Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon EOS 100D


Anbefalte innlegg

 

Problement med Nikon 1, er at den ar en latterlig liten sensor; sett i forhold til størrelse på kameraet. Vil mange si.

 

Kanskje mer passende som point and shoot- kamera?

Med tanke på dybdeskarphet og fokustreff for hvermansen altså.

Mener å ha lest at det er samme sensor i RX100.

Er skikkelig fornøyd med den sensoren selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke CDAF det viktigste i utvikling av ny sensor, men Dynamisk Område og mykere overgang til utbrent høylys (roll off to highlights) uten skarp klipping, som på analog film.

Uff, nå må du ikke blande in ny teknolig her, da. Canon har jo fortsatt den gode gamle 18MPx sensore fra sånn cia. 2010 ...

 

Så det er vel like greit å spare kritikken av en ny sensor til den dagen Canon faktisk kommer men en sådann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er et interessant alternativ; Canon skal ha den. Og det er er morsomt eksperiment, så lenge Canon ikke har fått i gang den nye sensor-fabrikken, så er dette det morsomste de har kommet med siden 60D.

 

Ja de er nå litt innovative her da ;)

Blir forresten mer og mer glad i 60d'en min med 17-55 nå som dagene blir lengre. Prøve å holde seg til "80d" ?

Lenke til kommentar

Blir forresten mer og mer glad i 60d'en min med 17-55 nå som dagene blir lengre. Prøve å holde seg til "80d" ?

60D er et sterkt undervurdert kamera. Det er neppe noen grunn til å kjøpe noe nytt for 80D; hvis du ikke trenger bedre ytelse på høy ISO, og 70D har det. Det er nok mer glede og nytte i å kjøpe mer god optikk.

Lenke til kommentar

 

60D er et sterkt undervurdert kamera. Det er neppe noen grunn til å kjøpe noe nytt for 80D; hvis du ikke trenger bedre ytelse på høy ISO, og 70D har det. Det er nok mer glede og nytte i å kjøpe mer god optikk.

 

Ja, får prøve ut lyssterk fastoptikk.

Ellers fungerer RX100 glimrende ved 1.8 i dårlig lys, med litt mer dybdeskarphet enn 1.6 crop.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at det er samme sensor i RX100.

Samme størrels, ja. Men ikke samme sensor - RS100 sin er 20Mpx; Nikon 1 er noe mer nøktern på pkselantallet. (Jeg forventer protester her ;))

 

Er skikkelig fornøyd med den sensoren selv.

Det er hyggelig å høre; det er veldig mange av oss "snobbene/forstå-seg-på-ere", som har slengt dritt om Nikon 1; men det er meget få av de som faktisk har systmet so mer negative. Det er muligens noe vi burde tenke på? Hint-hint ...

 

edit: om none lurer, så ver hverken EOS 10D eler Nikon 1 et alternativ for meg. Altså for meg.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Endelig innovasjon fra Canon! :)

 

Ser både 70D og 700D blir nevnt her i tråden, men har scrollet ned hele akam nå uten å finne et ord. Hm. Lete videre.

Det kommer nok skriverier på Akam om 700d straks.

 

 

700d er utgitt, men 70d er en logisk antagelse :)

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Men er ikke selve målgruppen her amatører og førstegangskjøpere?

 

Med det så tenker jeg mest på at kunder i den kategorien ofteønsker superzoomer etc. og da blir vel fort balansen helt på jordet?

 

Flott liten tass dette, men har for meg at en klumpete normalzoom eller superzoom vil kreve mer grep enn dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ååå... Unnskyld. Gikk visst inn feil dør, dette er hallelujah møte for Canon'ister, hit skal ikke jeg.

Huff.. så trist. Gir deg en pluss på innlegget ditt så det ikke var helt bortkastet å komme inn i tråden.

 

100D kan jo være et fint kamera å ha liggende mtp fototurer der barn er med. Altså.. mener ikke folk som tenker som barn, men den ekte sorten - de med små hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som ett backup kamera er det genialt ut fra størrelsen og til nød som turkamera med ikke for stort objektiv, men noe konkurrent til mFT og andre hybrider er det iallefall ikke som flere har påpekt setter man på vanlige objektiver så blir dette latterlig stort sammenlignet med nettopp hybridene som også har objektiver som er fysisk mye mindre enn tlisvarende til DSLR.

Lenke til kommentar

Som ett backup kamera er det genialt ut fra størrelsen og til nød som turkamera med ikke for stort objektiv, men noe konkurrent til mFT og andre hybrider er det iallefall ikke som flere har påpekt setter man på vanlige objektiver så blir dette latterlig stort sammenlignet med nettopp hybridene som også har objektiver som er fysisk mye mindre enn tlisvarende til DSLR.

Som du sikkert skjønte ut ifra artikkelen så var det min tanke også. For meg er dette et veldig interessant kamera rett og slett fordi den kan ta de objektivene jeg allerede har. Jeg slipper dermed å bytte til et mindre system for å få mindre kamerahus.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette kan bli en suksess, og prisen etter noen måneder vil gjøre det enda mer interessant. Kameraet vil antagelig og bli godt likt av jenter/damer pga størrelsen - men mot denne gruppen synes jeg Canon har vært noe vel konservative, man kunne satset litt friskere/yngre/moderne og levert alternativer med farger og f.eks sølv og annet stæsj - bare se hvordan den yngre gruppen hunnkjønn styler det meste som f.eks mobilene deres.

 

Helt klart er dette kameraet en direkte konkurrent til flere typer speilløse systemkamera. Personlig tror jeg og at Canon kunne klart å lage det enda mindre, f.eks burde man kunne fått til en annen type blits som ikke tar såpass mye plass, særlig i bredden. Men det er prisverdig at de beholder et grep og ikke gikk for fristelsen å fjerne det bare fordi volumet ville sett mindre ut.

 

Minuset med APS-C i denne sammenhengen er at pr i dag blir objektivene nødvendigvis noe større enn til speilløse med en mindre sensor. Muligens kan Canon i fremtiden komme med en foldbar/inntrekkbar normalzoom som vil kunne forbedre forholdet.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...