Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg feil nå

 

x-1/3 + 2x-4/5 = 4

 

x-1/3x20 + 2x-4/5x12 =4

 

20(x-1) + 12(2x-4) = 4

 

20x - 20 + 24x - 48=4

 

44x - 28=4

 

44x= 28+4

 

44x = 32

 

kan noe si hvor feilet starter?

 

Når du ikke har brukt parenteser: flytt over 1/3 og 4/5 og del på tre på begge sider :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppgitt matrisa M:

 

1 0 0 0 0

-t 1 0 1 1

0 -t 1 0 1

0 0 -t -1 0

 

Skal finne ut for hvilke verdier av t det finnes en 5x4-matrise L slik at ML = I (identitetsmatrisa).

 

L er altså inversen tl M.

 

Tenkte først å bruke at M har en invers hvis og bare hvis |M| ≠ 0. Men man kan jo ikke finne determinanten til en ikke-kvadratisk matrise?

 

Noen forslag til hva jeg heller kan gjøre?

 

 

Den stygge, arbeidskrevende men relativt enkle løsningen er å gange det sammen. Altså sette opp M*L=I og gange ut hvert enkelt element i matrisen. Da får du fryktelig mange likninger, men alle vil være ganske enkle.

 

Hva gjør jeg feil nå

 

20x - 20 + 24x - 48=4

 

44x - 28=4

kan noe si hvor feilet starter?

 

Feilen ligger i den overgangen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hva gjør jeg feil nå

 

20x - 20 + 24x - 48=4

 

44x - 28=4

kan noe si hvor feilet starter?

 

Så bare raskt gjennom og så en feil der. Her er hvordan akkurat det punktet gjøres:

 

20x - 20 + 24x - 48=4

 

44x - 68=4

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg feil nå

 

x-1/3 + 2x-4/5 = 4

 

x-1/3x20 + 2x-4/5x12 =4

 

20(x-1) + 12(2x-4) = 4

 

20x - 20 + 24x - 48=4

 

44x - 28=4

 

44x= 28+4

 

44x = 32

 

kan noe si hvor feilet starter?

 

 

Hvorfor bruker du ikke paranteser slik som du har blitt fortalt? :)

 

(x-1)/3 + (2x-4)/5 = 4

 

Jeg ganger med både tre og fem på begge sider:

 

5(x-1) + 3(2x-4) = 3*5*4

 

5x - 5 + 6x - 12 = 60

 

11x = 77

 

x = 7

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hvis du skrver opp sånn ca 5-6 ledd i rekka, ser du at du kan fjerne 1'ern og x'en, pga -1-x.

så faktoriserer du chart?cht=tx&chl=x^2 utenfor, og deler den bort.

 

Deretter faller alle x-ledd bort siden x går mot 0, og du står igjen med det som sto sammen med det opprinnelige chart?cht=tx&chl=x^2-leddet

Lenke til kommentar

Når det er snakk om vektorfunksjoner, hva er egentlig forskjellen på dr/dt og ds/dt?

 

Både r(t) og s(t) representerer posisjonen til en partikkel ved tiden t? Eller s representerer kanskje en liten lengde langs kurven?

 

I boka mi står det at dr/dt = v(t), og at ds/dt = |v(t)|. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn?

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Har en oppgave jeg virkelig trenger hjelp til. Har heldagsprøve, og kan ingenting av GeoGebra!

 

Oppgaven lyder som følger:

 

Funksjonen f er gitt ved

f(x) = 0,25x^2-2x

 

a) Finn f(-2) ved regning.

b) Tegn grafen til f for x mellom -2 og 10.

c) Finn nullpunktene til f grafisk.

 

En vårnatt var ganske kald i Nordvik. Temperaturen x timer etter midnatt var f(x) celsiusgrader, der f er funksjonen gitt i innledningen til oppgaven og x er mellom 0 og 10.

d) Når var temperaturen lavest og hva var temperaturen da?

e) Når var temperaturen lavere enn -3 grader celsius?

f) Finn vekstfarten til temperaturen kl.0800.

 

Takk på forhånd!! :)

Haddee vært fint om noen svarte før 1300.

Lenke til kommentar

a) Sett inn -2 for x bare

c) 0.5x^2-2x = x(0.5x-2) sett det inn som likning til = 0.

x(0.5x-2) = 0. Som du skjønner hvis x = 0 så må det bli 0 og hvis:

0.5x-2 = 0 = 0.5x = 2 = x = 4. Så nullpunktene er 0 og 4.

 

d) Deriver og finn nullpunktene som vi gjorde over. Derivasjonsreglen er: n*x^(n-1). I ditt tilfelle blir den deriverte funksjonen f'(x) 0.5x-2.

 

e) Usikker på denne, men tror sett opp likningen: 0,25x^2-2x < -3

 

f) Vet ikke hva kl 0800 blir som x (bruker kanksje en x for en time? når starter det?) inn i f'(x) og få svaret...

Lenke til kommentar

Når det er snakk om vektorfunksjoner, hva er egentlig forskjellen på dr/dt og ds/dt?

 

Både r(t) og s(t) representerer posisjonen til en partikkel ved tiden t? Eller s representerer kanskje en liten lengde langs kurven?

 

I boka mi står det at dr/dt = v(t), og at ds/dt = |v(t)|. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn?

 

 

 

Tjukk r pleier jo å bety vektor, mens tynn s betyr vanlig funksjon.

Så det kan jo være at dr/dt er både fart og retning,

mens ds/dt kun er farta.

Men det er jo egentlig det du har skrevet, når du skriver v(t) og |v(t)| :p

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...