Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du nå at relasjonen er R = {(0,0), (1,1), (2,1)}, og at denne skal være transitiv, eller at du skal finne en transitiv relasjon mellom (0,0), (1,1) og (2,1)?

Skrevet

hvordan kan relasjonen (0,0) , (1,1) og (2,1) være transitiv?

 

Dersom (1,0) legges til så vil relasjonen være transitiv, vel?

 

Husker ikke så mye fra relasjonslæren, men tror det skal stemme.

Skrevet

Mener du nå at relasjonen er R = {(0,0), (1,1), (2,1)}, og at denne skal være transitiv, eller at du skal finne en transitiv relasjon mellom (0,0), (1,1) og (2,1)?

 

finne ut transitiven, eller om den i det hele tatt er transitiv.

Skrevet (endret)

2x = f(x)e-2f(x)

 

Er det noen som greier å dobbeltderivere denne, uttrykt med x og f(x)?

 

Implisitt derivasjon kommer til tankene.

 

chart?cht=tx&chl=2 = f^,(x)e^{-2f(x)} + f(x)(-2f^,(x)e^{-2f(x)})

 

Har da bare derivert begge sider mhp. x.

 

Tar forbehold om slurvefeil. Produkt- og kjerneregel på høyresida.

Endret av Aleks855
Skrevet

Hei!

 

Går vg1 t-matte og fikk denne oppgaven i dag. Håper dere kan hjelpe meg;

 

 

"Vis at to tall med differanse 4 så er differansen mellom kvadratene til disse tallene et multiplum av 8"

 

Om noen har lyst til å lære meg hva multiplum er i samme slengen sier jeg ja takk til det :)

Skrevet (endret)

La chart?cht=tx&chl=a og chart?cht=tx&chl=b være hele tall. Vi sier at chart?cht=tx&chl=a er et multiplum av chart?cht=tx&chl=b dersom det finnes en helt tall chart?cht=tx&chl=c slik at chart?cht=tx&chl=a=bc. Dette er det samme som at chart?cht=tx&chl=b deler chart?cht=tx&chl=a.

 

Hint til oppgaven: Bruk konjugatsetningen på chart?cht=tx&chl=a^2-b^2. Dersom chart?cht=tx&chl=a-b=4, hva sier dette om pariteten til chart?cht=tx&chl=a og chart?cht=tx&chl=b, dvs. er de par- eller oddetall?

Endret av D3f4u17
Skrevet

Hei!

 

Går vg1 t-matte og fikk denne oppgaven i dag. Håper dere kan hjelpe meg;

 

 

"Vis at to tall med differanse 4 så er differansen mellom kvadratene til disse tallene et multiplum av 8"

 

Om noen har lyst til å lære meg hva multiplum er i samme slengen sier jeg ja takk til det :)

Hvis tallet chart?cht=tx&chl=a er et multiplum av chart?cht=tx&chl=5, så er chart?cht=tx&chl=5 en faktor i chart?cht=tx&chl=a.

 

Artig oppgave. La oss si at du har to tall, chart?cht=tx&chl=a og chart?cht=tx&chl=b hvor chart?cht=tx&chl=a > b. Vi kan da si at chart?cht=tx&chl=a - b = 4 \\ a = b + 4.

 

La oss så ta kvadratene av de to tallene. Vi tar da bare at chart?cht=tx&chl=b^2 = b^2, altså gjør ingenting med det. Så ser vi på chart?cht=tx&chl=a^2 = (b + 4)^2 = b^2 + 8b + 16.

 

Hva var vi interessert i igjen? Åja, differansen mellom chart?cht=tx&chl=a^2 og chart?cht=tx&chl=b^2. Så...

 

chart?cht=tx&chl=a^2 - b^2 = (b^2 + 8b + 16) - b^2 = 8b + 16 = 8(b+2)

 

Altså er differansen lik tallet 8 multiplisert med et eller annet tall.

Skrevet

Viser to som sitter med følgende oppgave:

 

3^2-a(2a)^2 - (1-a^3)2^3-4a^3

 

Vi har fått både 9 og 1 til svar og lurer på om noen kloke hoder kan si riktig svar? :-D

Skrevet

D3f4u17:

 

Tusen takk. Jeg skjønner nå hva et multiplum er, men skjønner imidlertid ikke hintet ditt; " Dersom a - b = 4c for et heltall c, hva sier dette om pariteten til a og b, dvs. er de par- eller oddetall?"

 

a og b kan vel være både par og oddetall i og med at 7 - 3 = 4c og 3 + 1 = 4c. Tror jeg har forstått grådig feil, hehe

 

 

lmlekk:

 

Tusen takk, dette hjalp veldig mye. Jeg klarte nå å forstå og løse oppgaven. Om du har lyst på enda en artig oppgave, og trenger litt hodebry en fredags kveld har jeg enda en:

 

Vis at dersom a,b,c,d alle er heltall og a er en faktor i både b og c, så er a en faktor i b2 + cd + 2a.

 

Hint: Tenk på at 2 er en faktor i tallet 10, og dermed kan 10 skrives som 2*5

 

Denne har jeg faktisk funnet et nogenlunde godt svar på, så får vi se om det er i samsvar med ditt.

 

Skrevet

a og b kan vel være både par og oddetall i og med at 7 - 3 = 4c og 3 + 1 = 4c. Tror jeg har forstått grådig feil, hehe

Poenget er at de må ha samme paritet. Differansen mellom to tall av forskjellig paritet er nemlig et oddetall, dvs. den er aldri 4.
Skrevet (endret)

Viser to som sitter med følgende oppgave:

 

3^2-a(2a)^2 - (1-a^3)2^3-4a^3

 

Vi har fått både 9 og 1 til svar og lurer på om noen kloke hoder kan si riktig svar? :-D

Det er nok 1. Du kan forresten bruke WolframAlpha til å sjekke sånt.

 

For øvrig kan det være instruktivt å finne ut hva dere gjorde feil da dere fikk 9.

Endret av D3f4u17
Skrevet

Viser to som sitter med følgende oppgave:

 

3^2-a(2a)^2 - (1-a^3)2^3-4a^3

 

Vi har fått både 9 og 1 til svar og lurer på om noen kloke hoder kan si riktig svar? :-D

Jeg får 1. :)

 

9 - a(4a^2) - (8-8a^3) - 4a^3 = 1

Skrevet

Tusen takk for raskt svar! :-) Fant ut hvor feilen lå og derav skjønt at regelen ble feiltolket. Wolfram var veldig greit ift forståelse, så tusen takk for tipset :-D

Skrevet

Hei

 

jeg fikk denne oppgaven på vår "nettprøve" men jeg kjønte ikke mye av denne og han hadde ikke lagt til forklaring på hvordan han gjorde det:

 

post-191598-0-40292200-1410562859_thumb.png

 

Også glemt hva de "rundingene" betyr

Skrevet

Hei

 

jeg fikk denne oppgaven på vår "nettprøve" men jeg kjønte ikke mye av denne og han hadde ikke lagt til forklaring på hvordan han gjorde det:

 

attachicon.gifoppgave.png

 

Også glemt hva de "rundingene" betyr

 

g o h o f(x) = g(h(f(x)))

Skrevet

Hei! Får ikke til denne oppgaven. Skal lage et likningssett:

Kari og Ola er til sammen 62 år. Om to år er Ola akkurat dobbelt så gammel som Kari. HVor gamle er de i dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...