Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cos (0.4)

 

Hvordan regner jeg ut vinkel (a) med denne informasjonen? Skulle taste inn Cos (0.4^-1) * (0.4) = (a)

 

Da fikk jeg (a)=40 grader, men fasiten er ca 66,6 grader (illuminati confirmed)

 

kjør acos eller cos invers av 0,4 så får du svaret i radianer eller grader avhengig av hva kalkulator er stilt inn på :)

 

altså acos(0,4) = 66,6 grader

Lenke til kommentar

 

Cos (0.4)

 

Hvordan regner jeg ut vinkel (a) med denne informasjonen? Skulle taste inn Cos (0.4^-1) * (0.4) = (a)

 

Da fikk jeg (a)=40 grader, men fasiten er ca 66,6 grader (illuminati confirmed)

 

kjør acos eller cos invers av 0,4 så får du svaret i radianer eller grader avhengig av hva kalkulator er stilt inn på :)

 

altså acos(0,4) = 66,6 grader

 

Ja det er cos invers jeg er ute etter, men hvordan får acos/cos invers på kalkulatoren (det står i det minste ikke acos eller cos invers noe sted på kalkulatoren, bare ''cos''). Fant en god og lett forklaring, men hva taster jeg inn på kalkulatoren for å finne ut at 0.5 cos tilsvarer 60 grader?

 

For example,

 

If the cosine of 60° is 0.5:

cos(60°) = 0.5

Then the arccos of 0.5 is 60°:

arccos(0.5) = cos-1(0.5) = 60°

 

*EDIT* Fant det ut ved å tulle meg fram på kalkulatoren, shift --> Cos = Arccos/Cos^-1, takk for svar  :wee:

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med å forstå begrunnelse i fasiten i denne polynomdivisjonen:

 

(2x^2+4x+3):(4x+2) = 1/2x+3/4+3/8x+4

 

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor resten ikke blir 3/4x+2. Har det med at jeg ganger med 1/2 i første ledd?

 

 

 

EDIT: Har jeg skjønt riktig at resten blir 1.5, så blir det doblet til 3 dermed blir brøken også doblet?

Endret av Mr.Bruun
Lenke til kommentar

Jobber med sinusfunksjonen:

 

Funksjonen er gitt ved f(x)=  2+3 sin x,   x er innenfor [0 - 2*pi]

 

f(x)=0

 

2+3 sin x = 0

 

Sin x = - 2/3

 

Lommeregneren gir svaret x = -0,73

 

Altså dette her er en eksempeloppgave i boka, hvor du skal se eksempel på hvordan en oppgave gjøres. Men jeg skjønner ikke hvor de får ''lommeregneren gir x=0,73'' fra?

 

sin^-1 av (-2/3) er -42.  -2/3 i seg selv er -0,666?

 

Hvor kommer -0,73 fra?

 

*EDIT* Jeg er dum, var radianer så klart

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar

Gitt et punkt Q som er origo til en kule K og et plan A som skjærer K, hvordan finner jeg radiusen til sirkelen som oppstår av skjæringen mellom A og K? Jeg har ingen anelse hvordan jeg kan gjøre dette.

 

Som et eksempel har vi en kule med formel x^2 + y^2 + z^2 - 25 = 0 og en plan med formel 2x + 2y + 2z - 5 = 0.

 

I følge GeoGebra skal skjæringen mellom kulen og planet gi en sirkel med radius 4.79, men hvordan kan jeg komme fram til dette?

Lenke til kommentar

Hva er "function application" på norsk?

 

Godt spørsmål. Vet ikke helt om det har en entydig oversettelse som er almennt brukt.

 

Function application er når vi tar en verdi, og sender verdien som argument til en funksjon, for å få resultatet.

 

Eksempelvis hvis vi har verdien x = 3, og funksjonen f(x) = 2x+1, så vil "function application" av f(x) med x=3 spytte ut verdien 7.

 

Siden jeg ikke helt vet om dette har et bestemt navn på norsk, så kan vi i verste fall bare si "funksjonsapplikasjon".

 

I programmerings-sammenheng heter det "å kalle en funksjon", eller "funksjonskall", men kan ikke si at "å kalle" funksjonen er et begrep som brukes mye i en matematisk sammenheng.

 

I lineær algebra, så er en funksjon som regel en transformasjon av et objekt, så der kalles det gjerne bare en transformasjon.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...