Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

**** Hei! ******

 

Har fått denne oppgaven  "a)     Finn likningen for tangenten til grafen i (-1,f(-1))." 

 

Jeg skal ikke gå inn på funksjonen, men likningen for tangenten er y = 3 , altså er den horisontal. Kan jeg beskrive dette som at tangenten er en horisontal asymptote? 

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar

**** Hei! ******

 

Har fått denne oppgaven  "a)     Finn likningen for tangenten til grafen i (-1,f(-1))." 

 

Jeg skal ikke gå inn på funksjonen, men likningen for tangenten er y = 3 , altså er den horisontal. Kan jeg beskrive dette som at tangenten er en horisontal asymptote? 

 

På forhånd, takk!

 

Nei, en horisontal asymptote er det rasjonale funksjoner går mot når x går mot uendelig, eller nevneren i funksjonen går mot null. I din oppgave har du derimot en horisontal tangent. Du har ettpunktsformelen for en rett linje, som er chart?cht=tx&chl=(y - y_0) = a (x - x_0). Ved innsetting av info får du chart?cht=tx&chl=(y - 3) = a (x - (-1)) \Right y = a(x + 1) + 3. SIden du har at tangenten til funksjonen er y = 3, må a = 0, og du har vist at (-1,3) er et lokalt ekstrempunkt for f(x).

Lenke til kommentar

God dag.

Jeg har to ett spørsmål ang. trigonometri.
Hvordan blir sin(2u) -> 2sin(u) * cos(u)?
Jeg forstår at sin(2u) = sin(u + u) = sin(u) * cos(u) + cos(u) * sin(u), men jeg forstår ikke hvordan det blir 2sin(u) * cos(u)!
Skal det ikke bli 2cos(u) fordi du adderer dem sammen, og så ganget med sin^2(u) fordi du ganger de sammen?
cos(u) = cos^2(u) - sin^2(u) synes jeg gir mye mer mening.

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator:

-(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator:

-(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted?

 

Alt koker ned til om funksjonen er (-x)^2 + 4 eller -(x^2) + 4. I første tilfelle putter du inn -2 og får 8, i andre tilfelle får du 0. Viss ingen paranteser er brukt ville jeg tolket det som -(x^2).

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator:

-(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted?

Alt koker ned til om funksjonen er (-x)^2 + 4 eller -(x^2) + 4. I første tilfelle putter du inn -2 og får 8, i andre tilfelle får du 0. Viss ingen paranteser er brukt ville jeg tolket det som -(x^2).

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg ikke helt. Kan du vise utregningen i begge eksempler?

Tilfelle 1: (-(-2))^2 + 4 = (+2)^2 + 4 = 8

 

Tilfelle 2: -((-2)^2) + 4 = -(-2)*(-2) + 4 = -4 + 4 = 0

 

Som knopflerbruce sier har "alle i matteverden" etablert en felles enighet om at ingen paranteser betyr sistnevnte.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...