Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Når du har funne nullpunkta til ein andregradsfunksjon kan du bruke dei til å faktorisere funksjonen: http://udl.no/matematikk/algebra/faktorisering-2-105

 

Kort og generelt fortalt: Om funksjonen chart?cht=tx&chl=ax^2 + bx +c har nullpunkt i chart?cht=tx&chl=x=m og chart?cht=tx&chl=x=n, kan funksjonsuttrykket skrivast som chart?cht=tx&chl=a(x-m)(x-n).

 

Her har du rett nok ein tredjegradsfunksjon, men du ser at alle ledda har z, so du kan faktorisere ut den fyrst. Og kva står att då?

 

Men jeg skjønner ikke. Jeg har funnet ut nullpunktene til andregradslikningen (den første), men oppgaven sier at jeg skal "bruke dette resultatet til å faktorisere uttrykket" 6z3 - 4z2 - 2z

 

Må jeg faktorisere nullpunktene til den første likningen først, og deretter gjøre hva?

 

Greier ikke faktorisere når jeg har fått -1/3.

 

Hvordan faktorisere med negative tall?

Endret av Nicuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du faktoriserer ikkje nullpunkta, du bruker nullpunkta til å faktorisere uttrykket. Du hadde uttrykket chart?cht=tx&chl=6x^2 - 4x - 2, og du fann nullpunkta 3 og chart?cht=tx&chl=x = 1. I det generelle dømet mitt svarer det til at chart?cht=tx&chl=a = 6, 3 og chart?cht=tx&chl=n = 1. Det vil seie at 3)(x - 1).

 

Om nullpunkta (i mitt døme m og n) er negative har ingenting å seie, du putter dei berre inn uansett.

 

For den neste oppgåva har du chart?cht=tx&chl=6z^3 - 4z^2 - 2z. Sidan chart?cht=tx&chl=z er felles faktor for alle ledda kan du setje den utanfor ein parentes: chart?cht=tx&chl=z(6z^2 - 4z - 2). Ser du då kva du kan gjere med uttrykket i parentesen her?

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Du faktoriserer ikkje nullpunkta, du bruker nullpunkta til å faktorisere uttrykket. Du hadde uttrykket chart?cht=tx&chl=6x^2 - 4x - 2, og du fann nullpunkta 3 og chart?cht=tx&chl=x = 1. I det generelle dømet mitt svarer det til at chart?cht=tx&chl=a = 6, 3 og chart?cht=tx&chl=n = 1. Det vil seie at 3)(x - 1).

 

Om nullpunkta (i mitt døme m og n) er negative har ingenting å seie, du putter dei berre inn uansett.

 

For den neste oppgåva har du chart?cht=tx&chl=6z^3 - 4z^2 - 2z. Sidan chart?cht=tx&chl=z er felles faktor for alle ledda kan du setje den utanfor ein parentes: chart?cht=tx&chl=z(6z^2 - 4z - 2). Ser du då kva du kan gjere med uttrykket i parentesen her?

 

Aha. Skjønner litt, men fremdeles en del uklart pga. setningsoppbygningen.

 

Det står jo:

 

Og bruk dette resultatet til å faktorisere uttrykket 6z3-4z2-2z

 

Hvordan skal jeg bruke nullpunktene jeg fant ut etter at jeg løste likningen min til å "faktorisere" uttrykket her? Ser ingen sammenheng eller noe. Sorry hvis jeg sliter med å skjønne ting.

Lenke til kommentar

 

Aha. Skjønner litt, men fremdeles en del uklart pga. setningsoppbygningen.

 

Det står jo:

 

Og bruk dette resultatet til å faktorisere uttrykket 6z3-4z2-2z

 

Hvordan skal jeg bruke nullpunktene jeg fant ut etter at jeg løste likningen min til å "faktorisere" uttrykket her? Ser ingen sammenheng eller noe. Sorry hvis jeg sliter med å skjønne ting.

 

6z3- 4z2- 2z = z(6z2- 4z - 2)

 

Det som står i parentesen er det samme som du hadde i den første oppgaven. (Sett bort ifra z i stedet for x)

Lenke til kommentar

 

6z3- 4z2- 2z = z(6z2- 4z - 2)

 

Det som står i parentesen er det samme som du hadde i den første oppgaven. (Sett bort ifra z i stedet for x)

 

Oh, tusen takk! Det ga en del innblikk i sammenheng.

 

Men hvordan skal man regne ut for å få svaret? Må jeg faktorisere begge uttrykk, eller hvordan? Takk for hjelp nok en gang.

Lenke til kommentar

Om variabelen heiter z eller x er eigentleg heilt irrelevant (du kunne kalt variabelen Kjell om du ville det, men det er litt meir upraktisk), faktoriseringa er lik. Det er med andre ord berre å putte inn svaret frå forrige oppgåve, og byte ut x med z. Du treng ikkje rekne ut noko som helst.

 

Hmm. Skjønner ingenting :p

 

Skjønner at svaret 6x2-4x-2 er helt likt det andre "uttrykket" etter vi faktoriserer det.

 

Men hvordan blir svaret da? Sluttsvaret? Siden vi kun skal bytte ut.

