Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har en likning hvor jeg skal finne x :

 

(ln x)^2 - ln x = 0

 

Er denne løselig??

 

 

Sett u = ln(x) og løs andregradslikn. for u. Eventuelt kan du faktorisere slik at du får ln(x)(ln(x) - 1), denne må ha løsning hvis ln(x) = 0, eller hvis ln(x) = 1. Sjekk at løsningene faktisk eksisterer, og hva også da x blir :)

 

Jeg får liksom ikke til å sette opp likningen når det ikke var noen tall med...alt stoppet opp hos meg da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har en likning hvor jeg skal finne x :

 

(ln x)^2 - ln x = 0

 

Er denne løselig??

 

Sett u = ln(x) og løs andregradslikn. for u. Eventuelt kan du faktorisere slik at du får ln(x)(ln(x) - 1), denne må ha løsning hvis ln(x) = 0, eller hvis ln(x) = 1. Sjekk at løsningene faktisk eksisterer, og hva også da x blir :)

Jeg får liksom ikke til å sette opp likningen når det ikke var noen tall med...alt stoppet opp hos meg da...

 

En har

p><p>

noe du kan sjekke ved å bare multiplisere ut høyresiden. Nå er det slik at hvis du har to tall chart?cht=tx&chl=a, b, så kan deres produkt chart?cht=tx&chl=a\cdot b være chart?cht=tx&chl=0 hvis og bare hvis enten chart?cht=tx&chl=a=0 eller chart?cht=tx&chl=b=0.

 

Dermed er chart?cht=tx&chl=x en løsning av likningen din hvis og bare hvis enten chart?cht=tx&chl= \ln(x)=0 eller chart?cht=tx&chl=\ln(x)=1. Den første løsningen svarer til chart?cht=tx&chl=x=1, den andre til chart?cht=tx&chl=x=e.

 

Dette er selvsagt det samme du får ved bruk av løsningsformelen for andregradslikninger:

 

chart?cht=tx&chl=\ln(x) = \frac{1\pm\sqrt{(-1)^2 - 4\cdot 1 \cdot 0}}{2\cdot 1} = \frac{1 \pm 1}{2}.

 

Minus gir chart?cht=tx&chl=\ln(x)=0, pluss gir chart?cht=tx&chl=\ln(x)=1.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en likning hvor jeg skal finne x :

 

(ln x)^2 - ln x = 0

 

Er denne løselig??

 

Sett u = ln(x) og løs andregradslikn. for u. Eventuelt kan du faktorisere slik at du får ln(x)(ln(x) - 1), denne må ha løsning hvis ln(x) = 0, eller hvis ln(x) = 1. Sjekk at løsningene faktisk eksisterer, og hva også da x blir :)

Jeg får liksom ikke til å sette opp likningen når det ikke var noen tall med...alt stoppet opp hos meg da...

 

En har

p><p>

noe du kan sjekke ved å bare multiplisere ut høyresiden. Nå er det slik at hvis du har to tall chart?cht=tx&chl=a, b, så kan deres produkt chart?cht=tx&chl=a\cdot b være chart?cht=tx&chl=0 hvis og bare hvis enten chart?cht=tx&chl=a=0 eller chart?cht=tx&chl=b=0.

 

Dermed er chart?cht=tx&chl=x en løsning av likningen din hvis og bare hvis enten chart?cht=tx&chl= \ln(x)=0 eller chart?cht=tx&chl=\ln(x)=1. Den første løsningen svarer til chart?cht=tx&chl=x=1, den andre til chart?cht=tx&chl=x=e.

 

Dette er selvsagt det samme du får ved bruk av løsningsformelen for andregradslikninger:

 

chart?cht=tx&chl=\ln(x) = \frac{1\pm\sqrt{(-1)^2 - 4\cdot 1 \cdot 0}}{2\cdot 1} = \frac{1 \pm 1}{2}.

