Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

Du angriper problemet feil. Prosentregning tar utgangspunkt i startverdi og sluttverdi. Startverdien er 300, mens sluttverdien er 480 minus 20%, som det står i teksten.

 

skjønner ikke, kunne du vise meg framgangsmåten?

 

 

 

Jeg regner med at det første du kan begynne med er å trekke fra 20% av 400. Deretter kan du bruke denne verdien som sluttverdi, og 300 som startverdi, da finner du den prosentvise økningen. 

 

Steg 1: 400*0,8=x

Steg 2: 100%*(x-300)/300

 

 

jeg trur det blir feil, fordi det var 480 kr, og svaret skal bli 70%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsøkte å tegne dette for deg, men jeg er nok litt for lite edru i kveld. Tenk deg en rett linje ut fra origio, gjerne i føste kvadrant (opp mot høyre). La chart?cht=tx&chl=\alpha være vinkelen mellom x-aksen og denne linjen, og la chart?cht=tx&chl=\beta være vinkelen mellom y-aksen og denne linjen. Tegn det opp. Når du speiler over y-aksen skal chart?cht=tx&chl=\alpha og chart?cht=tx&chl=\beta være den samme (vinklene like stor), men linjen skal bevege seg på andre siden av y-aksen. Deretter det samme i forhold til x-aksen.

 

Edit: La til et veldig lite forklarende bilde.

 

attachicon.gifmspaintndrink.png

 

Se på bildet. Linjen som går opp mot høre i forhold til linjen som går opp mot venstre: Disse to er like høyt i fra x-aksen, og like langt i fra y-aksen. Vinkelen mellom dem er 180grader -2*a (ser du hvorfor?). Deretter linjen som går ned mot venstre: Vinkelen mellom denne og den som går opp mot venstre er 2*a. Totalt mellom første og siste linje ser vi på 180grader -2*a+2*a=180grader. Igjen, vi har speiler over y aksen og deretter x-aksen (rekkefølgen er egentlig arbitrær), og vi ser at det er det samme som å legge til 180 grader.

 

 

Dette begynner å synke inn, takker for tegninga. 

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? :)

 

Vi ser for oss en celle som er rund som en kule. La r, S og V være henholdsvis radien,

overflatearealet og volumet til cellen.

a) Vis at S er proporsjonal med V 2/3 . Dvs. at det finnes et tall c slik at vi kan skrive

S = cV^2/3.

b) Cellen deler seg i to. Volumet til hver av de to delene blir da 1/2V . Hva blir radien

til disse to nye cellene? Hva blir overflatearealet til hver av de to nye cellene? Hva blir nå forholdet mellom samlet overflateareal og samlet volum til de to cellene? Vis at arealet til overflaten samlet sett har økt med 26%.

c) Gå ut i fra at cellen deler seg i tre. Hvor mange prosent vil da arealet til overflaten samlet sett ha økt? 

 

Lenke til kommentar

 

enig med deg!

fasit-feil?

 

 

 

Jeg tror det har noe med fortegnet til amplituden å gjøre. 

 

Dette sier R2 siden i ndla om faseforskyvning:

 

post-388593-0-92849200-1473546222_thumb.png

 

legg merke til "for voksende funksjonsverdier" 

 

Jeg sammenlignet to ulike funksjoner i graftegneren. Den ene var den funksjonen vi snakker om: -2sin0,5(x-2)+1,5 og den andre funksjonen var den samme funksjonen uten den -2 leddet vi finner i parentesen. 

 

Da så jeg at den sistnevnte funksjonen skjærer likevektslinja og y aksen når x=0, men når x øker så synker funksjonsverdiene. Dette stemmer jo ikke med definisjonen til ndla om faseforskyvning. 

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

 

...men hvorfor 2pi? Det er jo bare en periode, og kan fint sløyfes - slik jeg ser det.

 

Perioden til den gitte funksonsgrafen er 4pi, ikke 2pi. Dersom funksjonen er synkende i x=2, så er den stigende i x=2+2pi.

 

 

Så det nå. Er vant med at notasjonen er at det er parentes rundt hele argumentet :) For meg så det ut som bare x-2

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Det er vel det du må gjøre, men du bør forklare hvorfor. Selv ville jeg derivert, regnet ut den deriverte i x=2, konstatert at den er negativ, og deretter lagt til en halv periode fordi neste skjæring med likevektslinjen er positiv.

Rart ikke NDLA har tatt med et slikt eksempel, der virker det som man aldri trenger å tenke på dette med å legge til en halv periode.

Lenke til kommentar

Det er vel det du må gjøre, men du bør forklare hvorfor. Selv ville jeg derivert, regnet ut den deriverte i x=2, konstatert at den er negativ, og deretter lagt til en halv periode fordi neste skjæring med likevektslinjen er positiv.

 

Rart ikke NDLA har tatt med et slikt eksempel, der virker det som man aldri trenger å tenke på dette med å legge til en halv periode.

 

 

En annen begrunnelse er vel at,- φ/c, er utledet utifra at antagelsen om at sinusfunksjonens amplitude er positiv? 

 

Men er det samme om jeg legger til eller trekker fra en halv periode? 

 

Her er ndlas side om faseforskyvning: http://ndla.no/nb/node/117763 

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med å dekomponere en vektor? :)

Dekomponere vektor v =(i+3k), som er parallell med u =(2i+j-2k), og vektor v som er loddrett på vektor u. 

 

Jeg har då regnet at vektor u (dot) vektor v = -4.

Lengden til vektor u = 3

Lengden til vektor v = kvadratrot av 10

 

Jeg har også regnet at vektorprojeksjonen av vektor v langs vektor u = -4/9

 

Spørsmålet mitt er hvordan jeg videre dekomponerer vektor v som er parallell med vektor u, og vektor v som er loddrett på vektor u? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...