Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har et sannsynlighetsregning spørsmål som nok krever en del tilpasning og ikke minst bestemmelse av premisser for å kunne regnes ut, menmen....

 

 

orienteringsløp i bedriftsorientering. X bruker 30 minutter på første løp, og gjør det samme i løp nummer to. I løp nummer to deltar løper Y og bruker nøyaktig like lang tid som X. I tillegg heter x og Y det samme til fornavn OG jobber i samme selskap.

 

Diskusjonen går på om sannsynligheten for dette er enormt liten eller om den bare er litt liten.

 

Spørsmål to: Et sannsynligheten for at dette skal skje igjen i to nye løp mindre eller lik som første gang det skjedde med samme personer og tider etc....

 

Tynt? Umulig å i det hele tatt tallfeste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bare et kort definisjons spørsmål. Stemmer det at kvadratrot tegnet alltid refererer til det positive tallet av en kvadratrot?

 

slik som

 

sqrt(4) * 4 = 8 . altså ikke -8 også

sqrt(x2) * 4 = 4x     altså ikke -4x også  

 

Ja.

 

Den siste er ikke uten videre riktig. For 4x er negativ hvis x er negativ.

Lenke til kommentar

 

 

Bare et kort definisjons spørsmål. Stemmer det at kvadratrot tegnet alltid refererer til det positive tallet av en kvadratrot?

 

slik som

 

sqrt(4) * 4 = 8 . altså ikke -8 også

sqrt(x2) * 4 = 4x     altså ikke -4x også  

 

Ja.

 

Den siste er ikke uten videre riktig. For 4x er negativ hvis x er negativ.

 

 

Sant, sløvt av meg. sqrt(x^2) er selvsagt lik |x|.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

attachicon.gifFullSizeRender-3.jpg

 

(Aschehoug, R1, side 285)

 

Jeg skjønner ikke denne oppgaven. Hvordan kan lengden av u-vektor + lengden av v-vektor ha noe å si om hvilken retningen vektorene går i?

 

EDIT: skrivefeil

 

Hvis vektorene går i samme retning vil lengden bli maksimal, de er altså parallelle og går i samme retning.

Lengden blir da |12|  ( 7+5)

 

Hvis vektorene går i motsatt retning vil lengden bli minimal, altså de er parallelle og går i motsatt retning.

Lengden blir da |2|    (7-5)

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bare et kort definisjons spørsmål. Stemmer det at kvadratrot tegnet alltid refererer til det positive tallet av en kvadratrot?

 

slik som

 

sqrt(4) * 4 = 8 . altså ikke -8 også

sqrt(x2) * 4 = 4x     altså ikke -4x også  

 

Ja.

 

Den siste er ikke uten videre riktig. For 4x er negativ hvis x er negativ.

 

Men x er ikke negativ siden kvadratrotegnet alltid står for positiv kvadratrot?

 

Er det ikke slik at sqrt(x2) alltid er +x?

 

mens hvis man løser likningen x2 = 4 med hensyn til x. Så er x = sqrt(x2) og -sqrt(x2) --> sqrt(4) og -sqrt(4) --> 2 og -2

 

sqrt(y) er alltid den positive den positive roten av y. Det er blant annet derfor vi skriver andre gradslikningen (-b +-sqrt(b^2 -4ac))/2a

og ikke bare (-b + sqrt(b^2-4ac))/2a. Altså fordi kvadratrottegnet utelukkende betyr at det er den positive roten vi er ute etter for å hindre forvirring.

Lenke til kommentar

Men x er ikke negativ siden kvadratrotegnet alltid står for positiv kvadratrot?

 

Er det ikke slik at sqrt(x2) alltid er +x?

 

Jeg ser hvor du vil hen, men du sier det feil. I uttrykket +x, hvis x er negativ, så ender du opp med noe negativt.

 

Riktig er som nevnt tidligere: sqrt(x2) = |x|, dermed sqrt(x2) * 4 = 4|x| istedenfor 4x. Selv om du har kjørt kvadratrot på x-en på venstresiden og kvittet deg med den negative rota, har du ikke gjort det samme for 4x, så et eventuelt minustegn i x er uforandret der. Bare en liten formalitet.

 

Ellers er det riktig som du sier.

 

Edit: Nå vet jeg ikke om funksjonen sqrt(x) kan sies å være nøyaktig det samme som chart?cht=tx&chl=\sqrt x, da. Dette med positiv rot er jo først og fremst knyttet til selve rottegnet. Kvadratrot heter det jo uansett.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

 

Men x er ikke negativ siden kvadratrotegnet alltid står for positiv kvadratrot?

 

Er det ikke slik at sqrt(x2) alltid er +x?

 

Jeg ser hvor du vil hen, men du sier det feil. I uttrykket +x, hvis x er negativ, så ender du opp med noe negativt.

