Gå til innhold

Kristendommen


lenge5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange tror på skjebnen, på at betydningsfulle hendelser for eksempel tidspunktet for når en skal dø er forutbestemt. Denne oppfatningen har vært opphav til slike uttrykk som: Ingen kan frykte fra sin skjebne. Hans tid er kommet og Det som skjer, det skjer. Er det noe sant i slike populære ordtak. Er vi bare brikker i et spill som blir kontrollert av skjebnen.

 

Fatalismen, forestillingen om at alle hendelser er bestemt på forhånd var utbredt blant de gamle grekere og romere. Også i dag gjør denne tanken seg sterkt gjeldende i mange religioner. Islam holder for eksempel fast ved disse ordene i koranen: intet menneske dør uten at gud så vil og når tiden kommer. Troen på skjebnen er også vanlig i kristenheten, der den har fått næring fra predestinasjonslæren. Det er derfor vanlig at prester sier til sørgende slektninger at en bestemt ulykke var Guds vilje. Frafalne israelitter som antok denne hedenske læren, ble kraftig fordømt av Gud. Jesasja 65: 11: Dere har gått bort fra Jehova og glemt mitt hellige fjell. Dere dekker offerbord for Gad ( lykkeguden) og skjenker krydret vin for Meni ( skjebneguden )

 

Hvor tåpelig er det ikke da å tillegge skjebnen eller enda verre, Gud selv, skylden for ulykker og uhell. Det syn at ulykker skyldes skjebnen, er imidlertid i strid med sunn fornuft og et logisk resonnement. Trafikkulykker kan for eksempel ikke skyldes guddommeligelig inngripen for en grundig undersøkelse vil vanligvis bringe for dagen at en slik ulykke har en helt logisk årsak. Alle statistikker viser dessuten tydelig at risikoen for å bli drept i en trafikkulykke blir betydelig mindre når en tar fornuftige forholdsregler for eksempel når en bruker bilbelte. Kan noen som helst slags forsiktighetsregler virkelig forpurre det Gud skulle ha forutbestemt. Å tro på skjebnen får derimot uheldige følger for den som har en slik tro. oppmuntrer ikke denne troen til dumdristige handlinger for eksempel å ignorere fartsgrenser og trafikkskilt.

 

 

Det bitreste av livets tragiske elementer er troen på en brutal skjebne.

Lenke til kommentar

Det bitreste av livets tragiske elementer er troen på en brutal skjebne.

 

Tror ikke de kristne på en brutal skjebne da??

 

Fordelt mellom evig liv som lønn på den ene siden og evig fortapelse på den andre...

 

Om man faktisk tror på slikt sludder så er det jo ganske tragisk å leve i første omgang da meningen med livet først inntreffer etter døden...

Lenke til kommentar

Vær ikke altfor ugudelig og vær ikke en dåre. Hvorfor vil du dø før tiden. ( fork 7:17 )

 

Hvorfor skulle han gi et slikt råd hvis tidspunktet for når vi skal dø er forutbestemt og uforanderlig. Bibelen avviser på denne måten forestillingen om skjebnen.

Lenke til kommentar

kristendommen bibelen har rett

nå skjønner jeg at du leser aldri

skriver du noe annet, rapporter deg

 

Klarer du ikke å skrive en setning på en korrekt måte?

 

Du klarer liksom å rote det til hver gang du skal skrive noe som ikke er en direkte kopi fra en av Donald Duck historiene dine.

 

På tide å få kommet seg til skolen for å lære noe.

Endret av oophus_3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilken innvirkning disse dramatiske begivenhetene vil få på din framtid, avhenger ikke av skjebnen og heller ikke av tid og uforutsett hendelse, men av den kurs i livet du velger å følge. Husk den tragedien som utspant seg ved Siloa-tårnet. Jesus henviste til denne triste hendelsen for å understreke et viktig poeng.

 

De som ble drept da dette tårnet styrtet sammen, hadde ingen mulighet for å slippe unna. Men som en kontrast til det kunne Jesu tilhørere unngå å bli drept som følge av at de hadde pådratt seg Guds mishag. Jesus advarte dem: Dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de. ( Luk 13:4-5 ) Det er tydelig at de kunne velge sin egen framtid. Vi har den samme muligheten i dag, å arbeide på vår frelse. Gud vil at alle slags mennesker skal komme til nøyaktig kunnskap om sannheten. ( 1.Tim 2:4 )

Lenke til kommentar

 

Jeg vet hvorfor "Lenge5" og en del andre religiøse bruker slike "kallenavn" på Allah. Jeg var mest bare interessert i å høre om denne brukeren visste det selv. Det ble tydelig at den kunnskapen ikke var tilstede. :)

 

Utover dette, så ser det ut til at denne brukeren er mer ute å kjøre enn IHS, da av ulike årsaker. Enten behersker ikke Lenge5 norsk i særlig stor grad, noe jeg mistenker sterkt eller så er dette trolling på verste nivå.

 

Jeg rapporterer uansett denne brukeren, så får moderator ta avgjørelsen om hvorvidt det gagner noen at Lenge5 holder på slik som dette, om og om igjen.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet hvorfor "Lenge5" og en del andre religiøse bruker slike "kallenavn" på Allah. Jeg var mest bare interessert i å høre om denne brukeren visste det selv. Det ble tydelig at den kunnskapen ikke var tilstede. :)

 

Utover dette, så ser det ut til at denne brukeren er mer ute å kjøre enn IHS, da av ulike årsaker. Enten behersker ikke Lenge5 norsk i særlig stor grad, noe jeg mistenker sterkt eller så er dette trolling på verste nivå.

 

ja det er snodige greier...

 

ikke skjønner jeg hvorfor det egentlig er en negativ ting å bli assosiert med en planet heller...

 

hva skulle vi gjort uten månen liksom....

Lenke til kommentar

ja det er snodige greier...

 

ikke skjønner jeg hvorfor det egentlig er en negativ ting å bli assosiert med en planet heller...

 

hva skulle vi gjort uten månen liksom....

 

Bare for å flisespikke litt, så er ikke Månen en planet. Den er en, ja.. måne eller en "naturlig sattelitt". På grunn av sin størrelse og sammensetning blir Månen av og til klassifisert som en terrestrisk "planet".

 

For å gjøre en lang historie kort: En måne (Månen) roterer rundt en planet (Jorden), en dvergplanet eller en asteroide. En planet roterer rundt en stjerne (Solen).

 

:)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...