Lenke til kommentar

I det andre leddet er nemnaren y-1, so der må du gange med y(y+1). Sidan teljaren er 1, vert den nye teljaren og y(y+1). I det tredje leddet er nemnaren y, so der må du gange med (y+1)(y-1)=y^2-1. Sidan teljaren er 4, vert den nye teljaren 4(y^2-1). Brøken du får då er

 

p><p>\frac{1+y - y(y+1) - 4(y^2-1)}{y(y^2-1)}

 

So må du berre trekkje saman alle ledda i teljaren (pass på forteikn), og sjå om det er mogeleg å korte noko.

 

Redigert: Om eg ser rett (har ikkje rekna på papir) vert svaret -5/y.

 

 

 

Jeg forstod det meste, men hva ganger du INN i ledd to for å få fellesnevneren? Btw ledd nr to er: (1/y-1)

 

Forhåpentligvis siste oppgaven jeg maser på.

 

Jeg får bare -3/y

 

Skjønner ikke hvordan det blir -5/y

 

Håper på hjelp! :)

Lenke til kommentar

Unnskyld om eg virker krass, men fyrste setning i det innlegget du siterer: «I det andre leddet er nemnaren y-1, so der må du gange med y(y+1).»

 

Fellesnemnar er y(y-1)(y+1), i nemnaren har du (y-1), so då må du gange inn y(y+1). Du ser at det er det midterste leddet i teljaren i den brøken eg skreiv opp i det innlegget der.

 

Når du skriv ut alle ledda i den teljaren (pass på forteikn når du ganger ut parentesar) får du chart?cht=tx&chl=1+y-y^2-y - 4y^2 +4=5-5y^2=-5(y^2-1).

Lenke til kommentar

Unnskyld om eg virker krass, men fyrste setning i det innlegget du siterer: «I det andre leddet er nemnaren y-1, so der må du gange med y(y+1).»

 

Fellesnemnar er y(y-1)(y+1), i nemnaren har du (y-1), so då må du gange inn y(y+1). Du ser at det er det midterste leddet i teljaren i den brøken eg skreiv opp i det innlegget der.

 

Når du skriv ut alle ledda i den teljaren (pass på forteikn når du ganger ut parentesar) får du chart?cht=tx&chl=1+y-y^2-y - 4y^2 +4=5-5y^2=-5(y^2-1).

 

Takk!

 

Men hvordan kommer du til det før svaret?

 

Skjønner ikke hvordan du gjør det før svaret..Alt hva du ganger med i leddene. Greier noen å vise?

Lenke til kommentar

Hei :)
Akkurat begynt på T-matte, og sliter litt med denne oppgaven om potenser:

 

(Tredjerota av a -ganger- a opphøyd i minus 3/2) opphøyd i 6/5

Svaret jeg får er femterota av a^11, men det er altså feil.... Noen som kan hjelpe? :)

 

EDIT: Bare glem det, fant ut at et lite fortegn hadde sneket seg vekk... jaja :p

Endret av pederlh
Lenke til kommentar

x=antall studenter, y= antall ikke studenter

(1) 19200=(x*1200+y*1600)

(2) x+y=14

 

(2) gir x=14-y, setter det inn i (1) og får 19200=((14-y)*1200+y*1600)

19200 = 16800 -1200*y+1600*y

2400=400*y

y=2400/400 = 6

x=14-6= 8

altså 8 studenter og 6 ikke-studenter

Det er vel 6 studenter og 8-ikke studenter?

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med en enkel matteoppgave? På et kart i målestokken 1:10000 er det 9cm mellom a og b. På et annet kart er det 6 cm mellom de samme stedene. Jeg skal sette opp en proporsjon og regne ut målestokken til det andre kartet.

Forholdet mellom kartene: 9/6=3/2

Målestokken til det andre kartet: 3/2*10 000 = 15 000

Endret av hemulen-
Lenke til kommentar

"A water tank shaped like a cone pointing downwards is 10 metres high. 2 metres above the tip the radius is 1 metre. Water is pouring from the tank into a cylindrical barrel with vertical axis and a diameter of 8 metres. Assume that the height of the water in the tank is 4 metres, and is decreasing at a rate of 0.2 metres per second. How fast is the height of the water in the barrel changing?"

 

Tror jeg har løst den (h'(t)=1/320(4-0.2)^2), men jeg har nok ikke gjort det på "riktig" vis.

 

Noen som kan hjelpe med fremgangsmåte eller fortelle meg om jeg har riktig svar?

Endret av hemulen-
Lenke til kommentar

"A water tank shaped like a cone pointing downwards is 10 metres high. 2 metres above the tip the radius is 1 metre. Water is pouring from the tank into a cylindrical barrel with vertical axis and a diameter of 8 metres. Assume that the height of the water in the tank is 4 metres, and is decreasing at a rate of 0.2 metres per second. How fast is the height of the water in the barrel changing?"

 

Tror jeg har løst den (h'(t)=1/320(4-0.2)^2), men jeg har nok ikke gjort det på "riktig" vis.

 

Noen som kan hjelpe med fremgangsmåte eller fortelle meg om jeg har riktig svar?

 

 

 

er feil. fordi dh/dt = h ' (t) = - 0,2 oppgitt og ulikt ditt uttrykk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...