 

Minus gir chart?cht=tx&chl=\ln(x)=0, pluss gir chart?cht=tx&chl=\ln(x)=1.

 

 

Takker!!

Da var det litt slik jeg var inne på i tankene :)

 

Av og til stanser det opp når man blir usikker, men dette var godt forklart :)

Lenke til kommentar

Hva har jeg gjort galt?

 

1. 3x+4y=1

2. -6x+y=7

 

2. y=6x+7

 

1. 3x+4(6x+7)=1

3x+24x+28=1

27x/27=27/27

 

x=1 (svaret er -1)

 

Du har fått 27 på høgresida. Når du flyttar over, så blir det negativt. Du trekker frå 28 på begge sider. Det blir difor 1-28 = -27 på høgresida.

Lenke til kommentar

 

Jeg jobbet med vektorer. men har et spørsmål: f(x)= sqrt(2)*e^(x/2)

Grafen dreies 360 om x-axen. Jeg skal finne volumet. Jeg fikk 7.01 som svar, men fasiten sier 91. Kunne noen ha dobbelt sjekket.

 

Har du noen grenser kanskje?

 

Selvfølgelig, glemte å legge ved :p. (0,3/4)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg jobbet med vektorer. men har et spørsmål: f(x)= sqrt(2)*e^(x/2)

Grafen dreies 360 om x-axen. Jeg skal finne volumet. Jeg fikk 7.01 som svar, men fasiten sier 91. Kunne noen ha dobbelt sjekket.

 

Har du noen grenser kanskje?

 

Selvfølgelig, glemte å legge ved :p. (0,3/4)

 

 

Svaret ditt er riktig.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave. f(x)=-2sinx+3, D_f(0, 3pi/2)

 

Finne skjæringspunktet mellom vendetangenten og koordinataksen.

 

Jeg fant at vendetangenen er k(x)=2x+3-2pi.

 

Jeg tok k(x)=0 og fikk x=pi-3/2. Så ene skjæringspunkte er (pi-3/2,0)hvordan finner jeg den andre?

Endret av ole5
Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave. f(x)=-2sinx+3, D_f(0, 3pi/2)

 

Finne skjæringspunktet mellom vendetangenten og koordinataksen.

 

Jeg fant at vendetangenen er k(x)=2x+3-2pi.

 

Jeg tok k(x)=0 og fikk x=pi-3/2. Så ene skjæringspunkte er (pi-3/2,0)hvordan finner jeg den andre?

 

Du har funnet krysningspunktet med x-aksen (dvs. der y=0). Krysningspunktet med y-aksen er der x=0. Ergo er det bare å regne ut k(0).

Lenke til kommentar

Holder på med eignevektorer og det er en ting jeg ikke helt skjønner. Det gjelder tilfellet hvor en 2x2-matrise bare har 1 eigenverdi. Det foreleseren forklarte at man gjør da er først finne eigenvektoren og så setter opp (A-I*lambda)x=v hvor v er eigenvektoren. Da får man at x er en lineærkombinasjon av en konstant ganger eigenvektoren pluss en ny vektor som foreleseren bare sa at var en annen egenvektor. Men denne vektoren oppfyller jo ikke definisjonen for en eigenvektor, nemlig at hvis man ganger matrisen med eigenvektoren får man en konstant ganger eigenvektoren. Jeg søkte litt og det virker som om denne vektoren er noe som kalles en generalisert eigenvektor? Jeg skjønner ikke helt hva dette er for noe, og wikipedia-artikkelen gjorde meg ikke veldig mye klokere. Noen som har en pedagogisk forklaring på hva den generaliserte eigenvektoren er og hvorfor den formelen jeg nevnte gir en linærkombinasjon av den og eigenvektoren? Og hva har dette å gjøre med at matrisen bare har en eigenverdi? Den samme formelen gir jo en slik vektor for matriser med to eigenverdier også.

 

Ingen kløppere i lineær algebra her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...