Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*snip*

Ser man der ja. Jeg brukte 47 fordi du skrev feil i oppgaven. Brukte fra 2077 til 2014, noe som ikke gir mening uansett. :)

Beklager! min feil :)

 

Begynn fra begynnelsen: Det første partallet - oddetallet=1

De 2 første partallene minus oddetallene (4+2)-(1+3)= 2

De 3 første: (6+4+2)-(5-3-1)=3

 

Da ser du fort mønsteret

Enkelt sagt for du en til overs for hvert partall mot hvert oddetall.

Men det vil vel si at svaret blir 40?

 

Nei, de første 80 partallene strekker seg til 160 ;)

Ahh :p tenkte altfor fort! Trodde jeg skulle finne summen av de første 80 positive partallene OPP TIL 80 min de første 80 positive oddetallene OPP TIL 80. Altså at man skulle finne partallene og oddetallene, mellom 1 og 80 ... hah.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et matteprøve jeg har problemer med det er.

 

I Juni kjørte hanne 600 km med scooter. Scooter brukte ca 0,2 l bensin per mil

 

Hvor mange liter bensin brukte scooteren i juni?

 

Takk på forhand.

åja, så ikke denne.

 

600 km = 60 mil

60*0,2= 12

rimlig skuter, lite kjøring

Lenke til kommentar

Sannsynlighet:

 

1000 pasienter bruker et legemiddel i utprøvningsfasen, sannsynligheten for bivirkninger er 0.05% for å inntreffe hos en tilfeldig pasient. Hva er sannsynligheten for at ingen blir rammet av bivirkninger.

 

Kan godt få et litt nøye tips, jeg er ganske tett i pappen (dum) og har slitt med den en liten stund ..

 

:)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg går 2.Vgs med matematikkk S1. Har kjøpt en kalkulator via skolen, CASIO fc-991ES. Skal ha tentamen neste uke, og sliter selfølgelig med en del funksjoner da kalkulatoren jeg har ikke er grafisk. Har fått låne meg CASIO CFX-9850GB PLUS, og selv med instruksjoner fra boka er det noe jeg gjør feil. Førøvrig bruker vi dataprogrammet Geogebra, så om noen vet hvordan jeg kan gjøre dette på Geogebra er det masse hjelp.

 

Jeg prøver å finne nullpunkter, bunnpunker og toppunkter ved hjelp av kalkulatoren. Eksemplet er stykket: f(x)=x^3-3x

 

Jeg velger GRAPH i hovedmenyen, og skriver så inn funksjonsuttrykket. Her er jeg litt usikker på hva jeg skal bruke som x, på denne kalkulatoren? Ser det er en tast merket "X, O(med en strek gjennom),T", eller jeg kan trykke alpha og plusstegnet. Er det kanskje noe helt annet? Har prøvd begge deler, men når jeg da trykker DRAW, får jeg bare "Syn ERROR". Noen ganger, vet ikke hva jeg har gjort annerledes, har jeg fått fram grafen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal finne nullpunkt osv. hvis jeg får frem grafen?

 

Beklager om dette ble langt, men jeg har aldri brukt en grafisk kalkulator før, og føler meg litt fortapt. Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Sannsynlighet:

 

1000 pasienter bruker et legemiddel i utprøvningsfasen, sannsynligheten for bivirkninger er 0.05% for å inntreffe hos en tilfeldig pasient. Hva er sannsynligheten for at ingen blir rammet av bivirkninger.

 

Kan godt få et litt nøye tips, jeg er ganske tett i pappen (dum) og har slitt med den en liten stund ..

 

:)

 

100% - 0.05% = 99.95% = 0.9995

 

1000 personer -> chart?cht=tx&chl=0.9995^{1000} \approx 0.606 = 60.6%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk så meget! :)

Vikaren klarte den ikke, hørte også med en del som tar R-matte, men ingen fant det ut..

Det morsomme er at jeg nå forstår hvorfor også, takk igjen!

 

Jeg forklarte ikke akkurat tankegangen, så du får si fra hvis du sitter fast på samme type oppgave senere ;)

Lenke til kommentar

 

Når du går inn på graph, står det Y1:, Y2: osv.? Og når du prøver å grafe funksjonen, skriver du bare "x^3-3x" inn i feltet Y1 eller gjør du noe mer?

 

Edit: Tipper the_last_nick_left har rett, får samme feil på min om jeg bruker (-) i stedet for -.

Endret av Henrik B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du går inn på graph, står det Y1:, Y2: osv.? Og når du prøver å grafe funksjonen, skriver du bare "x^3-3x" inn i feltet Y1 eller gjør du noe mer?

 

Ja, det står Y1:, Y2: osv. Sto X1, osv, men jeg klarte å endre det til Y. Vet ikke om det er en bra ting jeg. Etter å ha skrevet inn funksjunen, ved å bruke "X,0(med strek gjennom) og T"tasten klarte jeg nå å få fram grafen ved å bare trykke "DRAW" rett etter jeg skrev inn funksjonen. Bruker jeg da rett tast for X? I boka står der forøvrig at jeg skal trykke på V-Window og velge et vindu bestemt av at x ∈ [-3,3] og y ∈ [-6,6].

Endret av MaryMary
Lenke til kommentar

Skal ha tentamen i morgen, og i den anledning har vi fått ut gamle eksamener som vi kan øve på. Der sitter jeg fast på noen oppgaver. Noen som kan vise meg fremgangsmåten på disse to oppgavene?

Takk

2a)

p=0,7^10

 

b) P(x<=8)=1-P(x=10)-P(x=9)=0,851

 

c)

P(x>=7) = 1 - P(x<=6) = 1 - 0,35 = 0,65

 

d)

P(x>6) = P(x=7) + P(x=8) + p(x=9) + P(x=10) = 0,8

P = 10C7*p^7*(1-p)^3 + 10C8*p^8*(1-p)^2 + 10C9*p^9*(1-p) + p^10 = 0,8

dvs p = 0,76

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...