Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på med noen oppgaver her, så det kan hen at jeg stille litt for mye spørsmål idag :)

Hvordan løse me denne oppgaven her?

 

Firkanten ABCD er et parallellprogram. A=(-2,-5), AB=[5,3], og den ene diagonalen er DB=[3,-3].

Bestem koordinantene til B, C og D.

Ser at ingen svarer her, så jeg svarer fra mobil, derfor har jeg ikke med fine formler og liknende. B kan du finne ved å bruke vektor AB. X(B) er x-koordinaten til B og X(A) er x-koordinaten til A. X(B)-X(A)=5, der X(A)=-2. Det samme gjør du med y-koordinatene. Når du har funnet B, kan du bruke det til å finne D vha. vektor DB. Og siden ABCD er et parallellogram er vektor AD lik vektor BC, og du har A og D for å finne vektor AD.

 

 

Litt rotete svar, men kan spørre om det er noe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg forstår ikkje heilt kva du har gjort/tenkt. Det du må gjere er å finne fellesnemnar, so utvide brøkane slik at alle har same nemnar, og då kan du leggje saman alle tre brøkane til ein brøk, og eventuelt forkorte etterpå.

 

Hmm. Kunne du kanskje vist?

 

Hadde vært veldig takknemlig!

Lenke til kommentar

Ser at ingen svarer her, så jeg svarer fra mobil, derfor har jeg ikke med fine formler og liknende. B kan du finne ved å bruke vektor AB. X(B) er x-koordinaten til B og X(A) er x-koordinaten til A. X(B)-X(A)=5, der X(A)=-2. Det samme gjør du med y-koordinatene. Når du har funnet B, kan du bruke det til å finne D vha. vektor DB. Og siden ABCD er et parallellogram er vektor AD lik vektor BC, og du har A og D for å finne vektor AD.

 

 

Litt rotete svar, men kan spørre om det er noe :)

Takk for hjelpen , men det som jeg ikke skjønte er å bruke vektor AB for å finne B?

Lenke til kommentar

For å finne fellesnemnar her kan ein byrje med å faktorisere den fyrste nemnaren. Start med å faktorisere ut y: chart?cht=tx&chl=y^3 -y = y(y^2 -1). So må du hugse på konjugatsetninga (tredje kvadratsetning). chart?cht=tx&chl=y^2-1 er det same som chart?cht=tx&chl=y^2 - 1^2, so konjugatsetninga gjev at chart?cht=tx&chl=y^2-1 = (y+1)(y-1), som vil seie at chart?cht=tx&chl=y^3 - y = y(y+1)(y-1).

 

Når du ser på det uttrykket vil du leggje merke til at både den andre og tredje nemnaren er faktorar i det uttrykket, og det vil seie at chart?cht=tx&chl=y(y+1)(y-1) er fellesnemnar. Klarer du å utvide dei andre brøkane slik at dei og får same nemnar? (Det vil seie, du må gange i teljar og nemnar med det som 'mangler' i forhold til fellesnemnaren.)

Lenke til kommentar

For å finne fellesnemnar her kan ein byrje med å faktorisere den fyrste nemnaren. Start med å faktorisere ut y: chart?cht=tx&chl=y^3 -y = y(y^2 -1). So må du hugse på konjugatsetninga (tredje kvadratsetning). chart?cht=tx&chl=y^2-1 er det same som chart?cht=tx&chl=y^2 - 1^2, so konjugatsetninga gjev at chart?cht=tx&chl=y^2-1 = (y+1)(y-1), som vil seie at chart?cht=tx&chl=y^3 - y = y(y+1)(y-1).

 

Når du ser på det uttrykket vil du leggje merke til at både den andre og tredje nemnaren er faktorar i det uttrykket, og det vil seie at chart?cht=tx&chl=y(y+1)(y-1) er fellesnemnar. Klarer du å utvide dei andre brøkane slik at dei og får same nemnar? (Det vil seie, du må gange i teljar og nemnar med det som 'mangler' i forhold til fellesnemnaren.)

 

Sitter helt fast. Får y3-y som fellesnevner, men er veldig usikker på om jeg gjør riktig. På det andre leddet,har jeg ganget y2-1

 

Hvis du har svaret, kan du vise fremgangsmåten så jeg kanskje får bekreftet om jeg gjør riktig? Tusen takk for all hjelp til nå uansett.

 

Hvis du kunne satt opp hvordan du gjorde det, ville det vært fint. Er utrolig dårlig når jeg ikke ser sammenhengen helt, så det ville hjulpet myyye!

Endret av Nicuu
Lenke til kommentar

Sitter helt fast. Får y3-y som fellesnevner, men er veldig usikker på om jeg gjør riktig. På det andre leddet,har jeg ganget y2-1

 

Hvis du har svaret, kan du vise fremgangsmåten så jeg kanskje får bekreftet om jeg gjør riktig? Tusen takk for all hjelp til nå uansett.

I det andre leddet er nemnaren y-1, so der må du gange med y(y+1). Sidan teljaren er 1, vert den nye teljaren og y(y+1). I det tredje leddet er nemnaren y, so der må du gange med (y+1)(y-1)=y^2-1. Sidan teljaren er 4, vert den nye teljaren 4(y^2-1). Brøken du får då er

 

p><p> \frac{1+y - y(y+1) - 4(y^2-1)}{y(y^2-1)}

 

So må du berre trekkje saman alle ledda i teljaren (pass på forteikn), og sjå om det er mogeleg å korte noko.

 

Redigert: Om eg ser rett (har ikkje rekna på papir) vert svaret -5/y.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Du skal ikkje gange AB med noko som helst. Du veit at A har koordinatane (-2,-5), og du veit kor B ligg i forhold til A (5 til høgre, 3 opp). Dermed ligg B i (-2+5, -5+3).

 

Du skal ikkje gange AB med noko som helst. Du veit at A har koordinatane (-2,-5), og du veit kor B ligg i forhold til A (5 til høgre, 3 opp). Dermed ligg B i (-2+5, -5+3).

blir det det samme hvis jeg gjøre det sånt (5-2,3-5) ?

Lenke til kommentar

I det andre leddet er nemnaren y-1, so der må du gange med y(y+1). Sidan teljaren er 1, vert den nye teljaren og y(y+1). I det tredje leddet er nemnaren y, so der må du gange med (y+1)(y-1)=y^2-1. Sidan teljaren er 4, vert den nye teljaren 4(y^2-1). Brøken du får då er

 

p><p>\frac{1+y - y(y+1) - 4(y^2-1)}{y(y^2-1)}

 

So må du berre trekkje saman alle ledda i teljaren (pass på forteikn), og sjå om det er mogeleg å korte noko.

 

Redigert: Om eg ser rett (har ikkje rekna på papir) vert svaret -5/y.

 

Hvordan kom du frem til -5 på teller?

 

Jeg får y til å bli på nevner, men skjønner ikke hvordan du fant fram til -5.

 

Beklager mas, og tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...