Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gikk igjennom forelesningsnotatene mine i dag, og har notert ned en omskriving jeg ikke fatter. Egentlig er det fra fysikkforelesningen.

 

Vx(t)=(40.0-5.00t^2) m/s, [t]=s

 

<=>

 

Vx(t)=40.0(m/s)-(5.00)(m/s^3) t^2

 

Ser at det står det samme på Powerpoint-dokumentet som ligger på It's Learning.

 

Er det bare jeg som er trøtt? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har bare skrevet om kvadradet fra t -> t - 1 (hvilket er hensiktsmessig ved bruk av Heaviside).

Takk for svar

Men om en setter inn (t-1) for t, burde en vel få chart?cht=tx&chl=\mathcal{L} \{ \[\frac{1}{2}(t-1)^2 - (t-1) + \frac{1}{2}\]u(t-1) \}? Slik som det ser ut for meg har de satt t=(t+1), for så å sette t=(t-1) i det uttrykket en får ved ekspansjonen. Fortsatt litt utydelig. Og ja, det var en liten skrivefeil der.

 

Du kan vel se på den der som en definisjon av deltafunksjonen. Det er flere måter å representere den på, blant annet er den deriverte av Heaviside sprangfunksjonen lik deltafunksjonen.

Så du kan ikke utdype hvordan en resonnerer seg til det? - "Det er bare er slik"? Hehe. Interessant med den deriverte forresten.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Åh slik. Så de har ganget ut (t-1)^2 og trukket den sammen på en spenstig måte igjen? Da tror jeg jammen jeg forstår.

Nei, det blir vel forhåpentligvis forklart i neste forelesning. Liker dog å være litt forut.

For øvrig sliter jeg litt med en oppgave. Selve metoden for å løse differensialligninger ved Laplace-transformasjoner er veldig grei, men jeg finner algebradelen litt vanskelig. Her er uttrykket jeg sitter med:

chart?cht=tx&chl=(s+ \frac{1}{2}) Y(s) = 2 \frac{17}{(s^2 + 4)} -1, som kommer av ligningen chart?cht=tx&chl= y'(t) + \frac{1}{2}y(t) = 17sin(2t), hvor y(0)=-1. Problemet er da:

chart?cht=tx&chl= Y(s) = \frac{1}{s+ \frac{1}{2}}(2 \frac{17}{(s^2 + 4)} -1). Hvordan gjør jeg dette til noe jeg kan ta inverstransformasjonen av? Har prøvd det meste med debrøksoppspaltning o.l. Er det noe jeg "ikke ser"?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Hvis polynomet skal være delelig med chart?cht=tx&chl=x+1 og chart?cht=tx&chl=x-2 må de to være faktorer i polynomet.

 

p><p>

Dette gir oss et veldig enkelt likningssett med tre ukjente. Man ser umiddelbart at chart?cht=tx&chl=c=-\frac{3}{2}, som gir chart?cht=tx&chl=a=\frac{5}{2} og chart?cht=tx&chl=b=-\frac{1}{2}.

 

Eventuelt ser vi at chart?cht=tx&chl=x=-1 og chart?cht=tx&chl=x=2 må gi null, som gir oss et likningssett med to ukjente.

p><p>

 

Som også (selvfølgelig) gir chart?cht=tx&chl=a=\frac{5}{2} og chart?cht=tx&chl=b=-\frac{1}{2}.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hei! Har en oppgave til som ikke var så lett. Oppgaven er som følger:

vis at x går opp i 24 -> x går opp i 48.

 

Jeg har prøvd litt på denne oppgaven, men jeg tviler på ar svaret mitt er rett:

Jeg sier at x er et partall, siden det går opp i 24. Altså x=2*k, der k er et helt tall. Også tar jeg: 2*k/24=k/12 2*k/48=k/24 Dette kan vel umulig stemme, eller?

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Hei! Har en oppgave til som ikke var så lett. Oppgaven er som følger:

vis at x går opp i 24 -> x går opp i 48.

 

Jeg har prøvd litt på denne oppgaven, men jeg tviler på ar svaret mitt er rett:

Jeg sier at x er et partall, siden det går opp i 24. Altså x=2*k, der k er et helt tall. Også tar jeg: 2*k/24=k/12 2*k/48=k/24 Dette kan vel umulig stemme, eller?

 

På forhånd takk!:)

Hvis x | 24, betyr det at 24 = k*x for én k. Men da må 48 = 2*24 = (2k)*x, dvs. x | 48.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...