Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg tenker at jeg må trekke sammen det som står over hovedbrøkstrekene.

 

Så jeg tar for meg 2+(1/X) og skriver den om til 2/1+1/X

 

Likens med det andre leddet:

 

blir til 1/2-1/4

 

det siste ledet lar jeg stå foreløpig.

 

Utvider delbrøkene for å finne felles smånevner.

 

Og får:

 

((2x+1) /X) /4 + ((8-1)/4) - 3/2X

 

Om jeg ikke har rota meg vekk til nå, så gjør jeg det nå.

 

Nå kan jeg trekke sammen de 2 bruddne brøkene

 

og eneder opp med

 

((2X+1) - 7 + 3)/4X

 

Og er dermed helt på tyttebærtur...

 

Har prøvd flere metoder og ender altid der...

 

Svaret skal forøvrig bli 1/2 ifølge fasit.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan du har fått ein talverdi må det nesten ha vore eit bestemt integral, og då hadde det jo vore greit om du sa kva grensene i integralet var.

 

Men sidan det er ein forteiknsfeil har du kanskje tatt nedre minus øvre i staden for øvre minus nedre. Altso, når du set inn grensene skal du fyrst setje inn øvre grense, og so trekkje frå den verdien du får når du set inn nedre grense.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte feilen men sliter med denne oppgaven.

 

2I o f(x)= -x+3. Sliter med å tegne integral tegnet, men 2 står oppe mens null er nede. Jeg skal liksom finne arealet av en skravert området som boka hviser.

 

Som svar så fikk jeg 2, men fasitsvaret er 4. Kunne dere ha hvist hvordan man skal regne oppgaven riktig.

Lenke til kommentar

Hvilken formel bruker du. Har nettopp startet med integral regninger så er dermed ikke så god ennå :)

 

Akkurat her har han nok benyttet seg av Analysens fundamentalteorem, men det hjelper deg nok ikke så mye. Det er vel heller ikke en formel.

 

Den "hvilken formel" holdningen kommer ikke til å hjelpe deg når det kommer til integrasjon, her må du nok forstå ting.

Lenke til kommentar

Hei jeg driver og lærer meg faktorisering osv. i forhold til R1.

 

Noe jeg ikke skjønner nå er hvorfor er (x2+2x+1) = (x+1)(x+1)

 

Dette gir jo ingen mening?

 

Hvorfor gir det ikke mening? Det er lett å se at det må være slik hvis du går andre veien:

 

(x+1)(x+1)=x*x+x*1+1*x+1*1=x^2+2x+1

 

Generelt kan ax^2+bx+c faktoriseres som (x-x_1)(x-x_2) der x_1 og x_2 er røttene til ligningen. Hvis du bruker formelen for andregradsligninger på x^2+2x+1 ser du at den bare har 1 rot, nemlig -1. Dermed blir faktoriseringen (x+1)(x+1).

Lenke til kommentar

Hei jeg driver og lærer meg faktorisering osv. i forhold til R1.

 

Noe jeg ikke skjønner nå er hvorfor er (x2+2x+1) = (x+1)(x+1)

 

Dette gir jo ingen mening?

 

Den metoden du sikkert lærer først er ABC-formelen, som du brukar for å finne nullpunkta til ein andregradsfunksjon (og samtidig kan bruke til å faktorisere).

 

chart?cht=tx&chl=\small x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}

 

Når du bruker den på chart?cht=tx&chl=x^2+2x+1 så vil du få chart?cht=tx&chl=x=-1 og chart?cht=tx&chl=x=-1 som svar. Dette kan du skrive som chart?cht=tx&chl=(x+1)(x+1) eller chart?cht=tx&chl={(x+1)}^2.

 

Det er og første kvadratsetning. Dersom du jobbar ein del med sånt, så kan du etter kvart finne den faktoriserte formen utan å bruke formel på dei lettare uttrykka.

Lenke til kommentar

 

Det er og første kvadratsetning. Dersom du jobbar ein del med sånt, så kan du etter kvart finne den faktoriserte formen utan å bruke formel på dei lettare uttrykka.

 

For de som er interessert i å spare litt tid: For å finne røttene til ax^2+bx+c, finn to tall x_1 og x_2 der tallene multiplisert med hverandre gir c, og tallene addert med hverandre gir -b. Dette er relativt enkelt hvis røttene er små heltall. Siden du nå har røttene er det trivielt å faktorisere uttrykket.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...