Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har jobbet med å finne eigenvektoren på matriser og fant en metode jeg trodde fungerte, men nå begynte jeg å jobbe med eksamensoppgaver og metoden min viste seg å være feil. Tror jeg har misforstått metoden boka bruker. Problemet gjelder 3x3+ matriser. Det jeg gjør er å trapperedusere patrisen slik at jeg får 0 "under trappa", dermed multipliserer jeg diagonalt. Noen ganger får jeg rett svar og noen ganger ikke. Bruker jeg feil metode?

 

To eksempler nedenfor. På den ene får jeg rett, men ikke den andre.

Lenke til kommentar

Problemet er at radoperasjonar kan ha innverknad på verdien av determinanten, sjå t.d. her. Multipliserer du ei rad med eit tal, vert og determinanten multiplisert med talet. Byter du om på rader, byter du forteikn på determinanten.

 

 

Den generelle metoden er å rekne ut determinanten av matrisa A - λI, med andre ord trekk λ kvart element på diagonalen, rekn ut determinanten og løys polynomet for λ.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Problemet er at radoperasjonar kan ha innverknad på verdien av determinanten, sjå t.d. her. Multipliserer du ei rad med eit tal, vert og determinanten multiplisert med talet. Byter du om på rader, byter du forteikn på determinanten.

 

 

Den generelle metoden er å rekne ut determinanten av matrisa A - λI, med andre ord trekk λ kvart element på diagonalen, rekn ut determinanten og løys polynomet for λ.

 

Ok,

 

[2 1 1

1 3 2 = A ..Dermed finner jeg λ:

-1 1 2]

 

2*det([ [3-λ, 2], [1, 2-λ] ]) - 1*det([ [1,1],[1,2-λ]]) + (-1)*det([[1,1],[3-λ,2]])

= 6+λ^2-2-2+λ+1-2+3-λ-5λ

= (λ-1)*(λ-4)

 

Da finner jeg 2 av 3! FAEN!

 

Men takk for svar :) Er ikke langt unna nå.

Lenke til kommentar

At ein vektor har same retning er ein annan måte å seie at den er parallell. To vektorar A og B er parallelle dersom A = kB, der k er ein konstant. I tillegg veit du at lengda av ein vektor chart?cht=tx&chl=\mathbf{A} = [a_1, a_2, a_3] er gitt ved chart?cht=tx&chl=\sqrt{a_1^2 + a_2^2 + a_ 3^2}. Med den informasjonen klarer du vel resten sjølv?

fant ut det, men vet ikke hvordan jeg skal gå videre

Lenke til kommentar

Hvordan løser man likninger som dette: e^x-3e^(-x)=0?

Jeg skjønner at det er snakk om å få x på venstre sida og tall på høyre side av likhetstegnet. I følge Wolframalpha skal svaret bli x= lg3/2, men jeg skjønner ikke hvordan man kommer fram til det.

Endret av sheherezade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...