Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan blir dette da.

 

 

-x refererer til den negative verdien av x. +x refererer til den positive verdien av x. Uansett hva x er.

 

Om x er -2 og -x blir +2. Så er fortsatt 2 den negative verdien av x(selvom den negative verdien av x er positiv).

 

I tilfellet +x så er -2 den positive verdien av x. hvis x er -2. (selvom den positive verdien av x er negativ).

 

Jeg aner ikke hvor du vil hen med dette, annet enn å bruke ikke-standard, forvirrende og tvetydig syntaks. Du er kjent med absoluttverdi, sant? Hvorfor vil du absolutt skrive dette på en merkelig måte?

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med å finne y'(0)?

y = |x - 2|

 

Jeg prøvde å finne y'(0) ved å derivere via den alternative. Altså jeg tok punktet (0, 2) og punktet (0+h, y(0+h))

og laget en grenseverdi der h gikk mot 0. Problemet med dette var at absoluttverdien gjorde at jeg endte opp med 2 svar.

Bare ett av dem er riktig. Hvordan sjekker jeg hvem av dem som er riktig når jeg ikke har den deriverte fra før?

Glemte å skrive lim h->0. Men det er ikke så viktig.

 

alternativederiverte.jpg

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med å finne y'(0)?

 

y = |x - 2|

 

Jeg prøvde å finne y'(0) ved å derivere via den alternative. Altså jeg tok punktet (0, 2) og punktet (0+h, y(0+h))

og laget en grenseverdi der h gikk mot 0. Problemet med dette var at absoluttverdien gjorde at jeg endte opp med 2 svar.

 

Bare ett av dem er riktig. Hvordan sjekker jeg hvem av dem som er riktig når jeg ikke har den deriverte fra før?

 

Glemte å skrive lim h->0. Men det er ikke så viktig.

 

alternativederiverte.jpg

Gjør om y til (x-2) når x>=2 og -(x-2) når x<2. Deretter kan du deriverve alternativt ved funksjonen som gjelder når x = 0.

Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg en induktiv definisjon av språket {a^n, b^n | n = 0,1,2,3...} ?

 

Har funnet ut induktiv definisjon av språket a^nb^n (hvis x er med er axb med). Da får vi ab, aabb, aaabbb osv.

 

På den første har vi periodiske elementer, hvor vi har aa,bb,aaa,bbb osv.... 

 

Noen som kan gi meg tips?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg sliter med regnskapsanalyse.

Jeg skal beregne totalkapitalrentabilitet før skatt.

 

Driftsresultat+finansinntekter/gj. totalkapital.

 

Driftsresultat 21 000.

Finansinntekter: Er dette det samme som renteinntekter?? I så fall 300.

Gj. totalkapital: IB 90 000 + UB 110 000/2 = 100 000

 

 

21000+300/10000= 0,2.

 

Har jeg allerde gjort feil?

 

OGSÅ .. svaret skal være i prosent. Hvordan gjør jeg om dette til prosent?

 

Veldig veldig takknemlig for hjelp!!

Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg en induktiv definisjon av språket {a^n, b^n | n = 0,1,2,3...} ?

 

Noen som kan gi meg tips?

I induksjons-steget så har du et element, og så beskriver du hvordan du lager et "større" element. Når du beskriver hvordan du lager det større elementet, så har du lov til å inspisere det gitte elementet. F.eks. hvis x ser ut som ditt, gjør datt, hvis det ser ut som blipp, gjør blapp.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med denne oppgaven?

 

Oppgave 1

Funksjonen f(x) er definert for ≥ 0 ved f(x) = x^a  -  x^2a  , der a > 0 er en konstant.

  1. (a)  Løs ligningen f(x) = 0. Hvor er f(x) ≥ 0 og hvor er f(x) ≤ 0?

  2. (b)  Hvor er f(x) voksende og hvor er f(x) avtakende? Bestem eventuelle lokale maksimums- og minimumspunkter.

  3. ©  Hvor er f(x) konveks og hvor er f(x) konkav? Bestem eventuelle vendepunkter.

  4. (d)  Beregn arealet av området som ligger under grafen til f(x) og over -aksen. 

Jeg sliter veldig med å finne nullpunktene her. Prøve å løse det som en 2.gradsliking men vet ikke helt om jeg gjør riktig...

 

Videre: stemmer det at f´(x)= ax^(a-1)  -  2ax^(2a-1)

og at                             f´´(x)= (a-1)ax^(a-2)   -   (2a-1)2ax^(2a-2)       ?

 

I så fall, hvordan finner jeg nullpunktene til f´(x) og f´´(x)?

 

På forhånd takk :)

Endret av marty93
Lenke til kommentar

Er ordet 'per' akkuratt det samme som en delestrek eller det sin egen funksjon?
12 m/s skrives jo ofte som 12 meter per sekund. 12 meter per sekund er det samme som 1/12 sekund per meter.

 

12 m/s = (12 meter)/(1 sekund) != (1/12 sekund)/(1 meter) = 1/12 s/m

 

Dermed er: x noe0 per y noe1 != x noe0/y noe??

Lenke til kommentar

Hei, sliter litt med en oppgave vi har fått her,,

 

Vi har begynt med funksjoner og det tar jeg relativt lett, men skjønner litt mindre her.

 

a oppgaven på bilde klarer jeg fint, men når det kommer til b oppgaven har jeg litt problemer å skjønne hva som menes etter funksjonen.. Prøvde å bytte ut X med tallene fra -2 til 7, men da ble det litt høye tall å en rar linje.. Noen som kan hjelpe?

 

20j0prc.png

Lenke til kommentar

Hei, sliter litt med en oppgave vi har fått her,,

 

Vi har begynt med funksjoner og det tar jeg relativt lett, men skjønner litt mindre her.

 

a oppgaven på bilde klarer jeg fint, men når det kommer til b oppgaven har jeg litt problemer å skjønne hva som menes etter funksjonen.. Prøvde å bytte ut X med tallene fra -2 til 7, men da ble det litt høye tall å en rar linje.. Noen som kan hjelpe?

 

20j0prc.png

 

Det kan leses som "definert for x element i intervallet fra og med -2 til og med 7". Dette betyr at funksjonen bare gir mening for disse verdiene. Så hvis du skal tegne grafen til den funksjonen må du bare tegne den i dette intervallet. Når det gjelder selve tegningen kan du lage en tabell der du regner ut G(x) for f.eks. alle heltallene i intervallet, eller i alle fall så mange som du synes gir en god graf.

Lenke til kommentar

Er ordet 'per' akkuratt det samme som en delestrek eller det sin egen funksjon?

12 m/s skrives jo ofte som 12 meter per sekund. 12 meter per sekund er det samme som 1/12 sekund per meter.

 

12 m/s = (12 meter)/(1 sekund) != (1/12 sekund)/(1 meter) = 1/12 s/m

 

Dermed er: x noe0 per y noe1 != x noe0/y noe??

 

Ja, ordet "per" kan brukes på en slik måte at det har samme betydningen som et divisjonstegn. Nei, 12 meter per sekund er ikke det samme som 1/12 sekund per meter. Her har du brukt ordet "per" på to helt opplagte forskjellige måter.

 

Det ene er 12m/s, og det andre er likheten (1/12)s*v = 1m.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...