Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Har en oppgave til som ikke var så lett. Oppgaven er som følger:

vis at x går opp i 24 -> x går opp i 48.

Har prøvd meg i en time på den nå, men får den ikke til. Derfor lurer jeg på om noen kan sette opp et løsningsforslag til oppgaven.

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Trenger hjelp med denne:

 

\frac{1}{2} x = \frac{1}{4}x + 1

 

Jeg veit at jeg skal finne fellesnevneren, og fellesneveren her er 4 ikke sant? Så da ganget jeg brøkene med 4.

Og da får jeg 2x = 4x + 1

2x-4x = 1

-2x:-2 = 1:2

X = 0,5

Men dette er feil, hva har jeg gjort galt?

Edit: fikk visst ikke til å legge inn så det ble ordntlig regnestykke. Regnestykket er sånn her:

1/2x = 1/4 x + 1

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Trenger hjelp med denne:

 

\frac{1}{2} x = \frac{1}{4}x + 1

 

Jeg veit at jeg skal finne fellesnevneren, og fellesneveren her er 4 ikke sant? Så da ganget jeg brøkene med 4.

Og da får jeg 2x = 4x + 1

2x-4x = 1

-2x:-2 = 1:2

X = 0,5

Men dette er feil, hva har jeg gjort galt?

Edit: fikk visst ikke til å legge inn så det ble ordntlig regnestykke. Regnestykket er sånn her:

1/2x = 1/4 x + 1

 

chart?cht=tx&chl= \frac{x}{2}  = \frac{x}{4} + 1

chart?cht=tx&chl= \frac{x}{2} \cdot 4 = \frac{x}{4} \cdot 4 + 1 \cdot 4

chart?cht=tx&chl= 2x = x + 4

chart?cht=tx&chl= x = 4

 

 

Trykk "svar", så ser du hvordan man skriver pene regnestykker. Koden din er rett. :)

 

[tex] \frac{x}{2}  = \frac{x}{4} + 1  [/tex]
[tex] \frac{x}{2} \cdot 4 = \frac{x}{4} \cdot 4 + 1 \cdot 4  [/tex]
[tex] 2x = x + 4 [/tex]
[tex] x = 4  [/tex]

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Jarl:

\\ gjer linjeskift innanfor tex-tagane, det er ikkje vits i å ha dei med om du starter ein ny tex-tag for kvar linje. (Red.: Og det fiksa du medan eg skreiv ja ...)

 

 

[tex]
\frac{x}{2}  = \frac{x}{4} + 1 \\
\frac{x}{2} \cdot 4 = \frac{x}{4} \cdot 4 + 1 \cdot 4 \\ 
2x = x + 4\\ 
x = 4
[/tex]

 

p><p> x = 4

 

Du kan og rette inn etter likskapsteiknet:

[tex]
\begin{align}
\frac{x}{2}         &= \frac{x}{4} + 1 \\
\frac{x}{2} \cdot 4 &= \frac{x}{4} \cdot 4 + 1 \cdot 4 \\ 
2x                  &= x + 4\\ 
x                   &= 4
\end{align}
[/tex]

 

p><p>

 

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Jeg har litt flere problemer. Så lister dem opp her.

 

1. Oppgaven er: Har parabelen chart?cht=tx&chl=y=x^{2} noen tangentlinjer som går gjennom punktet (0, -2)? I så fall: Finn dem.

 

Hvordan går jeg frem her?

 

2. En parametrisert kurve er gitt ved chart?cht=tx&chl= x=\sqrt{t+1} og chart?cht=tx&chl= y=\sqrt{t} for t større enn eller lik 0. Finn tangentlinjen til kurven i punktet ( chart?cht=tx&chl=\sqrt{2},1 )

 

her må jeg vel finne likninga for kurven, slik at jeg kan derivere den for å finne stigningstallet til tangentlinjen osv. Men hvordan finner jeg likninga for kurven?

Lenke til kommentar

Jeg har litt flere problemer. Så lister dem opp her.

 

1. Oppgaven er: Har parabelen chart?cht=tx&chl=y=x^{2} noen tangentlinjer som går gjennom punktet (0, -2)? I så fall: Finn dem.

 

Hvordan går jeg frem her?

