Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med oppgave i sannsynlighet:

 

Farten til en tilfeldig bil på en vei er en stokastisk variabel Y.

Vi går utifra Y ~ N(56,8), og farten til ulike biler er uavhengige av hverandre.

 

På vegstrekningen er fartsgrensen 60km/t.

 

Hvor stor andel av alle bilførere bryter fartsgrensen i det lange løp?

Hva er sannsynligheten for at en bil har fart mellom 60-70km/t?

 

 

Skal jeg anta at sigma = 0,05?

Jeg har gjort akkurat samme oppgave i en innlevering som jeg ikke har levert inn enda :hmm:

 

Se i boken eller notater og se hva tallene 56 og 8 i N(56, 8) betyr

Videoannonse
Annonse

 

Kan noen hjelpe meg og forklare hvordan man kommer fram til lengden på AD?

 

Finn først enten vinkel B eller vinkel C ved hjelp av cos, sin eller tan ligning. Så kan du sette opp en ny ligning der AD er motstående katet.

 

Men i følge fasiten skal jeg multiplisere 6 og 8 og dividere på 10, slik at AD blir 4,8. Tenker det har noe med formlikhet å gjøre, men jeg kommer ikke frem til det... 

 

 

Kan noen hjelpe meg og forklare hvordan man kommer fram til lengden på AD?

 

Finn først enten vinkel B eller vinkel C ved hjelp av cos, sin eller tan ligning. Så kan du sette opp en ny ligning der AD er motstående katet.

 

Men i følge fasiten skal jeg multiplisere 6 og 8 og dividere på 10, slik at AD blir 4,8. Tenker det har noe med formlikhet å gjøre, men jeg kommer ikke frem til det... 

 

Du kan også bruke formlikhet. Faktisk er alle de 3 trekantene formlike. Dette ser du i og med at alle har en 90 graders vinkel, og hver av de to små trekantene deler en annen vinkel med den største. Ettersom vinkelsummen i en trekant er 180 grader, må da den siste vinkelen også være lik i alle trekantene. Det at de er formlike kan du bruke for å finne de ukjente lengdene. Forklart enkelt, betyr det at to tilsvarende sider i en trekant (for eksempel hypotenus og korteste katet) er like lange i forhold til hverandre i alle tre trekantene. Du kan helt enkelt sette opp en ligning med dette, og si at to sider delt på hverandre i én trekant må bli det samme forholdstallet som to tilsvarende sider delt på hverandre i en av de andre trekantene.

  • Liker 1

 

 

 

Kan noen hjelpe meg og forklare hvordan man kommer fram til lengden på AD?

 

Finn først enten vinkel B eller vinkel C ved hjelp av cos, sin eller tan ligning. Så kan du sette opp en ny ligning der AD er motstående katet.

 

Men i følge fasiten skal jeg multiplisere 6 og 8 og dividere på 10, slik at AD blir 4,8. Tenker det har noe med formlikhet å gjøre, men jeg kommer ikke frem til det... 

 

Du kan også bruke formlikhet. Faktisk er alle de 3 trekantene formlike. Dette ser du i og med at alle har en 90 graders vinkel, og hver av de to små trekantene deler en annen vinkel med den største. Ettersom vinkelsummen i en trekant er 180 grader, må da den siste vinkelen også være lik i alle trekantene. Det at de er formlike kan du bruke for å finne de ukjente lengdene. Forklart enkelt, betyr det at to tilsvarende sider i en trekant (for eksempel hypotenus og korteste katet) er like lange i forhold til hverandre i alle tre trekantene. Du kan helt enkelt sette opp en ligning med dette, og si at to sider delt på hverandre i én trekant må bli det samme forholdstallet som to tilsvarende sider delt på hverandre i en av de andre trekantene.

 

Stemmer, nå skjønte jeg! Da setter jeg AD/6 = 8/10, multipliserer med 6 på begge sidene slik at det blir AD = (6*8)/10 = 4,8 cm. Tusen takk for den gode forklaringen! 

Har privatist eksamen i R1 den 23.11, men sliter spesielt med trigonometri. Jeg har hatt eksamen i R1 for 3 år siden på videregående, og slet da også spesielt med trigonometri. Kan noen anbefale et nettsted/en ressurs hvor jeg lettere kan forstå geometri med trigonometri?

 

Synes spesielt denne typen oppgave er veldig vanskelig: https://imgur.com/a/ca3pu

F.eks: i 1.1.9, hvordan skal jeg bestemme forholdet på BC og EF, uten å vite hvor stor sidene er? Jeg forstår det har noe å gjøre med midtpunktene som vist i beskrivelsen av oppgaven.

Og i oppgavene 1.1.10 - 1.1.12 hvordan jeg kan bestemme forholdene som vist i oppgavene? Og i oppgaver hvor jeg skal bestemme slike forhold, skal jeg dele den største siden på den minste siden eller vice versa?

 

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...