Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- (1/3) (2x+5) = - 2

 

Så ganger vi inn med - 3 (minus tre) på begge sider:

 

- 3 * - (1/3) (2x+5) = - 3 * - 2

 

2x+5 = 6

 

2x = 6 - 5

 

x = 1/2

 

 

Altså, for å presisere det enda tydeligere:

 

- 3 * - (1/3) (2x+5) = - 3 * - 2

 

(3/3) * (2x+5) = 6

 

1 * (2x+5) = 6

 

Når vi ganger med 1 kan vi la være å skrive det!

 

 

Sebastian :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Vektoroppgave i R1.

 

Undersøk om noen av vektorene er parallelle.

 

a=u+v, b=3u+3v, c=u-v, d=1/2v-1/2u

 

 

-

Er det noen som har løsningsforslag til oppgavene i R1-boka fra Aschehoug? Har ikke råd til å kjøpe lisens på lokus, så hvis noen har løsningsforslag de kan sende meg, så hadde det vært helt toppers. Trenger det veldig!

Lenke til kommentar

Hei, noen som kan forklare meg fremgangsmåten i denne oppgaven?

 

Faktoriser ved å bruke kvadratsetningene: (4x^2 + 4x + 1)

 

Jeg er kjent med kvadratsetningene men får det likevel ikke til.

Har du faktorisert ut 4? Altso, skriv om til chart?cht=tx&chl=4\left(x^2 + x + \frac{1}{4}\right) og bruk fyrste kvadratsetning på uttrykket i parentesen.

 

Red.: Eller, det er ikkje nødvendig, men er ein måte å gjere det på.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Fasit:

a er parallell med b, og c med d.

Takk for svar, men dette hjelper meg ikke med å forstå oppgaven. Vil gjerne ha fremgangsmåten også.

Åja, trodde du spurte om fasit.

Per defisjon vet man at to vektorer er parallelle dersom den ene kan skrives som en multippel av den andre. Altså er u parallell med v hvis chart?cht=tx&chl=\vec{u}=k\vec{v}. Her er u et multippel av v, men det gjelder fint den andre veien også ved å dele på k på begge sider: chart?cht=tx&chl=\vec{v}=\frac{1}{k}\vec{u}.

Uansett vet vi at dette kun kan være sant dersom begge koordinatene er et multippel av samme faktor, vi får derfor at et kriterie for parallelle vektorer er at:

chart?cht=tx&chl=(u_1, u_2) = k(v_1, v_2).

Du kan tenke på dette som at de begge har samme retning, men at den ene er lengre/kortere enn den andre. Dette er den eneste måten vektorer i planet kan være parallelle på.

Lenke til kommentar

Fasit:

a er parallell med b, og c med d.

Takk for svar, men dette hjelper meg ikke med å forstå oppgaven. Vil gjerne ha fremgangsmåten også.

Åja, trodde du spurte om fasit.

Per defisjon vet man at to vektorer er parallelle dersom den ene kan skrives som en multippel av den andre. Altså er u parallell med v hvis chart?cht=tx&chl=\vec{u}=k\vec{v}. Her er u et multippel av v, men det gjelder fint den andre veien også ved å dele på k på begge sider: chart?cht=tx&chl=\vec{v}=\frac{1}{k}\vec{u}.

Uansett vet vi at dette kun kan være sant dersom begge koordinatene er et multippel av samme faktor, vi får derfor at et kriterie for parallelle vektorer er at:

chart?cht=tx&chl=(u_1, u_2) = k(v_1, v_2).

Du kan tenke på dette som at de begge har samme retning, men at den ene er lengre/kortere enn den andre. Dette er den eneste måten vektorer i planet kan være parallelle på.

Jeg forstår ikke hvorfor det er slik, og jeg forstår egentlig ikke så mye av det du sier der. Klarer ikke se det for meg. Går så utrolig tregt i hodet mitt at jeg blir litt flau:/

Hva skal jeg tenke når jeg får en slik oppgave? Kan man se med en gang om to vektorer er parallelle? Er det noen utregning som skal foretas, eller skal jeg bare se det helt av meg selv og skrive ned fasiten uten noen videre kommentar?

 

Har en annen oppgave her også. Kanskje jeg forstår det bedre hvis du hjelper meg med den også? :)

Kan du kanskje sette inn k der det skal stå, slik at jeg ser hvor jeg skal gange og dele med k for at det skal bli riktig?

 

u og v er to ikke-parallelle vektorer. Hvilke av disse vektorene er parallelle?

 

3u-2v, 3v-2u, 6u-4v, -3u+2v, 6u-9v, 6v+4u

Endret av Chariot09
Lenke til kommentar

En liten presisering: De kan ha samme eller stikk motsatt retning (hvis k er negativ).

Det er helt riktig. Rakk ikke å skrive ned dette, da jeg tenkte at jeg for en gangs skyld skulle slå deg i fart på respons. :p

 

Jeg forstår ikke hvorfor det er slik, og jeg forstår egentlig ikke så mye av det du sier der. Klarer ikke se det for meg. Går så utrolig tregt i hodet mitt at jeg blir litt flau:/

Hva skal jeg tenke når jeg får en slik oppgave? Kan man se med en gang om to vektorer er parallelle? Er det noen utregning som skal foretas, eller skal jeg bare se det helt av meg selv og skrive ned fasiten uten noen videre kommentar?

