Gå til innhold

Kristendommen


lenge5

Anbefalte innlegg

Kristenhetens religion er frukten av det store forfallet fra den sanne kristendommen. Det frafallet som Jesus og disiplene forutsa. ( Matt 13:24 ) Deres læresetninger er fjernt fra Bibelens sannhet og de bringer stadig Guds navn i vanry.

 

Kristenheten tror og mener at Guds personlige navn er uvesentlig. Bruken av noe som helst egennavn på den eneste Gud er fullstendig upassende for den kristne kirkes universelle tro.

 

Bibelen : Jesus bad om at Guds navn måtte helliges. ( Matt 6:9 ) ( 2.Mos 6:3 )

 

Kristenheten tror og mener at Gud er en treenighet.

 

Bibelen sier at Jehova er større enn Jesus og at han er Kristi Gud og hode. ( Joh 14: 28 )

 

Kristenheten tror og mener at De onde blir straffet med evig pine i et brennende helvete. De ugudelige mennesker og Djevlene skal han fordømme til å pines uten ende.

 

Bibelen sier at Syndens lønn er døden, ikke et liv i pine. ( Rom 6: 23 ) Helvete som noen norske oversettelser er en gjengivelse av det greske ordet geenna, betegner evig tilintetgjørelse. ( Matt 10:28)

Endret av lenge5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er virkelig interessant med kristendommen, eller mer konkret bibelen, er at den ble skrevet for mange tusen år siden, men samtidig så står det om ting som er i ferd med å skje. Jeg kan ikke si jeg er direkte kristen, men mamma er og jeg har blitt oppdratt på en kristen måte.

 

I bibelen står det faktisk om naturkatastrofer, "et lukket land som går til krig" (Nord Korea), og at mennesker skal få inplantater for å kunne bruke penger, få helsehjelp og mer. Dette er en ny studie i USA for tiden - mennesker får chipper i håndleddene med full helseinformasjon.

 

Vet ikke så mye i detaljer, men om man undersøker litt på internett så finner man masse om det - som ikke bare er spekulasjoner og oppspinn. :D

Lenke til kommentar

Det som er virkelig interessant med kristendommen, eller mer konkret bibelen, er at den ble skrevet for mange tusen år siden, men samtidig så står det om ting som er i ferd med å skje. Jeg kan ikke si jeg er direkte kristen, men mamma er og jeg har blitt oppdratt på en kristen måte.

 

I bibelen står det faktisk om naturkatastrofer, "et lukket land som går til krig" (Nord Korea), og at mennesker skal få inplantater for å kunne bruke penger, få helsehjelp og mer. Dette er en ny studie i USA for tiden - mennesker får chipper i håndleddene med full helseinformasjon.

 

Vet ikke så mye i detaljer, men om man undersøker litt på internett så finner man masse om det - som ikke bare er spekulasjoner og oppspinn. :D

 

Det du løst beveger deg inn på er profetier. Det kan ikke kalles en god profeti om det ikke er en unik hendelse. Det vil si, om jeg bestiller en burger for så å si "om ca. 5 min. så kommer det til å stå en burger på disken der borte" så har ikke jeg laget en profeti. På samme måte kan jeg ikke si "en båt kommer til å gå på grunn ved siden av en strand der det er mennesker" og kalle det en profeti når Costa Concordia gikk på grunn.

 

Derfor vil ikke noe så vagt som "ett lukket land går til krig" være særlig beskrivende. Det samme kunne gjelde for tyskland, opp til flere ganger. Eller krigene på de britiske øyer, her i norden osv. Bibelen sier dessuten selv:

 

"Know this first of all, that there is no prophecy of scripture that is a matter of personal interpretation, for no prophecy ever came through human will; but rather human beings moved by the holy Spirit spoke under the influence of God." 2 Peter 20-21

 

Med andre ord, man kan ikke tolke påstander i bibelen hva gjelder fremtidige hendelser. Profetier som står i bibelen skal tas sort på hvitt. Punktum. Så, med mindre det står helt spesifikt at ett land som heter Nord-Korea (조선민주주의인민공화국) skal gå til krig, så kan du ikke si at profetien gjelder for nettopp dette scenarioet. Det samme gjelder for alle løse postulater i bibelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg fullstendig enig i! :-) Jeg synes bare det er interessant og å studere kristendommen på grunnlag av dette synes jeg kan være interessant. Som sagt, jeg er ikke slev kristen og tar egentlig bare ting fra samtaler jeg har hatt med diverse kristne. Jeg vet ikke så mye selv, hihi :D

Lenke til kommentar

Problemet hva diskusjoner med mange dypt religiøse mennesker er ikke nødvendigvis at de mangler kunnskap, men at de ofte er direkte ukritisk. Av kristne jeg har kjent personlig er det kun en som faktisk har kunnet bibelen i nærheten av hva jeg kan, og jeg er ikke akkurat noe bibellærd person sammenlignet med andre jeg kjenner. Dette var en hyggelig kar jeg var på lag med i militæret. Han var kritisk av person og veldig lærevillig, men kritikk var fullstendig utelukket når det kom til religion og bibelen.

