Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er heller unormalt på høyere nivå (og også VGS forsåvidt) å skrive f.eks. x = 3.456929993295 istedet for x = lg(2)/lg(0.3).

 

Som du ser, å skrive det på siste måten går fint uten kalkis :)

Hm? Jeg ville foretrukket logaritme-notasjonen hvilken som helst dag. Det er mer presist. Å bare skrive ut tallet vil gi deg presisjon opp til hvor mange tall du gidder å skrive.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Hm? Jeg ville foretrukket logaritme-notasjonen hvilken som helst dag. Det er mer presist. Å bare skrive ut tallet vil gi deg presisjon opp til hvor mange tall du gidder å skrive.

 

Da er dere vel enige da? ...

 

Jeg er også enig. Man skriver svaret på enklest mulig "logaritmeform", med mindre det er snakk om en praktisk oppgave der svaret er et beløp, en fysisk størrelse, etc.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hvordan finner man ut for hvilke verdier av x ulikheten er gyldig?

 

Ta utgangspunktet i denne ulikheten:

(lgx)^2+lgx-2<0

 

Standardtrikset her er å faktorisere uttrykket på venstre side. For å gjøre ting litt lettere kan du kalle chart?cht=tx&chl=\lg x for chart?cht=tx&chl=u. Da har du chart?cht=tx&chl=u^2 + u - 2, som du bør ha lært å faktorisere. Etter du har faktorisert kan du bytte tilbake chart?cht=tx&chl=u med chart?cht=tx&chl=\lg x.

 

Poenget med å faktorisere er at da har du at et produkt skal være mindre enn 0. Det er mye lettere å finne ut når to ting man har ganget sammen blir 0, enn å finne ut når en sum blir 0. Et produkt blir nemlig mindre enn 0 hvis én av faktorene (men ikke begge) er negative. For å finne ut dette kan du lage et fortegnsskjema, noe du kanskje har vært borti før? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

er feil. fordi dh/dt = h ' (t) = - 0,2 oppgitt og ulikt ditt uttrykk...

Oppgaven har to deler; noe skjer i kjeglen og noe skjer i sylinderen.

De to beholderne har hvert sitt sett av funksjoner for det som skjer med vannet.

 

Kjeglen:

hK(t) (den deriverte av denne er oppgitt og er 0,2)

 

Sylinderen:

hS(t) (den deriverte skal finnes og er det uttrykket jeg skrev som løsning i førsteposten min)

 

hK(t) hS(t) og h'K(t) h'S(t)

 

Den som er oppgitt er vel i tanken, ikke i tønna?

 

Hva er ellers poenget med oppgaven?

Nettopp.

Endret av hemulen-
Lenke til kommentar

Hei

 

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å forstå dette stykket:

 

post-31845-0-39586100-1379602304.png

 

Jeg forstår at a4 plusses med a-3, da det er regelen ved multiplisering.

Og så kommer et minustegn fordi vi beveger oss under brøkstreken. Men det siste leddet, -1? Det er her jeg ikke skjønner. Skal det ikke være +1 i siste ledd, siden det er a-2 gange a under brøkstreken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...