Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei jobber mot eksamen og jobber med gamle eksamener. bruker mye youtube, khan academy og udl.no ... men da jeg ikke kunne finne noen videor til hvordan gå frem med en slik oppgaven som denne her:

 

Oppgave 4 (Vekttall 5)
En bedrift produserer og selger to produkter, vare A og vare B.

 

Overskuddet ved å produsere og selge x enheter av vare A og y enheter av vare B er:

f(x,y)= -2x^2 - xy- 3y^2 + 50x + 70y- 200

a) Finn det stasjonære punktet til f(x,y)

 

b) Vis at det du har funnet er et maksimumspunkt for overskuddet.

c) Beregn det maksimale overskuddet.

Anta at bibetingelsen 4x + y = 42 skal gjelde.

d) Hvor mye bør bedriften nå produsere og selge av de to varene for å oppnå maksimalt overskudd?

e) Hva blir det totale overskuddet nå?

 

Noen som enten kan forklare meg hvordan man skal gå fram i hvert enkelt leddoppgave, ell vet om noen video forelesninger som omhandler dette temaet? da sensorveiledning er helt ubrukelig. :)

Lenke til kommentar
kan noen hjelpe meg med denne oppg?


Oppgave 6

En gruppe fysikkstudenter har fått i oppdrag å bestemme det absolutte nullpunkt

(– 273.15 °C) ved hjelp av det såkalte Gay-Lussacs forsøk. Studentene måler volumet, V, av

en gass ved ulike temperaturer, T. Måleresultatene er vist i tabellen:


T (– 30, – 20, – 10, 0, 10, 20, 30, )

V (1.76 ,1.81, 1.87, 1.98, 2.05, 2.11, 2.17)



a) Vi antar at det er en lineær sammenheng mellom V og T, altså at

V =V0 + kT .

Bruk studentenes måleresultater og minste kvadraters metode til å bestemme

V0

og k.


b) Bruk svaret du fikk i a) til å finne en tilnærmet verdi for det absolutte nullpunkt.
Lenke til kommentar

∫x/(x^2+1) dx. Jeg gjorde slik: u= x^2 +1 u'=2x.

 

∫x/(x^2+1) dx= x/u*du/2x ---- 1/2∫1/u *du = ln(u)/2. Dette er riktig svar, men lurer på en ting angående fremgangsmåten. Hvor kommer 1/u fra? Til vanlig så skriver man bare u, og dermed blir det forvirrende når læreren lærer oss u, men 1/u gir riktig svar. Fordi u gir noe helt annet enn 1/u. Håper dere forstår spørsmålet :)

Lenke til kommentar

lim x→2 (x^3-x^2-4)/(x-2)

 

Hei. Hvordan løser man denne grenseverdien? Blir veldig takknemlig for svar! :) Geogebra gir 0.33 som løsning når jeg nærmer meg fra begge sider.

 

— EnRandomDude

 

Edit: Løste det med polynomdivisjon. Nevermind! :woot:

Edit2: Takk Janhaa! Jeg kom frem til samme resultat for hånd. Vet ikke hva jeg gjorde galt i Geogebra, men men.

Endret av EnRandomDude
Lenke til kommentar

lim x→2 (x^3-x^2-4)/(x-2)

 

Hei. Hvordan løser man denne grenseverdien? Blir veldig takknemlig for svar! :) Geogebra gir 0.33 som løsning når jeg nærmer meg fra begge sider.

 

— EnRandomDude

 

 

lim x→2 (x^3-x^2-4)/(x-2)

 

lim x→2 ((x^2+x+2)(x-2))/(x-2)

 

lim x→2 (x^2+x+2) = 8

Lenke til kommentar

Klarer du å finne den inverse matrisen?

 

for A ? tror jeg klarer å finne for A, men går i surr under oppg..

 

jeg kan framgangsmåten, men får så stygge tall, at jeg tror jeg har gått i surr...

 

tror ikke jeg klarte å finne den inverse i akkurat denne opppg , får bare masse rare brøker.

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Det er dårleg kvalitet på biletet, så enkelte av tala kan vere feil.

 

chart?cht=tx&chl=A=\begin{bmatrix}<br>3 & -1 & 2 \\<br>2 & 3 & 1 \\<br>1 & -4 & -1<br>\end{bmatrix}

 

chart?cht=tx&chl=b=\begin{bmatrix}<br>10 \\<br>-1 \\<br>9<br>\end{bmatrix}

 

chart?cht=tx&chl=Ax = b --- Multipliser heile likninga med chart?cht=tx&chl=A^{-1}

chart?cht=tx&chl=AxA^{-1}=bA^{-1}=

Sidan chart?cht=tx&chl=AA^{-1} = I, kan me skrive:

chart?cht=tx&chl=Ix = bA^{-1}

Å gange ei matrise med I blir som å gange eit algebrauttrykk med 1, så den kan me stryke.

Då står me igjen med chart?cht=tx&chl=x=A^{-1}b, som er heilt vanleg multiplikasjon av matriser.

 

 

chart?cht=tx&chl=x= \begin{bmatrix}<br>3 & -1 & 2 \\<br>2 & 3 & 1 \\<br>1 & -4 & -1<br>\end{bmatrix} \cdot \begin{bmatrix}<br>10 \\<br>-1 \\<br>9<br>\end{bmatrix}

 

Edit: Flytta på matrisene.

Lenke til kommentar

Det er dårleg kvalitet på biletet, så enkelte av tala kan vere feil.

 

p><p>\end{bmatrix}

 

p><p>\end{bmatrix}

 

chart?cht=tx&chl=Ax = b --- Multipliser heile likninga med chart?cht=tx&chl=A^{-1}

chart?cht=tx&chl=AA^{-1}x=bA^{-1}=

Sidan chart?cht=tx&chl=AA^{-1} = I, kan me skrive:

chart?cht=tx&chl=Ix = bA^{-1}

Å gange ei matrise med I blir som å gange eit algebrauttrykk med 1, så den kan me stryke.

Då står me igjen med chart?cht=tx&chl=x=bA^{-1}, som er heilt vanleg multiplikasjon av matriser.

 

 

p><p>\end{bmatrix}

 

jeg skjønner! Men tror det eneste problemet mitt nå er å finne den inverse A^-1 , får helt rare svar, vet du om wolfram klarer å finne det?

Lenke til kommentar

Zeph, litt pirk: Gang chart?cht=tx&chl=A^{-1} inn frå venstre, ikkje frå høgre. Matrisemultiplikasjon er ikkje kommutativt, altso er ikkje AB (nødvendigvis) det same som BA. Og det går eigentleg ikkje an å gjere chart?cht=tx&chl=bA^{-1} sidan dimensjonane er feil, det må vere chart?cht=tx&chl=A^{-1}b. (Red. Og på venstre sida skulle du eigentleg hatt chart?cht=tx&chl=AxA^{-1} når du ganger inn frå venstre, som heller ikkje fungerer.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Zeph, litt pirk: Gang chart?cht=tx&chl=A^{-1} inn frå venstre, ikkje frå høgre. Matrisemultiplikasjon er ikkje kommutativt, altso er ikkje AB (nødvendigvis) det same som BA. Og det går eigentleg ikkje an å gjere chart?cht=tx&chl=bA^{-1} sidan dimensjonane er feil, det må vere chart?cht=tx&chl=A^{-1}b.

 

så hvordan blir formelen?

 

Klarer du å hjelpe meg med å finne den inverse?

 

dnR1c1JJ.jpeg

men blir helt feil....

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...