 

Han var forresten av det jeg kaller gladkristne, de som bare er religiøse uten å nødvendigvis vise det, men som er veldig glad i å snakke om det når spurt. Mennesker som sier "gud være med deg" eller "takk skaperen" hver gang man sier "snakkes" etc. går meg litt på nervene, da det er omtrent like meningsløst som å si "jeg ber for deg".

 

Ofte er det bare godtatt at bibelen er sann bare fordi. Den må jo være det siden gud eksisterer, sant? Helt uten at de ser at det er sirkulær argumentering.

 

Å se på ting med religiøse øyner er stort sett å være uærlig, da man allerede har bestemt seg for at ett utgangspunkt er korrekt, og derfor må nødvendigvis nyanserer oppdagelser slik at de passer inn i forutsetningene man har. Det være seg "profetier" eller annet. JEg er stor tilhenger av utsagnet "kritisk tenking fører nødvendigvis til ateisme", da en person som ser på f.esk. bibelen som det den er, sort tekst på hvite sider, vil se hvilke direkte motbydelige jævelskaper som er i boken. For ikke å snakke om alle direkte motsigelser og inkonsekvenser.

 

Noe som gjenspeiles at stort sett, så jo bedre utdanningsnivå jo flere regnes som "ikke-religiøs/ateist". Så er det en god del mennesker som sier de er "ikke-religiøs" for ikke å sette merkelapp på seg selv. Men nå er det en gang sånn at så lenge du ikke 100% sier at du tror på gud(er) så er du per definisjon ateist. Frem til du positivt tror at det finnes gud(er) så er du ikke teist, og derfor ateist.

 

http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/Zuckerman_on_Atheism.pdf

 

http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_225_report_en.pdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bør de kristne bruke korset i tilbedelsen ?

 

Korset blir satt høyt og respektert av millioner av mennesker. Aschehoug og Gyldendals store Norske leksikon omtaler korset som kristendommens hovedsymbol. Men er det riktig av de kristne å bruke korset i tilbedelsen ?

 

Det er verdt å merke seg at Jesus ikke døde på et kors. Det greske ordet som vanligvis oversettes med kors er stauros. Det har grunnbetydningen en opprettstående pæl eller stake. I The Companion bible sies det: Stauros betyr aldri to trestokker som krysser hverandre i en eller annen vinkel. Det er ingenting i det greske språket i det nye testamente som så mye som antyder at det dreier seg om to trestokker. Noen ganger bruker bibelskribentene et annet ord for det henrettelssredskaper Jesus døde på. Det er det greske ordet ksylon. ( apg 5: 30 ) Gal: 3:13 ( 1.Pet 2: 24 ) Dette betyr helt enkelt tømmerstokk, stokk, klubbe eller tre.

 

Det mest overbevisende av alle beviser kommer imidlertid fra Guds ord. Apostelen Paulus sier Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse ved å bli en forbannelse i stedet for oss, for det står skrevet: Forbannet er enhver som er hengt på en pæl ( tre ) ( Gal 3:13 ) Her siterer Paulus fra 5.Mosebok 21: 22-23 ) hvor det klart er tale om en pæl, ikke et kors. ettersom et slikt henrettelsesmiddel gjorde vedkommende til en forbannelse vil det ikke være passende at kristne pynter hjemmet sitt med bilder av Kristus som henger på pælen.

Lenke til kommentar

ettersom et slikt henrettelsesmiddel gjorde vedkommende til en forbannelse vil det ikke være passende at kristne pynter hjemmet sitt med bilder av Kristus som henger på pælen.

 

Men, det er jo nettopp det vi vil markere, at Kristus ble gjort til forbannelse i vårt sted, for vår skyld. Det er det som har frelst oss, og det husker vi på ved å bruke korset som tegn.

Lenke til kommentar

Men, det er jo nettopp det vi vil markere, at Kristus ble gjort til forbannelse i vårt sted, for vår skyld. Det er det som har frelst oss, og det husker vi på ved å bruke korset som tegn.

 

 

 

Det er ingenting som viser at de som bekjente seg til kristendommen i de 300 første årene etter kristi død, brukte korset i tilbedelsen. Men på 300 tallet ble den hedenske keiseren Konstantin omvendt til den frafalne kristendommen og han fremmet korset som dens symbol. Hva motiver enn var, så hadde korset ingenting med Jesus Kristus å gjøre.

