Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Løs likningen: -2x+3=1

 

-2x+3=1

-2x=3-1

-2x=2

-2:-2=2:-2

-x=-1?

 

 

Jeg får svaret -1, men svaret er 1. Blir begge minstegnene strøket?

 

Se det jeg markerte i rødt. 3'ern må bli negativ når du flytter den på andre sida.

 

I tillegg har du en ny feil når du deler på -2 på begge sider.

 

-2x / -2 = x, ikke -x.

 

Du ender da opp med -x = -1 som gir x=1, som er riktig. Hvordan du fikk x=-1 derfra vet jeg ikke.

 

Anbefaler at du ser videoene om likninger her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-3-formler-likninger

 

Da burde du bli kvitt de feilene ;)

 

Hehe, ser det nå! Med andre ord når jeg flytter 3 over blir stykket -2x=-3-1? Da ser jeg det :p

Endret av piccolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Løs likningen: -2x+3=1

 

-2x+3=1

-2x=3-1

-2x=2

-2:-2=2:-2

-x=-1?

 

 

Jeg får svaret -1, men svaret er 1. Blir begge minstegnene strøket?

 

Se det jeg markerte i rødt. 3'ern må bli negativ når du flytter den på andre sida.

 

I tillegg har du en ny feil når du deler på -2 på begge sider.

 

-2x / -2 = x, ikke -x.

 

Du ender da opp med -x = -1 som gir x=1, som er riktig. Hvordan du fikk x=-1 derfra vet jeg ikke.

 

Anbefaler at du ser videoene om likninger her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-3-formler-likninger

 

Da burde du bli kvitt de feilene ;)

 

Hehe, ser det nå! Med andre ord når jeg flytter 3 over blir stykket -2x=-3-1? Da ser jeg det :p

 

 

Nei, det blir -3+1. 1'ern blir ikke flytta så den skal beholde sitt fortegn, som er positivt.

Lenke til kommentar

Du har vel y(0) = *noe*?

 

Isåfall, når du bruker Eulers metode får du

 

chart?cht=tx&chl=\frac{y_{n+1}-y_n}{\Delta x} = \sin(4x_n^2) - \cos(x_n)\cos(y_n)

 

Den kan nå løses som en eksplisitt likn. for neste steg, altså

 

chart?cht=tx&chl=y_{n+1} = y_n + \Delta x[\sin(4x_n^2) - \cos(x_n)\cos(y_n)].

 

For startverdien setter du y_n = y_0 = *noe* og x_n = x_0 = 0, så er det bare å løse det for y_n+1 osv., da er du i gang :) Akkurat Matlab er jeg ikke så stiv på, det får noen andre ta.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Du har vel y(0) = *noe*?

 

Isåfall, når du bruker Eulers metode får du

 

chart?cht=tx&chl=\frac{y_{n+1}-y_n}{\Delta x} = \sin(4x_n^2) - \cos(x_n)\cos(y_n)

 

Den kan nå løses som en eksplisitt likn. for neste steg, altså

 

chart?cht=tx&chl=y_{n+1} = y_n + \Delta x[\sin(4x_n^2) - \cos(x_n)\cos(y_n)].

 

For startverdien setter du y_n = y_0 = *noe* og x_n = x_0 = 0, så er det bare å løse det for y_n+1 osv., da er du i gang :) Akkurat Matlab er jeg ikke så stiv på, det får noen andre ta.

Takk! Fikk det til nå ;)

Lenke til kommentar

Vet du hva, beklager, Torbjørn har helt korrekt, det skal ikke være 2/(3x), men (2/3)x. x-en er altså i telleren :) Da blir det jo litt enklere. Jeg kan vise her

 

chart?cht=tx&chl=-\frac{2}{3}x + \frac{3}{2} = -\frac{3}{2}

 

dette er altså likningen vår. Videre nå har vi to valg: vi kan enten prøve å fjerne brøkene, eller vi kan kun finne fellesnevner og fortsatt opperere med brøken. Dette er hipp som happ, gjør det en vil selv. En kan også gå videre uten å finne fellesnevner, det er mulig her siden leddene som ikke inneholder x begge har 2 i telleren, dermed kan disse brøkene trekkes sammen eller summeres osv.

 

Nå finner vi fellesnevner, vi ser da at 6 må være minste fellesnevner. Det gir at vi får

 

chart?cht=tx&chl=-\frac{4}{6}x + \frac{9}{6} = -\frac{9}{6}.

 

Her har jeg kun ganger med 2 oppe og nede på den første brøken, og ganget med 3 oppe og nede på de andre brøkene. Nå ganger vi med alt med 6 for å fjerne brøken og vi får

 

chart?cht=tx&chl=-4x + 9 = -9.

 

Denne klarer du kanskje løse videre? :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...