel hvor alle som ikke er forutbestemt til frelse, skal pines i all evighet.

 

En Gud som ville bruke sin makt til å skape mennesker som han forut visste og forut bestemte skulle lide evig pine, kunne verken være vis, rettferdig eller kjærlig. Hans normer ville være lavere enn mange menneskers.

Lenke til kommentar

Er Jehovas vitner , den eneste kristne grupper i verden som ikke tror på helvete. ?

 

Gud er kjærlighet, men at han likevel har skapt menneskene med en iboende udødelighet og har et sted med ild og svovel hvor alle som ikke er forutbestemt til frelse, skal pines i all evighet.

 

En Gud som ville bruke sin makt til å skape mennesker som han forut visste og forut bestemte skulle lide evig pine, kunne verken være vis, rettferdig eller kjærlig. Hans normer ville være lavere enn mange menneskers.

 

Det er et godt spørsmål. Kanskje kan dette være til hjelp ?

 

Lenke til kommentar

Maya folk sier på slutten på verden 2012 mens Maya eldste religiøse ledere har aldri sagt det.

 

Den spredte fort til i verden.

Jehovas Vitner har tidligere sagt at slutten på verden skulle komme i 1975, mens Charles T. Russell, aldri sa det.

 

Det spredte fort til medlemmer av Jehovas Vitner verden over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jehovas Vitner har tidligere sagt at slutten på verden skulle komme i 1975, mens Charles T. Russell, aldri sa det.

 

Det spredte fort til medlemmer av Jehovas Vitner verden over.

 

Jehovas Vitner ble startet av amerikaneren Charles Taze Russel som en bibelgruppe som den gangen ble kalt "International Bible Students" i 1870-årene. Russel kom opprinnelig fra en presbyteriansk familie og var innom flere typer menigheter før han startet sin egen, blant annet adventistmen.

 

Under ledelse av Russel ble det i både skriftlig og muntlig form, herunder i Vakttårn-selskapets egne utgivelser, fremsatt en rekke påstander om blant annet Verdens Undergang, eller Harmageddon, som Jehovas Vitner kaller det.

 

I sin spådomskarriere har Jehovas Vitner spådd jordens undergang i 1874, i 1875, 1914, 1918, 1925, 1941 og i 1975.

 

Til medlemmenes store skuffelse inntraff ikke verdens undergang noen av gangene og det ble derfor iverksatt nye beregninger hver gang for å finne nye datoer for når det måtte skje. Innenfor organisasjonen heter det gjerne at man har "fått nytt lys" over disse temaene.

 

:)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Om en tolker bibelen og Jesu ord direkte og logisk vil den gi feil mening.

Jesus brukte overdrevne og dramatiske ord i prekenene sine for å få (dumme?) folk til å forstå, men også for å forstå hvor seriøst det var. Han sier blant annet at den som ikke vil ha ham som leder skal føres foran ham og drepes. Jesus mener ikke det, Jesus er ikke ond. Husker ikke men tror det var fra Lukas 19:28. En annen ting han sier er at en skal hate sin mor og far. Det han mener egentlig er at du skal elske han og Gud mer en mennesker.

 

Du skal ikke tolke bibelen logisk og direkte ergo tolke den ateistisk

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Om en tolker bibelen og Jesu ord direkte og logisk vil den gi feil mening.

Jesus brukte overdrevne og dramatiske ord i prekenene sine for å få (dumme?) folk til å forstå, men også for å forstå hvor seriøst det var.

Er dfette virkelig nødvendig for en gud å tåkeprate så mye?

 

 

Han sier blant annet at den som ikke vil ha ham som leder skal føres foran ham og drepes. Jesus mener ikke det, Jesus er ikke ond. Husker ikke men tror det var fra Lukas 19:28. En annen ting han sier er at en skal hate sin mor og far. Det han mener egentlig er at du skal elske han og Gud mer en mennesker.
Hvorfor mener du at en gud har et sånt behov fra noen bittesmå og ubetydelige karbonbaserte livsformer på denne lille planeten? Det guden som du her fremstiller fremstår så smålig og tilbednings kåt at det er et under at de som tror dette ikke selv evner å se det...

 

Må jo være en fantastisk selvopptatt fyr når han trenger små mennesker til å elske seg når han er en gud, virkelig...

