Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Fasiten er riktig den. Sett uttrykket for X inn i likningen for bedrift 2 og løs for Y. Ellers er det vanskelig å si hva du gjør feil uten å se hva svaret ditt blir. Pass på at du ikke roter med paranteser og fortegn, samt at du eventuelt faktoriserer og forenkler det endelige uttrykket for Y så mye som mulig. Om du som du skriver kun bruker regning med omvendt brøk og multipliserer alt oppe og nede kan du for eksempel endte opp med uttrykket Y = (60-2c)/6 , noe som er riktig, men det uttrykket kan forenkles ytterligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fasiten er riktig den. Sett uttrykket for X inn i likningen for bedrift 2 og løs for Y. Ellers er det vanskelig å si hva du gjør feil uten å se hva svaret ditt blir. Pass på at du ikke roter med paranteser og fortegn, samt at du eventuelt faktoriserer og forenkler det endelige uttrykket for Y så mye som mulig. Om du som du skriver kun bruker regning med omvendt brøk og multipliserer alt oppe og nede kan du for eksempel endte opp med uttrykket Y = (60-2c)/6 , noe som er riktig, men det uttrykket kan forenkles ytterligere.

Prøvde på nytt, men får det ikke til. Har du mulighet til å vise meg trinn for trinn hva du gjør?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp her, for jeg er helt lost. Det er en helt basic oppgave med relasjoner, men etter å ha lest i boka og sett gjennom notater fra foreleser er jeg like langt.

Kan noen hjelpe med meg å forklare disse oppgavene?

 

La A = {1, 2}

 

a) Hvor mange relasjoner R på A kan defineres?

b) Hvor mange ekvivalensrelasjoner R på A kan defineres?

c) Hvor mange funksjoner ƒ: A -> A kan defineres?

d) Hvor mange bijektive funksjoner ƒ: A -> A kan defineres?

 

 

Jeg tror jeg har et svar på a) (16), men er ikke sikker. Og de andre er jeg helt lost på

Lenke til kommentar

Trenger hjelp her, for jeg er helt lost. Det er en helt basic oppgave med relasjoner, men etter å ha lest i boka og sett gjennom notater fra foreleser er jeg like langt.

Kan noen hjelpe med meg å forklare disse oppgavene?

 

La A = {1, 2}

 

a) Hvor mange relasjoner R på A kan defineres?

b) Hvor mange ekvivalensrelasjoner R på A kan defineres?

c) Hvor mange funksjoner ƒ: A -> A kan defineres?

d) Hvor mange bijektive funksjoner ƒ: A -> A kan defineres?

 

 

Jeg tror jeg har et svar på a) (16), men er ikke sikker. Og de andre er jeg helt lost på

 

a) 16 stemmer.

 

b) Av de 16, hvor mange av relasjonene er både refleksiv, transitiv og symmetrisk?

 

c) Antall funksjoner fra mengde A med a elementer til mengde B med b elementer, er b^a. I dette eksemplet er A=B.

 

d) Å telle antall bijeksjoner fra A til A er det samme som å telle antall permutasjoner av A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig, takk for hjelpen.

Etter litt god forklaring fra de i klassen forsto jeg oppgave a godt nok til å komme til et svar

 

b) I og med at begge mengdene er like, så vil det vel stemme? Altså det er en ekvivalensrelasjon.

 

c) Ja okay, da mener du |b|^|a|? Altså 2^2 = 4. 

 

d) og...? Har du lyst til å forklare litt mer? Altså antall måter å kombinere {1,2} på? Altså {1,2} og {2,1}?

 

Jeg føler meg helt kjørt, dette skal jo egentlig være plankekjøringsoppgaver men...

Lenke til kommentar

Herlig, takk for hjelpen.

Etter litt god forklaring fra de i klassen forsto jeg oppgave a godt nok til å komme til et svar

 

b) I og med at begge mengdene er like, så vil det vel stemme? Altså det er en ekvivalensrelasjon.

 

c) Ja okay, da mener du |b|^|a|? Altså 2^2 = 4. 

 

d) og...? Har du lyst til å forklare litt mer? Altså antall måter å kombinere {1,2} på? Altså {1,2} og {2,1}?

 

Jeg føler meg helt kjørt, dette skal jo egentlig være plankekjøringsoppgaver men...

 

På d) så kan vi tenke oss at vi har to mengder.

 

Så hvis vi har mengdene A = {a, b} og B = {c, d}, så vil en bijeksjon være en funksjon som for hvert element i A, sender til et unikt element i B. Et eksempel vil være funksjonen som sender a->c og b->d. Det vil være én mulig bijeksjon.

 

Tilfeldigvis vil det kun være ett eksempel til, som du sikkert ser hva er?

 

Og nå kan vi egentlig gjøre det samme for å mappe A til seg selv. Altså vil det kun være to bijeksjoner her også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg se/visualisere vendepunktet i en funksjon? Jeg forstår at vendepunktet har med den andre deriverte å gjøre (f''(x) > 0: hul side opp, f''(x) < 0 hul side ned). MEN, hvis jeg skal kunne finne det bare ved å se på grafen, hvordan gjør jeg det? Når jeg ser på eksempler i boken min og på ndla.no, ser det ut som om vendepunktet ligger omtrent halvveis på en linje som enten går mot topp-punkt eller bunnpunkt.

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig å se. Korrekt at den som regel opptrer midt på "linjen". Det er i det bratteste punktet, og du ser at grafen vender slik at den f.eks. går fra å synke mer og mer til og synke mindre og mindre. Akkurat i det punktet den vender. 

Gjerne spør om du ikke forstår. Er ikke så lett å forklare.

Endret av Myra-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...