 

Korset er faktisk av hedensk opprinnelse. Et katolsk oppslagsverk sier: Korset finnes i både førkristne og ikke-kristne kulturer. Forskjellige andre autoriteter har knyttet korset til naturreligioner og hedenske sexriter. Hvorfor ble så dette hedenske symbolet tatt i bruk. Tydeligvis for å gjøre det lettere for hedninger å ta imot kristendommen. Men det å vise ærbødighet for et hvilket som helst hedensk symbol blir klart fordømt i bibelen. ( 2.kor 6: 14-18 ) Bibelen forbyr alle former for billeddyrkelse, som er avgudsdyrkelse. (2.mos 20: 4-5 ) ( 1.kor 10:14 ) Det er derfor med god grunn at sanne kristne ikke bruker korset i tilbedelsen.

Lenke til kommentar
Hvordan Bibelens skrifter ble overlevert og bevart. Jehova Gud har bevart sitt eget ord nøyaktig.

 

Kan vanskeslig tenke meg at en allvitende og allmektig gud ville overlevers sin store plan som det rotet bibelen er, med alle faktafeil, selvmotsigelder og naivitet. Med mindre dette er en steindum gud da, men her ser man nok et paradoks, for hvis det er en gud bak universet så må den guden være alt annet enn dum og da eksluderer jo bibelen den guden den pikterer som skaperen bak universet, for så dum, blodtørstig og tilbedningskåt som bibelen fremstiller gud kan umulig være den guden bak universet!! Helt enkelt!

 

Og under dumme guder så faller allaah inn også, den andre kopien fra jødenes gamle krigsgud som var igjen av alle de gudene jødenes forfedre opprinnelig trodde på, "han" også for dum og tilbedningskåt til å være orginator for noe som helst...

 

Så at bibelen kommer med noen gud ikke bare tviler jeg veldig på, jeg har overhodet ingen tro på det! En viss intelligens må man kunne forvente seg av en sånn gud og ingen av dem er i nærheten engang!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vannets kretsløp som var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid, blir beskrevet i Bibelen.

 

Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet, men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet. Dette enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen, til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid.

 

Vi leser : Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 )

Lenke til kommentar

Og hva er det vi diskuterer her?

 

Bibelen?

 

Jeg vil med dette takke alle her på forumet (og andre plasser) som prøver å lære oss opp i kristendommen og bibelens bud. Jeg lærer stadig vekk nye ting og samtidig ønsker jeg å dele Guds godhet med alle.

Men jeg trenger likevel noen råd fra andre personlig kristne om hvordan jeg skal leve i pakt med skriftene:

  • Jeg og min sønn er ikke omskåret og etter 1.mos. 17:14 så skal vi utryddes. På bakgrunn av dette ønsker jeg omskjæring av meg og min sønn. Hvem er det som utfører dette i Norge?
  • Min datter er kommet i den alderen hvor jeg ønsker å selge henne som trellkvinne i følge 2.mos. 21:7. Hva er den rette prisen etter det prisnivået vi har i dag?
  • Både mannlige og kvinnelige treller kan eies etter 3.mos. 25:44, men det må være fra et folkeslag rundt oss. Min kone mener vi bare kan kjøpe og eie palestinere. Jeg kunne selv tenkt meg en danske. Her trenger jeg litt bistand, kan jeg eie dansker?
  • Når det gjelder homofile, så kan ikke dette forsvares. Dette er en styggdom etter 3.mos. 18:22. Skriftene sier at når en mann har omgang med en annen mann, så har de begge gjort en avskyelig gjerning og skal derfor dø i følge 3. mos 20:13. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?
  • Skjegget mitt runder jeg ikke av på sidene og jeg raker ikke skjegget i kantene slik det er beskrevet i 3.mos 19:27. Hvordan skal jeg straffe menn som ikke lar skjegget gro eller menn som klipper skjegget kort?
  • Det sømmer seg ikke for kvinner å tale i menigheten. Etter 1.kor.14:34 skal de underordne seg. Min kone skal søndag tale i menigheten. Skal jeg nekte henne å tale?
  • Etter 3.mos 11:10 er det en styggdom å spise skalldyr. Min far mener det er verre med homofili en å spise skalldyr. Jeg er uenig med ham. Men hvem har rett?

Jeg ønsker sterkt å leve etter guds ord og håper på det sterkeste at de finnes noen kristne som kan hjelpe meg med disse spørsmålene. De er viktig for meg å få svar, slik at jeg kan definere meg selv som en god kristen.

Var vel på tide å ta frem igjen denne :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Loven ble ikke gitt til hele menneskeheten. Jehova inngikk en pakt, en overenskomst med Jacobs etterkommere, som ble Israels folk. Det var bare dette folket Jehova gav sine lover til.