 

Riktig er som nevnt tidligere: sqrt(x2) = |x|, dermed sqrt(x2) * 4 = 4|x| istedenfor 4x. Selv om du har kjørt kvadratrot på x-en på venstresiden og kvittet deg med den negative rota, har du ikke gjort det samme for 4x, så et eventuelt minustegn i x er uforandret der. Bare en liten formalitet.

 

Ellers er det riktig som du sier.

 

Edit: Nå vet jeg ikke om funksjonen sqrt(x) kan sies å være nøyaktig det samme som chart?cht=tx&chl=\sqrt x, da. Dette med positiv rot er jo først og fremst knyttet til selve rottegnet. Kvadratrot heter det jo uansett.

 

Ah, jeg tenkte ikke på at det kunne tolkes som en True/False statement, hvis det er det du mener.

 

Det jeg mente med å skrive sqrt(x^2) * 4 = 4x var egentlig sqrt(x^2) * 4 --> 4x . Da må x være utelukkende positivt.

 

Vent litt, hvis man setter x lik -2, så ender man opp med ett utrykk 8 = -8. Som er feil og dermed kan ikke et negativt tall være løsning i denne likningen. Men jeg ser nå at 0 er en løsning i likningen og dermed er påstanden min om at at sqrt(x^2) alltid er +x feil siden sqrt(0^2) likegodt kan være -0?  (altså -x)

Endret av Raterd
Lenke til kommentar

Vent litt, hvis man setter x lik -2, så ender man opp med ett utrykk 8 = -8.

Mhm, det var det jeg ville demonstrert i neste omgang. Det forteller deg at uttrykket er feil. Jeg vet ikke helt hva mer du prøver å finne ut av. Du vil se hvilke verdier for x uttrykket er sant for?

 

Som er feil og dermed kan ikke et negativt tall være løsning i denne likningen. Men jeg ser nå at 0 er en løsning i likningen og dermed er påstanden min om at at sqrt(x^2) alltid er +x feil siden sqrt(0^2) likegodt kan være -0?  (altså -x)

Jeg foreslår at du slutter å skrive +x og -x iallfall, for det er fryktelig tvetydig. :p Hvis x har en negativ verdi, så hjelper det ikke å skrive +x. +(-2) er fremdeles -2, altså negativt.

Lenke til kommentar

 

Vent litt, hvis man setter x lik -2, så ender man opp med ett utrykk 8 = -8.

Mhm, det var det jeg ville demonstrert i neste omgang. Det forteller deg at uttrykket er feil. Jeg vet ikke helt hva mer du prøver å finne ut av. Du vil se hvilke verdier for x uttrykket er sant for?

 

Som er feil og dermed kan ikke et negativt tall være løsning i denne likningen. Men jeg ser nå at 0 er en løsning i likningen og dermed er påstanden min om at at sqrt(x^2) alltid er +x feil siden sqrt(0^2) likegodt kan være -0?  (altså -x)

Jeg foreslår at du slutter å skrive +x og -x iallfall, for det er fryktelig tvetydig. :p Hvis x har en negativ verdi, så hjelper det ikke å skrive +x. +(-2) er fremdeles -2, altså negativt.

 

Hvordan blir dette da.

-x refererer til den negative verdien av x. +x refererer til den positive verdien av x. Uansett hva x er.

 

Om x er -2 og -x blir +2. Så er fortsatt 2 den negative verdien av x(selvom den negative verdien av x er positiv).

 

I tilfellet +x så er -2 den positive verdien av x. hvis x er -2. (selvom den positive verdien av x er negativ).

Lenke til kommentar

Hva er egentlig diskusjonen? Vi vet at sqrt(x^2) skal gi et positivt tall fordi det er slik funksjonen er definert. Men x kan være et negativt tall, så derfor kan ikke sqrt(x^2) være lik x. Det er lik x hvis x er positivt og lik -x hvis x er negativt. Dette er definisjonen på absoluttverdien av x. Ergo, sqrt(x^2)=|x|. Det originale svaret mitt var altså feil, dette er riktig. 

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hva er egentlig diskusjonen? Vi vet at sqrt(x^2) skal gi et positivt tall fordi det er slik funksjonen er definert. Men x kan være et negativt tall, så derfor kan ikke sqrt(x^2) være lik x. Det er lik x hvis x er positivt og lik -x hvis x er negativt. Dette er definisjonen på absoluttverdien av x. Ergo, sqrt(x^2)=|x|. Det originale svaret mitt var altså feil, dette er riktig. 

Diskusjonen er vel egentlig blitt en spin-off av likningen jeg feilaktig skrev i rottegn spørsmålet mitt.

 

Jeg prøvde å bruke 'sqrt(x^2) = x' til å beskrive at 'sqrt(x^2) alltid er lik den positive roten av x^2'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...