Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei! Driver med øvingsoppgaver for 1T (T matte VG1) Og kom over en oppgave jeg ikke ser i kapittelet i boka. Vi har om Potenser, logaritmer etc.

 

Oppgaven:

Folketallet i en kommune øker fra 54 000 til 60 000 i løpet av fem år. Finn den årlige økningen i prosent.

 

Tror det er noe med likninger og rekker. Hvis dette hjelper. Men har null peiling på dette.

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Driver med øvingsoppgaver for 1T (T matte VG1) Og kom over en oppgave jeg ikke ser i kapittelet i boka. Vi har om Potenser, logaritmer etc.

 

Oppgaven:

Folketallet i en kommune øker fra 54 000 til 60 000 i løpet av fem år. Finn den årlige økningen i prosent.

 

Tror det er noe med likninger og rekker. Hvis dette hjelper. Men har null peiling på dette.

Du må løse likningen:

p><p>

 

edit: for sent der ja

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Ja, når x nærmer seg 0 fra høyre blir det 3. Men når x nærmer seg 0 fra venstre blir det 1 - 1 + 1 = 1. Altså er de ensidige grensene motstridende og da eksisterer vel ikke grenseverdien?

 

Det stemmer, det var bare at det ble sagt at grensen var 1 når x gikk mot 0 fra høyre. Fikk ikke det til å stemme, så jeg måtte kontrollregne ;)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at det har blitt sagt noe sted. Det har derimot blitt sagt at |x|/x går mot 1 når x går mot 0 fra høyre.

 

Hoho^^ Ser først nå at jeg har blandet grensen det ble spurt etter med en grense jeg holder på med selv. Dermed har det blitt litt av "min" grense i grensen som var problemet her, og litt av denne grensen i "min" grense. Litt komisk, men jeg må bare få beklage det, og får unnskylde min påståelighet. Det er selvfølgelig korrekt det som har blitt sagt. Bare jeg som har blandet mye rart ;)

Lenke til kommentar

En kamerat av meg hadde denne oppgaven: Klasse 10 G skal på klassetur til geirangerfjorden. Til dette trenger de penger, og de bestemmer seg for å ha kakelotteri. De har 600 lodd, og skal selge dem for 15 kr pr. stykk. 12 av loddene er vinnerlodd.

 

Hva er sjansen for å vinne en kake hvis du kjøper 7 lodd?

 

(Selv kom jeg frem til 1,7 % sjanse og lurer på om dette er riktig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...