 

Bruk formelen for tangenten til en funksjon. Sett denne lik -2 og x=0

 

[quote name='duperjulie' date='29. august 2010 - 21:01'

2. En parametrisert kurve er gitt ved chart?cht=tx&chl= x=\sqrt{t+1} og chart?cht=tx&chl= y=\sqrt{t} for t større enn eller lik 0. Finn tangentlinjen til kurven i punktet ( chart?cht=tx&chl=\sqrt{2},1 )

 

Du vet at

 

chart?cht=tx&chl=x=\sqrt{t+1} snu denne med tanke på chart?cht=tx&chl=x og substituer den inn i

 

chart?cht=tx&chl=y=\sqrt{t}

 

her må jeg vel finne likninga for kurven, slik at jeg kan derivere den for å finne stigningstallet til tangentlinjen osv. Men hvordan finner jeg likninga for kurven?

Lenke til kommentar

Kan noen være så snill å hjelpe meg med følgende grenseverdi?

 

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \rightarrow \infty}\sqrt{x^2 + x}-sqrt{x^2-x}

 

Har prøvd å tegne grafen på pc, og da ser jeg det nærmer seg 1. Men jeg må kunne gjøre det uten grafverktøy også.

Eit vanleg triks når ein har grenseverdiar med ein sum/differanse der det eine leddet er ei kvadratrot, er å gange med den konjugerte i teljar og nemnar:

 

p><p>

 

Neste steg er å bruke konjugatsetninga på teljaren. Sjå om du får til resten fyrst, so kan du sjekke løysing i spoileren under etterpå.

 

 

 

 

p><p>

Det neste steget er å gjere eit lite argument. Når x vert veldig stor, vil chart?cht=tx&chl=x+1 \approx x \approx x-1, noko som gjer at chart?cht=tx&chl=\sqrt{x+1} \approx \sqrt{x-1}\ \Rightarrow\ \sqrt{x+1}+\sqrt{x-1} = 2\sqrt{x}. Me får dermed

 

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to \infty} \frac{2x}{\sqrt{x}(\sqrt{x + 1}+\sqrt{x-1})} = \lim_{x\to\infty}\frac{2x}{\sqrt{x}\times 2\sqrt{x}} = \lim_{x\to\infty} \frac{2x}{2x} = 1

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har litt flere problemer. Så lister dem opp her.

 

1. Oppgaven er: Har parabelen chart?cht=tx&chl=y=x^{2} noen tangentlinjer som går gjennom punktet (0, -2)? I så fall: Finn dem.

 

Hvordan går jeg frem her?

 

Bruk formelen for tangenten til en funksjon. Sett denne lik -2 og x=0

 

[quote name='duperjulie' date='29. august 2010 - 21:01'

2. En parametrisert kurve er gitt ved chart?cht=tx&chl= x=\sqrt{t+1} og chart?cht=tx&chl= y=\sqrt{t} for t større enn eller lik 0. Finn tangentlinjen til kurven i punktet ( chart?cht=tx&chl=\sqrt{2},1 )

 

Du vet at

 

chart?cht=tx&chl=x=\sqrt{t+1} snu denne med tanke på chart?cht=tx&chl=x og substituer den inn i

 

chart?cht=tx&chl=y=\sqrt{t}

 

her må jeg vel finne likninga for kurven, slik at jeg kan derivere den for å finne stigningstallet til tangentlinjen osv. Men hvordan finner jeg likninga for kurven?

 

Til første oppgaven: Det var det jeg også tenkte først, men selve parabelen går jo ikke gjennom punktet som er oppgitt. men jeg skal finne de tangentlinjene som et eller annet sted går gjennom punktet. Derfor vet jeg ikke stigningstallet til den/de tangentlinjen/e jeg skal finne. Men jeg kan jo lage et uttrykk for det: 2x. For ikke å blande denne x'en med x'en i ettpunktsformelen/point-slope-formelen, kaller jeg det 2a.

 

For tangentlinjen får jeg da følgende uttrykk: y - y1 = m(x-x1) -> y - 0 = 2a(x + 2) -> y = 2ax + 4a. Hvordan går jeg videre herfra? Eller er jeg helt på villspor?

 

Andre oppgaven: Hva mener du med at jeg skal snu den med tanke på x?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vektorer. Jeg har en figur som viser 4 like paralellprogrammer. Og nå skal jeg skrive vektorsummene enklere. Men kan jeg skifte retning på en vekotor da? I fra til å gå på skrå, til å gå rett ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...