 

Apostelen Paulus stilte spørsmålet: Hvorfor ble så loven gitt, Ja, hva var formålet med at Jehova gav sin lov til Israel. Paulus svarte: Den ble gitt for å gjøre klart hva lovbrudd er, inntil den ætt kom som løftet gjaldt. Slik var loven en vokter for oss helt fram til Kristus. ( Gal 3: 19-24 ) Formålet med loven var at den skulle beskytte og veilede Israels folk, slik at de kunne være rede til å ta imot Kristus når han kom. Alle de offerne som loven krevde, minnet israelittene om at de var syndere og at de trengte en Frelser. ( Heb 10: 1-4 )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv om denne lovløshetens hemmelighet var virksom allerede på apostlenes tid, kom ikke dette lovløshetens menneske fram i lyset før keiser Konstantin den stores regjeringstid, i den første fjerdedel av det fjerde århundre. Denne hedenske Pontifex Maximus forsøkte å danne en blandingsreligion. Romerrikets religiøse og politiske overhode tvang imidlertid de såkalte biskopene som forhandlet med ham, til å inngå kompromiss. Den falne kristendom som disse biskopene representerte , ble således blandet med den hedenske romerske religion, slik at resultater ble en blandingsreligion som ville virke mindre frastøtende og mer antagelig på dem som fremdeles innerst inne var hedninger og som ønsket å holde fast ved visse hedenske religiøse oppfatninger og skikker.

 

De lot disse biskopene utgjøre en presteklasse som sto over dem og hersket over dem, slik at de selv kom til å utgjøre et lekfolk, en ordning de var vant til fra sin tidligere, hedenske religion. Denne blandingsreligionen ble statsreligion. På den måten ble kristenheten til og den har i århundrenes løp vokst til det den er i dag. Den utgjør et stort religiøst system i vår tid, men på grunn av den religiøse surdeig som ble knadd inn i dette systemet da det ble dannet, er det nå blitt fullstendig gjennomsyret av hedendom, verdslighet, ondskap, ugudelighet, menneskelige tradisjoner, hykleri og demoners lærdommer. Kristenheten har gjort seg selv til en del av Babylon den store, den falske religions verdensrike, ja, den har vokst slik at den er blitt den mest fremtredende delen av dette religiøse verdensrike.

 

Sann kristendom kan aldri smelte sammen med noen av denne verdens falske religioner.(2.Kor 6:14 til 7:1

Lenke til kommentar

Mange tror på skjebnen, på at betydningsfulle hendelser for eksempel tidspunktet for når en skal dø er forutbestemt. Denne oppfatningen har vært opphav til slike uttrykk som: Ingen kan frykte fra sin skjebne. Hans tid er kommet og Det som skjer, det skjer. Er det noe sant i slike populære ordtak. Er vi bare brikker i et spill som blir kontrollert av skjebnen.

 

Fatalismen, forestillingen om at alle hendelser er bestemt på forhånd var utbredt blant de gamle grekere og romere. Også i dag gjør denne tanken seg sterkt gjeldende i mange religioner. Islam holder for eksempel fast ved disse ordene i koranen: intet menneske dør uten at gud så vil og når tiden kommer. Troen på skjebnen er også vanlig i kristenheten, der den har fått næring fra predestinasjonslæren. Det er derfor vanlig at prester sier til sørgende slektninger at en bestemt ulykke var Guds vilje. Frafalne israelitter som antok denne hedenske læren, ble kraftig fordømt av Gud. Jesasja 65: 11: Dere har gått bort fra Jehova og glemt mitt hellige fjell. Dere dekker offerbord for Gad ( lykkeguden) og skjenker krydret vin for Meni ( skjebneguden )

 

Hvor tåpelig er det ikke da å tillegge skjebnen eller enda verre, Gud selv, skylden for ulykker og uhell. Det syn at ulykker skyldes skjebnen, er imidlertid i strid med sunn fornuft og et logisk resonnement. Trafikkulykker kan for eksempel ikke skyldes guddommeligelig inngripen for en grundig undersøkelse vil vanligvis bringe for dagen at en slik ulykke har en helt logisk årsak. Alle statistikker viser dessuten tydelig at risikoen for å bli drept i en trafikkulykke blir betydelig mindre når en tar fornuftige forholdsregler for eksempel når en bruker bilbelte. Kan noen som helst slags forsiktighetsregler virkelig forpurre det Gud skulle ha forutbestemt. Å tro på skjebnen får derimot uheldige følger for den som har en slik tro. oppmuntrer ikke denne troen til dumdristige handlinger for eksempel å ignorere fartsgrenser og trafikkskilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...