Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan slår jeg inn Φ?

 

Altså X er normalfordelt med standardavvik 5 og forventningsverdi 20, så skal jeg finne P (X < 15)

 

Φ(15-20)/5 = Φ(-1) = 0.1587.

 

Det jeg lurer på, er hvordan jeg går fra Φ(-1) til 0.1587 på kalkulator. Vet at jeg kan regne det igjennom stat også.

Lenke til kommentar

Hei, til den det måtte gjelde!

 

Jeg har heldagsprøve i matte i morgen og i den forbindelse lurte jeg på hvordan man løser følgende oppgave:

I en kasse er det 12 kuler. 5 av kulene er hvite og 7 er gule.

 

c) To kuler med lik farge er alt trukket ut av kassa. Hva er sannsynligheten for at neste kule er hvit?

 

d) Du trekker på nytt to kuler, men nå legger du tilbake, etter å ha trukket en kule.

Hva er sannsynligheten for at en av fire kuler er hvit?

Lenke til kommentar

Sitter og repeterer litt gammel matte – polynomdivisjon suses gjennom, men ble stoppet av én oppgave. Mulig det er en liten feil jeg ikke legger merke til, men here goes:

 

Jeg har P(x)=x^3-2x^2-3x+10. Vet at (x+2) er en faktor av P(x) ettersom P(-2)=0. Når jeg dividerer P(x)/(x+2) får jeg annengradsuttrykket (x^2-4x+5). Divisjonen ser solid ut så vidt jeg kan se, men faktorisering gjennom abc-formelen går ikke opp, ettersom b^2-4ac blir negativ, noe jeg ikke kan ta roten av.

 

Hva er det jeg går glipp av?

Endret av Pingas
Lenke til kommentar

Hei, til den det måtte gjelde!

Jeg har heldagsprøve i matte i morgen og i den forbindelse lurte jeg på hvordan man løser følgende oppgave:

I en kasse er det 12 kuler. 5 av kulene er hvite og 7 er gule.

c) To kuler med lik farge er alt trukket ut av kassa. Hva er sannsynligheten for at neste kule er hvit?

d) Du trekker på nytt to kuler, men nå legger du tilbake, etter å ha trukket en kule.

Hva er sannsynligheten for at en av fire kuler er hvit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...