Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei blir dette rett

f(x)=(x+3)5

setter (x+3)=u

f(x)=u5

f'(x)=5u4*u'=5(x+3)4

 

Nå er jeg kommet så langt hva gjør jeg med u'. Blir veldig glad for videre hjelp.

Skrevet

Det skal vel svært mye til for ikke å stå, men av erfaring vil jeg ikke si at kategori 1-oppgavene kan settes som noe mål. For å få en grei karakter bør du nok kunne svare på de fleste kategori 2-oppgavene også. (mtp. vanskelighetsgrad. Ikke det at oppgavene kan sammenlignes med et oppgavesett(?))

Forresten, en ting til. Jeg har ikke T-matte (bare P). Er det noe som jeg bør vite fra T som kan komme på R1 eksamen? :)

Skrevet

Hei blir dette rett

f(x)=(x+3)5

setter (x+3)=u

f(x)=u5

f'(x)=5u4*u'=5(x+3)4

 

Nå er jeg kommet så langt hva gjør jeg med u'. Blir veldig glad for videre hjelp.

Deriver u=x+3 med hensyn på x. Da får du u'.

Skrevet

Hva betyr det egentlig å dele et tall på prosent?

 

Jeg har en oppgave i økonomi og ledelse der jeg skal finne ut salgsinntekten.

Svaret får man av å dele dekningspunkt (en mengde der salgsinntekt får alle kostnadene dekket) med motsatte av sikkerhetsmargin (som er den prosenten kan gå ned i salgsinntekt før den går i null).

Sikkerhetsmarginen er 20%

 

Men når man deler 2 400 000 (dekningspunkt) / 80% = 3 000 000, får man salgsinntekt.

Skrevet

Hva betyr det egentlig å dele et tall på prosent?

 

Jeg har en oppgave i økonomi og ledelse der jeg skal finne ut salgsinntekten.

Svaret får man av å dele dekningspunkt (en mengde der salgsinntekt får alle kostnadene dekket) med motsatte av sikkerhetsmargin (som er den prosenten kan gå ned i salgsinntekt før den går i null).

Sikkerhetsmarginen er 20%

 

Men når man deler 2 400 000 (dekningspunkt) / 80% = 3 000 000, får man salgsinntekt.

 

Deler man på prosent, vil det jo i praksis si at du finner ut hvor mye 100% tilsvarer.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2400000}{80%} = \frac{2400000}{\frac{80}{100}} = \frac{2400000 \cdot 100}{80} = 3000000

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Forresten, en ting til. Jeg har ikke T-matte (bare P). Er det noe som jeg bør vite fra T som kan komme på R1 eksamen? :)

 

Ja, jeg vil nok si at det er en god del i T-matematikken som kunne ha hjulpet deg med R1. Ville nok tatt meg bryet til å gå igjennom pensumet der (i alle fall 1T)..

Endret av kj_
Skrevet
Du må vel ha med ein proporsjonalitetskonstant, so y' = -k/sqrt(y). Bruk den andre opplysninga, at y(657) = 441 for å bestemme k.

 

Takker.

 

I oppgave b) setter jeg opp v '(t) = -kv^2, jeg separerer og får v(t) = 1/v = kt + c. Herfra har jeg gjort noe feil, siden jeg ikke klarer komme frem til 9,9 km etter å ha funnet c og k (som jeg tror jeg har funnet feil)

Skrevet

Hva gjør jeg med brøker i et funksjonsuttrykk?

Får oppgaver i matteboka, men står ingen eksempel her på hvordan jeg skal løse de.

 

Jeg skal finne funksjonsuttrykket ved å regne ut.

 

P (-3/2, 2), a = -2/5

 

Svaret skal bli y = -2/5x + 7/5

Skrevet (endret)

Hva gjør jeg med brøker i et funksjonsuttrykk?

Får oppgaver i matteboka, men står ingen eksempel her på hvordan jeg skal løse de.

 

Jeg skal finne funksjonsuttrykket ved å regne ut.

 

P (-3/2, 2), a = -2/5

 

Svaret skal bli y = -2/5x + 7/5

 

Bruk ettpunktsformelen.

 

chart?cht=tx&chl=y = a(x-x_0) + y_0

 

Sett inn at chart?cht=tx&chl=a=-\frac25 \\ x_0 = -\frac32 \\ y_0 = 2

 

Trekk sammen, så får du svaret du er ute etter.

Endret av Aleks855
Skrevet

Takker.

 

I oppgave b) setter jeg opp v '(t) = -kv^2, jeg separerer og får v(t) = 1/v = kt + c. Herfra har jeg gjort noe feil, siden jeg ikke klarer komme frem til 9,9 km etter å ha funnet c og k (som jeg tror jeg har funnet feil)

Du må passe på at det er samsvar med einingane. Du har v = 1/(kt + C), so v(0) = 10 gjev C = 1/10. Når du då skal bruke den andre opplysninga for å finne k, må du hugse at hastigheitane er gitt i kilometer per time, so tida du putter inn må vere i timar. Opplysning #2 gjev då v(1/12) = 1/(k/12 + 1/10) = 8, sidan fem minutt er 1/12 time. Løyser du den finn du k = 3/10. Når du so skal integrere for å finne strekninga, må du integrere over antal timar, det vil seie frå 0 til 6.33.
Skrevet (endret)

Noen som kunne hjelpe meg med denne? :)

 

"Hvert hydrogenatom har massen 1.67*10^-27kg.

Hvor mange atomer er det i 1 kg hydrogen?"

Endret av Chario0z
Skrevet (endret)

Noen som kunne hjelpe meg med denne? :)

 

"Hvert hydrogenatom har massen 1.67*10^-27kg.

Hvor mange atomer er det i 1 kg hydrogen?"

 

chart?cht=tx&chl=\frac1{1.67\cdot 10^{-27}} \ \text{stk}

Endret av Aleks855
Skrevet

Hei har derivert funksjonen

 

f(x)=(x+3)5

 

setter (x+3)=u

f(x)=u5

f'(x)=5u4 *u'=5(x+3)4

 

Jeg har fått svar 5(x+3)4

 

Er det noen som kan si meg om svaret er riktig? :)

Skrevet

Trenger veiledning til denne oppgaven:

 

DEL 1 Oppgave (Ingen hjelpemiddler)

 

f(x)= x^2-2x+a

 

a) Hva må verdien av "a" være for at grafen skal ha et nullpunkt for x=3?

 

b) Hva må verdien av "a" være for at y-verdien i bunnpunktet til grafen skal være -5?

 

c) For hvilke verdier av "a" har grafen en løsning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...