Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

formell for å rekne ut?

 

Formelen for moment om et punkt er kraft ganger avstand til punktet.

 

kan du viste med utrekning av første oppgåva eller et anna tilfeldig eksempel? det står rett og slett helt-stille her

 

 

Ja, kan gi et eksempel. La oss si at vi har en stang som er 2 m lang og oppehengt på midten. Vi har en vekt på 1 kg som henger ytterst på ventre side. Momentet denne vekten skaper om opphenget er 1 kg * 9,81 m/s^2 * 1 m = 9,81 Newtonmeter mot klokken. Det henger en annen vekt 0,5 m fra opphenget på høyre side. Momentet denne skaper om opphenget er m * 0,5 m *0,81 m/s^2 med klokken. Hvis stangen skal være i balanse og ikke rotere må summen av de to momentene være null. Vi har altså 9,81 Nm - m * 0.5 m * 9,81 m/s^2 = 0. Vi løser for m og får m = 2 kg.

 

Edit: La ikke merke til at dette var mattetråden. Det skulle nok vært i fysikktråden, men det går sikkert greit.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hva er de partielle deriverte av 1. og 2. orden av likningen: f(x,y) = y*cosx

 

Kommer nemlig frem til to like likninger i 1. orden, og når jeg skal klassifisere det stasjonære punktet etter å ha reknet ut 2. orden, så får jeg ikke det til, siden det ikke bare er tall

Lenke til kommentar

Hva er de partielle deriverte av 1. og 2. orden av likningen: f(x,y) = y*cosx

 

Kommer nemlig frem til to like likninger i 1. orden, og når jeg skal klassifisere det stasjonære punktet etter å ha reknet ut 2. orden, så får jeg ikke det til, siden det ikke bare er tall

 

f_x = -y*sin(x)

f_y = cos(x)

f_xx = -y*cos(x)

f_yy = 0

f_xy = -sin(x)

 

Når du skal klassifisere det stasjonære punktet må du sette inn x og y i ligningene. Da får du tall.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

 

En motorsykkel øker farten på en rett strekning på en motorvei. Etter t sekunder har han forflyttet seg s(t) meter, der:

s(t)=at^3+bt^2+ct der t[0,4] og der a,b og c er konstanter.

 

Ved tidspunktet t=0 er farten 10m/s og akselerasjonen er 0,5 m/s^2. Etter 2 s har sykkelen forflyttet seg 22, 8 m.

Bestem konstanene a,b og c.

 

Så:

Jeg har altså satt v(t) = s'(t) = 10

a(t)=s''(t) = 0,5m/s2

s(2) = 22,8m

 

Men skjønner ikke hva jeg gjør nå egentlig, haha. Hva skal jeg? Finne konstantene men hvordan? Hva skal jeg sette inn

Finn den deriverte og dobbeltderiverte. Sett inn riktig tid i de ulike ligningene og du får et ligningsett med tre ukjente.

Deriverte til den ligningen jeg får oppgitt?

Lenke til kommentar

Er Periode i en graf: X-maks - X-min?

Nei

 

Periode er den minste avstanden fra et tilfeldig valgt punkt X1, til et punkt X2, slik at bølgen når du beveger deg videre fra X2 vil se helt like ut som bølgen gjør fra punkt X1 til X2

 

For enkle bølger som sinuser og cosinuser, så vil det tilsvare avstanden fra topp til topp, eller bunn til bunn etc, men for mer kompliserte tilfeller er det viktig å holde tunga rett i munn ;)

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

 

hvordan løser man ln(x^2)=1

ln(x^2)=2lnx

 

=> 2lnx=1 => lnx= 1/2 => e^(lnx)=e^(1/2) => x=e^(1/2)

 

Rettet på.

 

 

 

I 2013 søkte 690 personer på de 210 plassene på jus i Oslo. i 2014 søkte 570 personer på de 210 plassene. Er det sannsynlig at poenggrensen kommer til å gå ned?

Umulig å si noe om. De 570 personene som søkte i 2014 kan ha hatt et mye høyere snitt enn de som søkte i 2013. Likevel, poenggrensen for opptak på de studiene med høyest krav pleier å være mer eller mindre konstante.

Endret av HansiBanzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4)

 

Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet:

a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v

 

Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne??

Lenke til kommentar

Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4)

 

Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet:

a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v

 

Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne??

 

høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen

 

edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er?

 

a · b = ax × bx + ay × by

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave:

 

Jeg har en kuleilikning: (x-2)^2+(y+3)^2+(z+1)^2=25

 

S=(2,-3,-1)

 

a) vis at punktet A=(2,0,3) ligger i kuleflaten, og finn likningen for planet som tangerer kuleflaten i A.

 

Jeg beviste at den ligger i kuleflaten, men når jeg skal finne retningsvektoren så tok jeg vektorprodukt mellom Sentrum og A, men fasiten sier at man skal heller finne SA for å finne retningsvektoren. Kunne noen ha forklart hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...