Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan noen forklare meg dette punktet? Jeg skal ha S1 eksamen på fredag, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke den dobbelderiverte i denne sammenhengen. Noen som kunne gitt meg et eksempel? :) 

 

13236112_1047784375315441_2143955554_n.p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, kan noen forklare meg dette punktet? Jeg skal ha S1 eksamen på fredag, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke den dobbelderiverte i denne sammenhengen. Noen som kunne gitt meg et eksempel? :)

 

13236112_1047784375315441_2143955554_n.p

 

Kan prøve meg på en (forhåpentligvis) intuitiv forklaring. I et bunnpunkt er grafen synkende på venstresiden og stigende på høyresiden. Siden den deriverte er stigningstallet til grafen vil det si at den deriverte er negativ på venstresiden og positiv på høyresiden. I selve bunnpunktet er den 0. Den går altså fra å være negativ, til å være 0, til å være positiv, med andre ord er den stigende. Hva vil det si at noe er stigende? Jo, at dens deriverte er positiv. Den deriverte til den deriverte er den dobbeltderiverte, altså må den dobbeltderiverte være positiv i et bunnpunkt. For et toppunkt gjelder akkurat det samme bare motsatt. Dermed vet vi at for å avgjøre om noe er et toppunkt eller bunnpunkt trenger vi bare se på fortegnet til den dobbeltderiverte.

Skrevet

 

Hei, kan noen forklare meg dette punktet? Jeg skal ha S1 eksamen på fredag, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke den dobbelderiverte i denne sammenhengen. Noen som kunne gitt meg et eksempel? :)

 

13236112_1047784375315441_2143955554_n.p

 

Kan prøve meg på en (forhåpentligvis) intuitiv forklaring. I et bunnpunkt er grafen synkende på venstresiden og stigende på høyresiden. Siden den deriverte er stigningstallet til grafen vil det si at den deriverte er negativ på venstresiden og positiv på høyresiden. I selve bunnpunktet er den 0. Den går altså fra å være negativ, til å være 0, til å være positiv, med andre ord er den stigende. Hva vil det si at noe er stigende? Jo, at dens deriverte er positiv. Den deriverte til den deriverte er den dobbeltderiverte, altså må den dobbeltderiverte være positiv i et bunnpunkt. For et toppunkt gjelder akkurat det samme bare motsatt. Dermed vet vi at for å avgjøre om noe er et toppunkt eller bunnpunkt trenger vi bare se på fortegnet til den dobbeltderiverte.

 

Tusentakk!!!!

Skrevet

Sitter her å prøver meg på gamle eksamensoppgaver i R2 og kom over en utfordring. Ikke forstod jeg fasiten heller. Oppgaven lyder som følger:

Bestem integralene.

2) Bestemt integral fra 3 til 0. ʃ f(x) dx                 der figuren nedenfor viser grafen til f 

 

Klarer ikke å kopiere inn bildet i forumet, men er det noen som kjenner til oppgaven? Er fra H10. 

Skrevet (endret)

Integralet fra 0 til 3 av f(x) er det samme som arealet mellom kurven f(x) og x-aksen mellom 0 og 3. Hvis du fortstår hva jeg mener? :) Enten så må du finne uttrykket til f(x) fra grafen, eller så kan du regne ut arealet direkte (hvis det er mulig, er vanskelig for kurver osv.).

 

area_u14.gif

Endret av Selvin
Skrevet

Sitter her å prøver meg på gamle eksamensoppgaver i R2 og kom over en utfordring. Ikke forstod jeg fasiten heller. Oppgaven lyder som følger:

Bestem integralene.

2) Bestemt integral fra 3 til 0. ʃ f(x) dx                 der figuren nedenfor viser grafen til f 

 

Klarer ikke å kopiere inn bildet i forumet, men er det noen som kjenner til oppgaven? Er fra H10. 

hvis f ligger både over og under x-aksen må du dele opp integrasjonen, f eks:

 

chart?cht=tx&chl=\int_0^3 f(x)\,dx =\int_0^2 f(x)\.dx + \int_2^3 f(x)\.dx

Skrevet

Takk for svar, da klarte jeg å løse den!

Er usikker på om dere vet dette, men jeg tar R2 som privatist og har derfor ingen lærer å spørre. 

Når det på del 2 står f. eks: finn nullpunktene til f ved regning, er det slik at jeg da kan løse dette for eksempel i wxmaxima, eller er jeg nødt til å gjøre det for hånd? Forstår at det ikke skal løses grafisk når det står slik, bare usikker på om det betyr at jeg er nødt til å gjøre det for hånd eller ikke. 

