Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vel, det er jo akkurat det samme. Som Imaginary sier skal realdelen være lik på begge sider og imaginærdelen være lik på begge sider. Dvs, at alt som står ganget med i på høyre side av likhetstegnet må være lik alt som står ganget med i på venstre side av likhetstegnet.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med bevis er ofte å sette opp påstanden som skal bevises matematisk. Det står at x er et partall. Hvordan kan vi så si dette matematisk? Noe som er felles for alle partall er at de har 2 som faktor. Det betyr at de er lik 2 ganget med noe. Dette "noe" kan være hvilket som helst helt tall. Hvis du nå kaller dette "noe" for chart?cht=tx&chl=k så kan du i stedet for "x er 2 ganget med noe", si at chart?cht=tx&chl=x = 2 \cdot k.

 

Nå kan du jo prøve å se på chart?cht=tx&chl=x^2. Hva blir dette hvis du tar i bruk at chart?cht=tx&chl=x = 2 \cdot k?

Endret av Jaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Her er læringsmålene, sakset fra UiS sine nettsider:

 

Kjenne til en del grunnleggende begrep innenfor elementær lineær algebra, og være operasjonell innenfor disse.<li>Behandle lineære ligningssystemer og løse egenverdiproblemer.<li>Kunne avgjøre konvergens/divergens til en rekke. Finne Fourierrekken til en gitt enkel funksjon.<li>Kjenne til Laplacetransformasjonen og dens egenskaper. Anvende dette til løsning av differensialligninger.<li>Få operasjonell kunnskap om elementære begreper innenfor fler-variabel analyse.

 

Hvis du har boken Kalkulus (av Lorentzen ++) (eller den amerikanske fra Edwards og Penney) så inneholder denne det meste av dette. Det brukes vel en annen bok i tillegg i lineær algebra.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvilken høgskole du går. Som regel heter faget matematikk 2. Pensum finner du mest sannsynlig på høgskolens hjemmesiden. Hva fjerdegradsligninger og tilhørende røtter gjelder vil du ALDRI få spørsmål om dette. "Enkleste" måten for tredjegradsligninger er å gjette seg frem til en løsning, for så å polynomdividere.

 

Jude Quinn: Faget som heter matematikk 2 som undervises på NTNU er helt forskjellig fra det som undervises ved UiS. Blir jo litt umulig å si noe spesifikt.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Når to vektorer er parallelle så har de samme eller stikk motsatt retning, men ikke nødvendigvis samme absoluttverdi. Dette kan vi (som du sikkert er kjent med) uttrykke ved å si at to vektorer er parallelle dersom chart?cht=tx&chl=\vec{a} = k \vec{b}. (Uansett hvilket tall k vi ganger chart?cht=tx&chl=\vec{b} med, får vi en vektor som er parallell med chart?cht=tx&chl=\vec{b}, bare med forskjellig lengde, eller med stikk motsatt retning (dersom k er negativ.) Derfor må det, hvis chart?cht=tx&chl=\vec{a} og chart?cht=tx&chl=\vec{b} skal være parallelle, finnes en slik k.)

 

Sett opp dette:

 

chart?cht=tx&chl=[s, s-2, -2] = k[2t,t,6]

 

chart?cht=tx&chl=[s,s-2,-2] = [k \cdot 2t, k \cdot t, 6k]

 

Nå har vi at to vektorer skal være like. Da må alle komponentene være like. Kommer du videre nå tror du?

 

Edit: glemte en ]

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...