Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vi begynner å dyre en bakteriekultur.

y= tall på bakterier etter t timer

vekstfart til y, er til enhver tid propsjonal med tallet på¨bakterier.

 

a )Løs differensiallikningen Y`=ky

 

Så dersom eg ikkje er heilt på steike blåtur, så er det då:

 

Y=Ce^(-kt)

 

Etter to timer er bakterietallet 354, og antallet er i ferd med å øke med 117 bakterier per time. Hvor mange bakterier var det i utgangspunktet.

 

Er K da 117??

 

Eller kan noen kloke mennesker vise meg åssen man gjør det, plz! <3

 

Sett de tallene du har fått inn i den opprinnelige diff.-likningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du lurer på det bør du gå tilbake og lese første delkapittel om polynomdivisjon. noen uttrykk du burde kunne er divisor, dividend, kvotient og rest.

 

du har forhåpentligvis sett på det på formen P(x)/D(x) = Q(x) + R(x)/D(x) før.

 

ta vanlige heltall som eksempel:

hva får du hvis du deler 8 på 3?

 

8/3 = 2.6667 = 2 + 2/3, som betyr at

 

8 = (2 + 2/3) * 3 = 2*3 + 2.

 

generelt: dividend / divisor = kvotient + rest / divisor

eller ekvivalent: dividend = kvotient * divisor + rest

 

prøv å knytt tallene og begrepene dividend/divisor/kvotient/rest til P(x),Q(x), D(x) og R(x). dette burde være kjent materiale fra et tidligere delkapittel.

Lenke til kommentar

Hei

 

Noen som kan hjelpe meg litt med en oppgave?

 

Et liggeunderlag er rullet sammen til en tett sylinder. Radien i sylinderen er 12 cm, og høyden er 70 cm. Oppgaven ber oss om å finne volumet av sylinderen. Vi finner ut at dette er 31 651,2 cm3.

 

Oppgaven informerer deretter om at tykkelsen på liggeunderlaget = 2,1 cm. Hvordan kan vi da regne ut lengden av liggeunderlaget når det er rullet ut?

 

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar

Om noen har ork til å hjelpe meg et øyeblikk med difflikninger blir jeg veldig fornøyd.

 

Selve utregningene går greit. Men jeg strever med å få informasjonen i tekstoppgavene inn i likninger.

 

Eksempel (fra boken):

10^7 tonn vann i en innsjø. 10^4 tonn renner ut daglig. 2 tonn kjemikalier slippes ut i vannet daglig. Finn kjemikaliemengden y i tonn etter t døgn. Jeg har sittet og pludret endel med oppgaven, men greier tilsynelatende ikke å finne en likning stemmer.

 

Men det altså behøver er å generelt få styring på hvordan jeg skal tenke meg frem til den rette likningen.

Lenke til kommentar

Hei

 

Noen som kan hjelpe meg litt med en oppgave?

 

Et liggeunderlag er rullet sammen til en tett sylinder. Radien i sylinderen er 12 cm, og høyden er 70 cm. Oppgaven ber oss om å finne volumet av sylinderen. Vi finner ut at dette er 31 651,2 cm3.

 

Oppgaven informerer deretter om at tykkelsen på liggeunderlaget = 2,1 cm. Hvordan kan vi da regne ut lengden av liggeunderlaget når det er rullet ut?

 

Takker for hjelp.

 

 

Et lite tips: hva er tilfellet hvis radien er større? Jo, liggeunderlaget er lengre siden det kreves mer plass for å rulle det sammen :)

 

Takk, men skjønner såpass :cool:

 

Fint om noen kan hjelpe meg litt mer, for forstår likevel ikke hvordan jeg skal finne lengden av sitteunderlaget. Noen som har en formel eller noe?

Lenke til kommentar

Fartsvektoren er gitt ved v(t) = r'(t) = [t, 1] så den vil aldri være helt parallell med y-aksen da den alltid beveger seg bortover x-aksen, men den vil bli tilnærmet parallell når tiden går mot uendelig.

 

Jeg syntes den oppgaven hørtes litt rar ut hvis det er svaret, men det hender jo man kommer borti noen lurespørsmål..

Lenke til kommentar

Fartsvektoren er gitt ved v(t) = r'(t) = [t, 1] så den vil aldri være helt parallell med y-aksen da den alltid beveger seg bortover x-aksen, men den vil bli tilnærmet parallell når tiden går mot uendelig.

 

Jeg syntes den oppgaven hørtes litt rar ut hvis det er svaret, men det hender jo man kommer borti noen lurespørsmål..

 

Det er nok heller motsatt. Vektoren vil aldri bli parallell med x-aksen. Når t = 0 er fartsvektoren parallell med y-aksen. Da er fartsvektoren [0,1] som er den enhetsvektoren som er parallell med y-aksen.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...