Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei! jeg lurer på hvordan man får den "tilfeldig" formelen i exel , dn formelen som velger mellom noen tall tilfeldig , litt som en terning.

 

foreks: vis du skal velge hvem som skal få hvilken oppgave på et prosjekt foreks: skriver du inn navnet på oppgavene og navnet på personene under a eller noe , også tall i b eller c så trykker du på noe og exel bestemmer tilfeldige tall , tislutt kommer dt opp en liste med forslag til hvem som skal ha hva liksom.

 

noen ideer om hva jeg snakker om?

 

og hvordan man skal gjøre det , steg for steg

 

hilsen en exel dummis :p

Endret av sara15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"The RAND function returns numbers from the interval [0,1), and if you need to generate numbers from another interval, you should use the following formula:

 

=RAND() * (b−a) + a

 

This will return random numbers from the interval [a,b) - greater than or equal to a, and less than b."

 

http://www.mathwave.com/articles/random-numbers-excel-worksheets.html#random_uniform_excel

Lenke til kommentar

Oppgave er som følger:

 

f(x) = 1 - 3sin((pi/2)x)

 

a) Finn den største verdien til f. For hvilken x-verdi har f denne verdien.

 

 

første er grei. setter sinx lik -1 og får 1 - (-3) = 4.

 

Det jeg lurer på er om funksjonen har verdien fire når

 

 

sin((pi/2)x) = -1

 

eller

 

sin((pi/2)x) = 1

 

 

Så nemlig en oppgave hvor det var sinx = -1 som stemte, det forvirret meg litt.

Lenke til kommentar

Sannsynlighet igjen.

 

Oppgave:

 

P(K) = Knut bruker mer enn to timer på lekser = 0,60

P(O) = Ola bruker mer enn to timer på lekser = 0,75

P(O og K) = 0,48

 

b) Hva er sannsynligheten for at minst en av dem bruker mer enn to timer.

 

Med andre ord "1 - P(ingen bruker mer enn to timer). Men hvordan finner jeg sannsynligheten for at ingen av de bruker over to timer?

Lenke til kommentar

Var ikke helt rett nei. (Fastit: 0,87)

 

Det er vel oppgaven som må forstås, og ikke jeg. Ettersom jeg ikke får til oppgaven, er det fullt mulig at den siste setningen hvor jeg kommer med egne betraktninger er feil.

 

Men jeg mener å huske at den greieste måten å finne "minst en av de bruker to timer", (hvilket vil si begge jobber over to timer + ola jobber over to timer men ikke knut + knut jobber over to timer men ikke ola) er å tenkte som jeg skrev over.

 

Altså 1 - P(ingen av de jobber mer enn tom timer) = 0,87

 

P(ingen bruker mer enn to timer) ->

 

P(Ikke-K snitt Ikke O) =

 

P(Ikke-K) * P(Ikke-0 gitt Ikke-K)

eventuelt

P(Ikke-O) * P(Ikke-K gitt Ikke-O)

 

Burde kanskje lagt ved dette i utgangspunktet. Problemet mitt er hvordan jeg finner nok informasjon slik at jeg kan bruke formelen over.

Lenke til kommentar

Oia! Jeg ser nå at vi ikke hadde med den typen sannsynlighet jeg først tok utgangspunkt i.

 

Isåfal må du bruke formlene om sannsynlighet for å snu på P(K U O)

 

Du har all informasjon du trenger, du trenger kun å ta ibruk regelboken.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Kan du få x eller y alene i den nederste likningen din ? (hint gang begge sider med (x-1)

 

Ja, klart det (y=2(x-1)), og så kommer jeg frem til at det blir x^2+2x-3=0 som jo da er en andregradslikning or rekner da dette ut og får x=3 og y=4 eller x=-1 og y =-4

Mens det i fasiten står at det skal bli:x= -3 og y=8..

Lenke til kommentar

Kan du få x eller y alene i den nederste likningen din ? (hint gang begge sider med (x-1)

 

Ja, klart det (y=2(x-1)), og så kommer jeg frem til at det blir x^2+2x-3=0 som jo da er en andregradslikning or rekner da dette ut og får x=3 og y=4 eller x=-1 og y =-4

Mens det i fasiten står at det skal bli:x= -3 og y=8..

Du har rett andregradslikning, men løysinga av den, eller forteikna til løysingane, er feil. Sjå over den utrekninga ein gong til. Om du ser på dei rette verdiane for x, forstår du kanskje kvifor det berre er ei løysing som gjeld. (Det har med likning 2 å gjere.) Når det gjeld y-verdiane du har fått: Prøv ein gong til, set inn x-verdiane i likning 1 og finn y.
Lenke til kommentar

Kan du få x eller y alene i den nederste likningen din ? (hint gang begge sider med (x-1)

 

Ja, klart det (y=2(x-1)), og så kommer jeg frem til at det blir x^2+2x-3=0 som jo da er en andregradslikning or rekner da dette ut og får x=3 og y=4 eller x=-1 og y =-4

Mens det i fasiten står at det skal bli:x= -3 og y=8..

Du har rett andregradslikning, men løysinga av den, eller forteikna til løysingane, er feil. Sjå over den utrekninga ein gong til. Om du ser på dei rette verdiane for x, forstår du kanskje kvifor det berre er ei løysing som gjeld. (Det har med likning 2 å gjere.) Når det gjeld y-verdiane du har fått: Prøv ein gong til, set inn x-verdiane i likning 1 og finn y.

 

Ja, hadde visst feil forteikn ja.. Og fikk da resultatet: x1=1 og x2=-3 , og y=0 og y=-8

Så x=-3 og y=-8 er altså det rette svaret, men hvorfor tar en ikke med x1=1 og y=0?? Forsto ikke helt det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...