Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ja, men som jeg skrev i spørsmålet; Lat som om vi ikke vet om plassen nede til venstre kan lukes bort. Hvorfor er ikke da sannsynligheten 3/4 for at det er en bombe der? Hvorfor er det treeren/eneren og ikke femmeren som bestemmer sannsynligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal være pinlig nøyaktig er ikke sannsynligheten 3/4 eller 1/2. Om det er en mine eller ikke er allerede bestemt, så enten er det en mine eller så er det ikke en mine. Med andre ord er sannsynligheten enten 1 eller 0.

 

Tenk deg at du bare vet ser den eneren. Da anslår du at sannsynligheten er 1/2. Hvis du bare ser femmeren anslår du at sannsynligheten er 3/4. Når du så ser den nederste eneren, vet du at den faktiske sannsynligheten er 1.

Lenke til kommentar

Rotasjon av kjeglesnitt

 

Når man skal skrive om likninga for et kjeglesnitt slik at man kan skissere den i det roterte planet, har man at den kvadratiske formen til den omformede likninga er gitt ved:

 

q(x') = λ1(x')2 + λ2(y')2.

 

Vil ikke da likninga du får avhenge av hvilken egenverdi du velger som λ1, og hvilken du velger som λ2?

 

Det skal jo ikke ha noe å si, så lenge du konstruerer P slik at rekkefølgen på egenvektorene i P stemmer overens med rekkefølgen på egenverdiene i D?

 

Edit: Jeg fant det ut selv=) Dette bestemmes ved fortegnet til |P|. Hvis |P| = -1, må man bytte om på kolonnene i P, dvs man bytter på en måte ut hva som er λ1 og hva som er λ2.

Endret av duperjulie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, det forrige minesweeper-spørsmålet ble tydeligvis litt forvirrende pga at man kunne fastslå at det var en mine der helt sikkert. Ta denne istedet:

 

sannsynlighet2.png

 

Sannsynlighet for bombe: 2/3 eller 1/2? Og om noen kan svare: Hvorfor? Man må vel ta hensyn til både treeren og femmeren?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

post-80512-0-21983700-1304424480_thumb.gif

 

Dette er visst Stokes' teorem.

post-80512-0-13001900-1304424240_thumb.gif

post-80512-0-58945900-1304424248_thumb.gif

 

Kan man her stryke lengden før man regner det ut? Evt. hvorfor ikke?

Edit: Fikset feil. x er her kryssprodukt og ikke en ukjent :)

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Det var det jeg håpte på :). I læreboken regner de det ut og stryker det når de begynner å regne ut dobbelintegralet, så av en eller annen grunn ble jeg i tvil. Merkelig at de ikke nevner noe om det.

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp med disse spørsmålene om operasjonforsterkere, helst ønsker jeg meg formlene til å løse oppgavene:

 

Hvor stor er inngangsimpedansen for et forsterkertrinn med en operasjonsforsterker koblet i en ikke inverterende kobling når tilbakekoblingsmotstanden er 180kohm, og motstanden fra jord til den inverterende inngangen er 10kohm?

 

 

Hvor mange ganger forsterkning vil vi få dersom vi har en ikke inverterende kobling med OP-AMP hvor tilbakekkoblingsmotstanden er 120kohm og motstanden mellom den inverterende inngangen og jord er 3,9kohm?

 

 

En inverterende forasterker med operasjonsforsterker skal ha en nngangsresistans på 4,7kohm og en forsterkning på 23,2dB. Hvor stor blir da resistansen inn til den inverterende inngangen og tilbakekoblingsresistansen?

 

 

En inverterende forasterker med operasjonsforsterker skal ha en nngangsresistans på 4,7kohm og en forsterkning på 23,2dB. Hvor stor blir da resistansen inn til den inverterende inngangen og tilbakekoblingsresistansen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...