Har en annen oppgave her også. Kanskje jeg forstår det bedre hvis du hjelper meg med den også?

Kan du kanskje sette inn k der det skal stå, slik at jeg ser hvor jeg skal gange og dele med k for at det skal bli riktig?

u og v er to ikke-parallelle vektorer. Hvilke av disse vektorene er parallelle?

3u-2v, 3v-2u, 6u-4v, -3u+2v, 6u-9v, 6v+4u

Ikke ta det så tungt! Det er ikke unormalt å ikke forstå ting med det første. Helt vanlig! Så det er bare å legge vekk selvforaktet, så skal du se at ting går lettere. :)

Det er flere måter å komme frem til svaret på. Du kan gjøre det ved utregning eller du kan se det direkte (krever gjerne at du har gjort noen utregninger fra før og er kjent med den type oppgaver).

I ditt tilfelle jobber du med vektorer i planet (dvs. 2D). Da er det fortsatt mulig å tegne ned vektorene og se litt. Hvis du tegner ned to tilfeldige vektorer, så vil du fort se om de er parallelle eller ikke. Hvis du leker rundt litt ser du kanskje til slutt at de vektorene som er parallelle har samme, eller motsatt, retning. En vektor karakteriseres ved to egenskaper, nemlig retning og størrelse.

Hvis retningen er den samme, må det da være at størrelsen er forskjellig.

Dette betyr at hvis du strekker eller dytter den ene sammen vil du essensielt få den andre. Denne strekkingen eller dyttingen kan vi formulere mer matematisk ved å si at den ene er et multippel av den andre:

chart?cht=tx&chl=\vec{u}=k \vec{v}. F.eks. kan u være 2 ganger så lang som v:

chart?cht=tx&chl=\vec{u}=2 \vec{v}. Hvis vektorene ikke har samme retning vil de heller ikke være parallelle (tegn opp og sjekk!). Derfor sier vi at to vektorer u og v er parallelle hvis det finnes en k slik at:

chart?cht=tx&chl=\vec{u}=k \vec{v}.

Måten du da viser at to gitte vektorer er parallelle er ved å finne en slik k. Eksempelvis kan du se på den første oppgaven du spurte om hvor du var gitt at:

chart?cht=tx&chl=a=u+v og chart?cht=tx&chl=b=2u+2v. Vi ser her at chart?cht=tx&chl=b=2u+2v=2(u+v)=2a, så k=2 og vi har vist at a og b er parallelle.

Ellers er det bare å komme med videre spørsmål dersom det skulle være noen uklarheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, noen som kan forklare meg fremgangsmåten i denne oppgaven?

 

Faktoriser ved å bruke kvadratsetningene: (4x^2 + 4x + 1)

 

Jeg er kjent med kvadratsetningene men får det likevel ikke til.

Har du faktorisert ut 4? Altso, skriv om til chart?cht=tx&chl=4\left(x^2 + x + \frac{1}{4}\right) og bruk fyrste kvadratsetning på uttrykket i parentesen.

 

Red.: Eller, det er ikkje nødvendig, men er ein måte å gjere det på.

chart?cht=tx&chl=(2x+1)^2 = 2x^2+2 \cdot 2x \cdot 1+1 Så kan man jo fjerne noen ettall i tillegg her da.

 

Men om jeg har forstått det rett, så blir det vel så? Jeg er ikke den som spørrer, kun en annen person som lurer

 

Nå skrev jeg det som chart?cht=tx&chl=(a+b)^2=a^2+2ab+b^2 da, chart?cht=tx&chl=2x \cdot x kan jo legges sammen til 4x

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her folks.. Ps jeg er noob.

 

Polynomdivisjon:

 

( x^3 - 2x^2 + ax + 8) : (x-4)

Løs likningen for denne verdien av a.

 

a er bestemt til -4.

 

Er kommet slik:

 

(x^3 - 2x^2 + ax + 8) : (x-4) = x^2

x^3 - 4x^2

----------

2x^2 + ax??

 

Skjønner ikke dette :( noe hjelp og forklaring? Takk.

Lenke til kommentar

Har du faktorisert ut 4? Altso, skriv om til chart?cht=tx&chl=4\left(x^2 + x + \frac{1}{4}\right) og bruk fyrste kvadratsetning på uttrykket i parentesen.

 

Red.: Eller, det er ikkje nødvendig, men er ein måte å gjere det på.

chart?cht=tx&chl=(2x+1)^2 = 2x^2+2 \cdot 2x \cdot 1+1 Så kan man jo fjerne noen ettall i tillegg her da.

 

Men om jeg har forstått det rett, så blir det vel så? Jeg er ikke den som spørrer, kun en annen person som lurer

 

Nå skrev jeg det som chart?cht=tx&chl=(a+b)^2=a^2+2ab+b^2 da, chart?cht=tx&chl=2x \cdot x kan jo legges sammen til 4x

Jadå, heilt rett det, det var grunnen til at eg redigerte innlegget mitt, det var eigentleg litt lite gjennomtenkt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...