Gå til innhold

Bør staten tvinge kirken til åvie homofile?


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyh...?artid=10114756

 

Ettersom mange homofile betaler skatt mener jeg de kan det.

Og hvorfor skal de betale for noe de ikke kan benytte seg av?

Hvis de ikke vil vie homofile får de slutte å få støtte fra staten!

 

Ettersom mange voldtektsmenn betaler skatt, burde staten tvinge kvinner som mottar støtte fra staten, til å ha sex med dem?

Endret av Austrian Economist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi diskuterer dette allerede i følgende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1495955&st=0

 

Dette sagt, jeg mener at staten ikke skal kunne tvinge kirken til noe som helst. Homofile kan gifte seg utenfor kirken, dersom de ikke har et "kristent" ekteskap.

 

At kirken får statsstøtte er jeg ikke så veldig positiv til, ser helst at kollekten går til dette formålet.

Lenke til kommentar

Kirken blir forsåvidt "ødelagt" om de skal gjennomføre et rituale for noen som bryter mot deres egen tro.

 

Som Diskutant sier, hvorfor vil homofile gifte seg i kirker, om det finnes ikke-religiøse alternativer? - Det er vel ikke så mange som betviler bibelens og kristnes synspunkt når det kommer til homofili.

Lenke til kommentar

Kirken blir forsåvidt "ødelagt" om de skal gjennomføre et rituale for noen som bryter mot deres egen tro.

 

Som Diskutant sier, hvorfor vil homofile gifte seg i kirker, om det finnes ikke-religiøse alternativer? - Det er vel ikke så mange som betviler bibelens og kristnes synspunkt når det kommer til homofili.

Hva skjer om homofile får gifte seg i kirken? Blir det folkemord og pest? Tror ikke kirken tar noen skade av å vie homofile. Det står i biblene at incest er lovlig (Adam og Eva), så det å vie homofile kan vel ikke være så ille.....

 

Hvorfor vil homofile gifte seg i kirker? Det vet ikke jeg heller. Men Noen homofile er jo religiøse de også!

Endret av thepill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kirken bør få styre seg selv, samtidig som den bør finansiere seg selv. Jeg går også så langt som å si at ingen trossamfunn, politiske partier eller andre organisasjoner bør få økonomisk støtte av staten. Pengene gir bedre avkastning andre steder, ellers kan de bli gitt i skattelette slik at folk selv kan velge hvilke grupper og aktiviteter de vil støtte uten å sende pengene gjennom staten og forringe verdien først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er kanskje å dra den litt langt, det er jeg enig i! :) Men det er rart at de skal henge seg opp i at homofile ikke skal få lov til å gifte seg fordi det står i bibelen. Men det samtidig står hundrevis av andre ting der som de ikke følger. Det er litt rart at de skal plukke ut det de liker best....

Endret av thepill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sammenligner homofile med voldtektsmenn. Lykke til med det.

 

Jeg sammenliknet også prester med kvinner.

 

Jeg kan formulere meg som følger:

 

Ettersom mange folk betaler skatt, burde staten tvinge folk som mottar støtte fra staten, til å ha sex med dem?

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Prinsipielt ser jeg ingent galt i at homofile gifter seg. Rent lovmessig sett er det fordeler og ulemper tatt i betraktning. På så måte er det en plikt man har så lenge det finnes lover som baserer seg på giftemål.

 

Problemet slik jeg ser det er at de absolutt skal gjøre det i kirken, Guds hus. Hvorfor ikke lage sin egen homo-religion og gifte seg der?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem i det hele tatt at homofile ønsker seg en kristen velsignelse av sitt samliv. De kan lage sin egen kirke, eller finne seg en kirke som er liberal nok til å ville vie dem. Problemet oppstår utelukkende fordi vi har en statskirke som er gitt rett til å vie folk, samtidig som ekteskapet er en juridisk ordning som gir de gifte særskilte rettigheter i samfunnet.

 

Nå har politikerne jobbet seg rundt problemet ved å innføre partnerskapslover. Men den åpenbare løsningen er å gjøre som Matteus sa og "Gi keiseren hva keiserens er, og Gud hva Guds er!" Kirken svarer for sin gud, og bør ha nok med det. Så får staten ta seg av det som vedkommer dem og som får betydning for skatteklasser og annet.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...