Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart man bruker den, men faktum er at man får et psykougly uttrykk og at det derfor blir vanskelig å trekke ut noen løsning som ikke dekker 1/3 av arket (kanskje det var meningen med oppgaven, men :p. «Slemt» når svarene i 10/10 oppgaver på delen uten hjelpemidler er gitt som en brøk av pi.

Endret av Dr. Awesome
Lenke til kommentar

 

Nei, du gjhør i så fall en feil i substitusjonen. Du kan trekke faktoren 1/2 utenfor integralet på høyre side, og:

p><p>

 

Gjelder det alle slike tilfeller? Tenker, hvis du har en felles faktor i alle leddene i integralet, vil det alltid være mulig å sette det utenfor? Mener jeg har gjort oppgaver med felles faktorer hvor det ikke har vert nødvendig trukket det utenfor integralet.

Endret av Ballus
Lenke til kommentar

 

Nei, du gjhør i så fall en feil i substitusjonen. Du kan trekke faktoren 1/2 utenfor integralet på høyre side, og:

p><p>

 

Gjelder det alle slike tilfeller? Tenker, hvis du har en felles faktor i alle leddene i integralet, vil det alltid være mulig å sette det utenfor? Mener jeg har gjort oppgaver med felles faktorer hvor det ikke har vert nødvendig trukket det utenfor integralet.

 

Vel, det er vel strengt talt ikke nødvendig, men det er litt enklere. Du kan tenkte deg at du gjør substitusjonen u = 2x (i dette tilfellet), og får du = 2dx, hvilket betyr at du uansett vil få en faktor 1/2 av substitusjonen.

Lenke til kommentar

Gjelder det alle slike tilfeller? Tenker, hvis du har en felles faktor i alle leddene i integralet, vil det alltid være mulig å sette det utenfor? Mener jeg har gjort oppgaver med felles faktorer hvor det ikke har vert nødvendig trukket det utenfor integralet.

Du kan velge mellom å enten trekke den ut eller substituere, f.eks. u = 2x. Resultatet er selvsagt det samme.

Lenke til kommentar

Et bedre tips: Tegn enhetssirkelen.

 

Om vi da tar 100 grader så ser vi at den vinkelen ligger i andre kvadrat og at sinus er positiv her noe sinus også er i førstekvadrat. Så må du innse at at hvis v = 90 så vil sin(v + 10) = sin(v - 10) dette kommer av at sinus er definert som y-koordinaten til enhetssirkelen, hvis vi ser på den i xy planet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til dere tre som svarte meg :)

 

Jeg vet jeg spør en del, men har litt vansker med å forstå difflikninger helt.

 

Nå kommer enda et spm.

 

 

En funksjon y = f(x) er løsning av diff.likningen:

 

y' 5x^4y^2 = 0

 

Grafen til f går igjennom punktet (1,2). Finn funksjonsutrykket til f.

 

 

Antar jeg går fram her, ved å løse difflikningen først, som etter mine beregninger blir y = (Ce^(-x^5))/2. Men hvordan finner jeg funksjonsutrykket til f, gitt at grafen går igjennom punktet (1,2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...