Gjest Slettet+9813241234
Skrevet

Hei, jeg har snart matte eksamen i 2py, jeg har klart 1p helt fint ikke noe vanskelig men 2py eksamen får jeg ikke til fikk 3 i karakter på kortet, men eksamen er helt umulig er under en uke igjen til privatist eksamen og lurer på hvor mange oppgaver må jeg klare for og bestå? det som er umulig er del 2 med geogebra og exel :( hjelp folkens!

Skrevet

 

Er usikker på om dere vet dette, men jeg tar R2 som privatist og har derfor ingen lærer å spørre. 

Når det på del 2 står f. eks: finn nullpunktene til f ved regning, er det slik at jeg da kan løse dette for eksempel i wxmaxima, eller er jeg nødt til å gjøre det for hånd? Forstår at det ikke skal løses grafisk når det står slik, bare usikker på om det betyr at jeg er nødt til å gjøre det for hånd eller ikke. 

Hvis du i Del 2 skal finne noe ved regning, godtas det at du bruker GeoGebra CAS (men ikke grafisk)  

 

wxMaxima er vel ikke i bruk lengre? (Bortsett fra hos eldre privatister som ikke har tatt i bruk GeoGebra CAS. Og de kommer nok til å slite med den nye formen på Del 2...)

Skrevet

Hei, jeg har snart matte eksamen i 2py, jeg har klart 1p helt fint ikke noe vanskelig men 2py eksamen får jeg ikke til fikk 3 i karakter på kortet, men eksamen er helt umulig er under en uke igjen til privatist eksamen og lurer på hvor mange oppgaver må jeg klare for og bestå? det som er umulig er del 2 med geogebra og exel :( hjelp folkens!

Du må nok gi oss noe litt mer konkrét å arbeide med. Ellers lykke til, og håper du ikke kom opp i skriftlig norsk-eksamen.

Gjest Slettet+9813241234
Skrevet

 

Hei, jeg har snart matte eksamen i 2py, jeg har klart 1p helt fint ikke noe vanskelig men 2py eksamen får jeg ikke til fikk 3 i karakter på kortet, men eksamen er helt umulig er under en uke igjen til privatist eksamen og lurer på hvor mange oppgaver må jeg klare for og bestå? det som er umulig er del 2 med geogebra og exel :( hjelp folkens!

Du må nok gi oss noe litt mer konkrét å arbeide med. Ellers lykke til, og håper du ikke kom opp i skriftlig norsk-eksamen.

 

Takk, har bestått norsken  null stress ;)

Skrevet

Et første hint er nok ihvertfall og addere sammen de to første ligningene. Da faller z bort og du får et utrykk med kun x og y.

Skrevet

Hjelp til denne anyone?

Siden du skrev i den andre tråden din at dette gjelder S2 går jeg ut i fra du har lært insettingsmetoden og/eller addisjonsmetoden. Hva er det du lurer på egenlig, og hvor mye har du gjort?

Skrevet

Har funnet følgende sinusfunksjon ut fra en graf: f(x)=2*sin(2x+2.28)+5. Denne stemmer overens med fasiten.

Skal i oppgave b skrive opp funksjonsuttrykket for cosinus funksjonen. Da vet jeg at amplituden, perioden og likevektslinjen er den samme som i a, men hva blir phi i cosinus funksjonen? Finnes det en spesiell formel for å regne ut dette? 

Skrevet

Noen som har noen tips/regel for om man skal bruke skivemetoden, eller sylinderskallmetoden ved volum av rotasjonslegemer? Vet at det ikke finnes noen fasit, men finnes vel et slags mønster for hva som er best?

Skrevet

http://bildr.no/view/N3YyTmRQ

 

http://bildr.no/view/NXpGOC83

 

Er det noen med Caluculus 2 erfaring som kan hjelpe meg med svaret på disse oppgavene? Hadde en eksamen i dag, og har helt noia for at jeg svarte feil. 

 

Kan se på den siste der.

Skjæringspunktene mellom de to grafene ligger i x=0 og x=3

integralet over x av (1/3)x-(1/9)x^2 blir (1/6)x^2-(1/27)x^3. Altså kan du se for deg at avstanden mellom de to grafene ganget med et lengdeelement i x-retning blir et lite areal, som avhenger i størrelse av hvor på x-aksen du befinner deg. Når du summerer alle disse arealene vil du få det totale arealet mellom grafene.

Evaluer integralet i x=3 og x=0 og subtraher, og du får

(1/6)(9-0)-(1/27)(27-0)=3/2-1 = 1/2

Kan det stemme?

Skrevet (endret)

Hvordan opphøyer jeg x (f.eks 10^x fungerer ikke) i Geogebra? 

Skal skrive inn formelen i vedlegget.
 

post-62996-0-69330300-1464280314_thumb.jpg

Endret av tiss

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...