Du skal ikke tolke bibelen logisk og direkte ergo tolke den ateistisk

Og det er fordi det ikke finnes noen logikk der, kun en tåkete tekst det er mylig å tolke til hva pokker man vil bare man er ærlig nok til å tro det som står der!!

 

Men igjen degraderer du gud til å være en dust og en tåpe som ikke evner å utrykke seg i klartekst, slik at ALLE forsto hva han mente og ikke var avhengige av den eller den tolkningen, som jo hele bibelen er avhengig av for å liksom bli "forstått"... For hadde det vært så enkelt som du tror, at man må være troende for å forstå dette, kan du kanskje forklare meg hvorfor det er så mange fraksjoner innen kristendom også du da? Med en forklaring som ikke sier at alle andre enn din sekt tar feil.... For dette blir for lettvindt og dumt, virkelig

Lenke til kommentar

Fatalisme ( skjebnen ) det er falsk lære sprer til forskjellige religioner, Muslimer, hinduisme, kristenheten....)

 

Det betyr at Hvis du ble drept i bilulykke , så er Gud som står bak.

 

kristendommens bibel støtter ikke.

Endret av lenge5
Lenke til kommentar

Fatalisme ( skjebnen ) det er falsk lære sprer til forskjellige religioner, Muslimer, hinduisme, kristenheten....)

 

Det betyr at Hvis du ble drept i bilulykke , så er Gud som står bak.

 

kristendommens bibel støtter ikke.

 

Påstår du... Har du noen annen begrunnelse enn at du er lært opp til å tro at det er slik? Har du sjekket selv og satt deg inn i noe annet enn mølet du selv tror på?

Lenke til kommentar

Kristenhetens religion er frukten av det store forfallet fra den sanne kristendommen. Det frafallet som Jesus og disiplene forutsa. ( Matt 13:24 ) Deres læresetninger er fjernt fra Bibelens sannhet og de bringer stadig Guds navn i vanry.

:laugh::wallbash:

 

Kristenheten tror og mener at Guds personlige navn er uvesentlig. Bruken av noe som helst egennavn på den eneste Gud er fullstendig upassende for den kristne kirkes universelle tro.

:thumbdown:

 

Bibelen : Jesus bad om at Guds navn måtte helliges. ( Matt 6:9 ) ( 2.Mos 6:3 )

:dremel:

 

Kristenheten tror og mener at Gud er en treenighet.

:dribble:

 

Bibelen sier at Jehova er større enn Jesus og at han er Kristi Gud og hode. ( Joh 14: 28 )

:nei: Den sier både at Jesus er Gud, og at Jesus ikke er Gud.

 

Kristenheten tror og mener at De onde blir straffet med evig pine i et brennende helvete. De ugudelige mennesker og Djevlene skal han fordømme til å pines uten ende.

 

Bibelen sier at Syndens lønn er døden, ikke et liv i pine. ( Rom 6: 23 ) Helvete som noen norske oversettelser er en gjengivelse av det greske ordet geenna, betegner evig tilintetgjørelse. ( Matt 10:28)

Hva så?
Lenke til kommentar

Men igjen degraderer du gud til å være en dust og en tåpe

 

DU gjør det, jeg gjør ikke det :)

Og jeg har da ikke sagt at man må være kristen for å forstå/tolke bibelen rett.

Jeg sa at man ikke skulle tolke den direkte og logisk, noe som jeg TROR mange ateister gjør

 

Du er alltid på plass i desse emnene du RWS, så ofte at det faktisk blir litt teit og komisk.

Synes ikke du d.....nei selvsagt ikke

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Påstår du... Har du noen annen begrunnelse enn at du er lært opp til å tro at det er slik? Har du sjekket selv og satt deg inn i noe annet enn mølet du selv tror på?

 

 

Fatalismen, forestillingen om at alle hendelser er bestemt på forhånd, var utbredt blant de gamle grekere og romere. Også i dag gjør denne tanken seg sterkt gjeldende i mange religioner. ( Islam, Kristenheten......)

 

Kristendommens bibelen avviser på denne måten forestillingen om skjebnen. Frafalne israelitter som antok denne hedenske læren ble kraftig fordømt av Jehova Gud. ( Jes 65: 11 )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...