Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plundisn,

0+100 = 100

1+ 99 = 100

49+51 = 100

50+50 = 100

 

Du har 51 par med tall og alle parene blir totalt 100. Da kan du skrive 51 x 100 = 5100.



Er det noen som er flinke med naturlige logaritmer her?

Oppgave 8.32

 

post-16776-0-39245700-1398681582_thumb.jpg


Jeg har derivert funksjonen og skal finne ut når faktorene i den deriverte er lik null for å lage en fortegnslinje.

f(x) = (ln x)^3 -3 ln x

f'(x) =( 3 ((ln x^2)-1)) / x

 

 

faktorene 3 og x vil alltid være positiv.
Da gjenstår ((ln x^2)-1)

Fasit sier x= (1/((e^(3^(1/2)))
x = 1
og x = (e^(3^(1/2)))

Altså 1 delt på e opphøyd i kvadratroten av 3
x er lik 1 og
e opphøyd i kvadratroten til 3


Det jeg ikke forstår er hvordan jeg kommer fra ln x^2-1 til disse svarene i fasiten.

Ville vært fint om noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

Ja. Du setter selvfølgelig inn forskjellige tall, men formelen er den samme

 

 

 

Den du skrev opp..

 

Så det vil si at det blir den samme formelen som for de naturlige tallene?

Må ha det inn med teskje :hm:

 

 

Ok. Takker.

Når jeg regner på det, stemmer det at det blir 50 i forskjell på de to rekkene? Eller gjøre jeg noe feil underveis da?

Lenke til kommentar

Plundisn,

0+100 = 100

1+ 99 = 100

49+51 = 100

50+50 = 100

 

Du har 51 par med tall og alle parene blir totalt 100. Da kan du skrive 51 x 100 = 5100.

 

 

 

Er det noen som er flinke med naturlige logaritmer her?

 

Oppgave 8.32

 

PHOTO_20140428_122031.jpg

 

 

Jeg har derivert funksjonen og skal finne ut når faktorene i den deriverte er lik null for å lage en fortegnslinje.

 

f(x) = (ln x)^3 -3 ln x

 

f'(x) =( 3 ((ln x^2)-1)) / x

 

 

faktorene 3 og x vil alltid være positiv.

Da gjenstår ((ln x^2)-1)

 

Fasit sier x= (1/((e^(3^(1/2)))

x = 1

og x = (e^(3^(1/2)))

 

Altså 1 delt på e opphøyd i kvadratroten av 3

x er lik 1 og

e opphøyd i kvadratroten til 3

 

 

Det jeg ikke forstår er hvordan jeg kommer fra ln x^2-1 til disse svarene i fasiten.

 

Ville vært fint om noen kan hjelpe :)

Hvorfor tror du at faktoren x alltid er positiv? Hva med når x er mindre enn null? :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønte oppgaven etterhvert, takk for hjelpen :)

 

 

Hva med denne?

 

Deriver:

 

(e^x)/x

 

 

 

Jeg får som svar (e^x/x)+(e^x/x^2) men fasit og CAS sier ((x-1)e^2)/x^2. Har prøvd kjerneregel og produktregel men har ikke funnet ut av det enda

 

Det finnes en egen regneregel for derivering av brøker; se eksempel her: http://udl.no/matematikk/oppgaver/derivasjonsoppgave-7-brokregel-248

 

Eventuelt skal du også kunne bruke produktregelen hvis du bruker at (e^x)/x = e^x * 1/x

Lenke til kommentar

Jeg skjønte oppgaven etterhvert, takk for hjelpen :)

 

 

Hva med denne?

 

Deriver:

 

(e^x)/x

 

 

 

Jeg får som svar (e^x/x)+(e^x/x^2) men fasit og CAS sier ((x-1)e^2)/x^2. Har prøvd kjerneregel og produktregel men har ikke funnet ut av det enda

 

Har du prøvd brøkregelen? (u/v)'=(u'v-v'u)/v^2

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønte oppgaven etterhvert, takk for hjelpen :)

 

 

Hva med denne?

 

Deriver:

 

(e^x)/x

 

 

 

Jeg får som svar (e^x/x)+(e^x/x^2) men fasit og CAS sier ((x-1)e^2)/x^2. Har prøvd kjerneregel og produktregel men har ikke funnet ut av det enda

 

Det finnes en egen regneregel for derivering av brøker; se eksempel her: http://udl.no/matematikk/oppgaver/derivasjonsoppgave-7-brokregel-248

 

Eventuelt skal du også kunne bruke produktregelen hvis du bruker at (e^x)/x = e^x * 1/x

 

Tok noen sekunder å løse med kvotientregel, tusen takk! =D

 

 

Det burde gå ann å skrive uttrykket som (e^x)x^-1 men jeg kom ikke frem til riktig svar da, men nå når jeg forstår det bedre ser jeg at jeg egentlig kom halvveis til riktig svar med produktregelen. Kom frem til (e^x)/x+(e^x)/-x^2

Jeg kunne fortsatt med å gange inn x og få fellesnevner ((e^x)x)/x^2 og deretter flytte minustegn over brøkstreken og så faktorisere.

 

Tusen takk, utrolig gøy å få til dette :)

 

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg se om en rekke konvergerer?

 

Eks: n/(2n^2-1)? Mot uendelig og n=1

 

Har laget et integral x/2x^2-1 og integrert det, med bestemt integral får jeg -1.

 

Husker ikke hvordan integraltesten er, men du kan bruke sammenligningstest med 1/n. Da vil du se at den divergerer.

Endret av Henrik B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

f(x)=-5sin(pi*x)/(12)-5cos(pi*x)/(12) x(0,24)

 

Jeg har funnet amplituden, men vanskeligheter for å finne perioden. Den har bare en topppunkt og dermed kunne jeg ikke bruke fra toppunkt til toppunkt. Tips til hva jge kan gjøre. Oppgaven kom på del 2.

 

Den har mange toppunkt mellom 0 og 24 så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

 

f(x)=-5sin(pi*x)/(12)-5cos(pi*x)/(12) x(0,24)

 

Jeg har funnet amplituden, men vanskeligheter for å finne perioden. Den har bare en topppunkt og dermed kunne jeg ikke bruke fra toppunkt til toppunkt. Tips til hva jge kan gjøre. Oppgaven kom på del 2.

 

Den har mange toppunkt mellom 0 og 24 så vidt jeg kan se.

 

Den har bare en toppunkt!

Lenke til kommentar

 

 

f(x)=-5sin(pi*x)/(12)-5cos(pi*x)/(12) x(0,24)

 

Jeg har funnet amplituden, men vanskeligheter for å finne perioden. Den har bare en topppunkt og dermed kunne jeg ikke bruke fra toppunkt til toppunkt. Tips til hva jge kan gjøre. Oppgaven kom på del 2.

 

Den har mange toppunkt mellom 0 og 24 så vidt jeg kan se.

 

Den har bare en toppunkt!

 

 

Da har du skrevet den feil. Du mener f(x) = -5sin(pi*x/12)-5cos(pi*x/12). Se på x=0 og x=24. Det bør gi et hint om hva perioden er.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg se om en rekke konvergerer?

 

Eks: n/(2n^2-1)? Mot uendelig og n=1

 

Har laget et integral x/2x^2-1 og integrert det, med bestemt integral får jeg -1.

Du har integrert feil (du skal få uendelig). Forøvrig bør du skrive x/(2*x^2-1), fordi x/2x^2-1=0.5*x^3-1 er et helt annet uttrykk.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...