Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Løs likningen: -2x+3=1

-2x+3=1

-2x=3-1

-2x=2

-2:-2=2:-2

-x=-1?

Jeg får svaret -1, men svaret er 1. Blir begge minstegnene strøket?

Se det jeg markerte i rødt. 3'ern må bli negativ når du flytter den på andre sida.

I tillegg har du en ny feil når du deler på -2 på begge sider.

-2x / -2 = x, ikke -x.

Du ender da opp med -x = -1 som gir x=1, som er riktig. Hvordan du fikk x=-1 derfra vet jeg ikke.

Anbefaler at du ser videoene om likninger her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-3-formler-likninger

Da burde du bli kvitt de feilene ;)

Hehe, ser det nå! Med andre ord når jeg flytter 3 over blir stykket -2x=-3-1? Da ser jeg det :p

Endret av piccolo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løs likningen: -2x+3=1

-2x+3=1

-2x=3-1

-2x=2

-2:-2=2:-2

-x=-1?

Jeg får svaret -1, men svaret er 1. Blir begge minstegnene strøket?

Se det jeg markerte i rødt. 3'ern må bli negativ når du flytter den på andre sida.

I tillegg har du en ny feil når du deler på -2 på begge sider.

-2x / -2 = x, ikke -x.

Du ender da opp med -x = -1 som gir x=1, som er riktig. Hvordan du fikk x=-1 derfra vet jeg ikke.

Anbefaler at du ser videoene om likninger her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-3-formler-likninger

Da burde du bli kvitt de feilene ;)

Hehe, ser det nå! Med andre ord når jeg flytter 3 over blir stykket -2x=-3-1? Da ser jeg det :p

Nei, det blir -3+1. 1'ern blir ikke flytta så den skal beholde sitt fortegn, som er positivt.

Skrevet (endret)

Noen som vet hvordan jeg skal løse startverdien til:

y' + cos(x) * cos(y) = sin 4x^2, y(0)

Ved hjelp av Eulers metode på matlab?

Endret av nakk
Skrevet (endret)

Du har vel y(0) = *noe*?

Isåfall, når du bruker Eulers metode får du

chart?cht=tx&chl=\frac{y_{n+1}-y_n}{\Delta x} = \sin(4x_n^2) - \cos(x_n)\cos(y_n)

Den kan nå løses som en eksplisitt likn. for neste steg, altså

chart?cht=tx&chl=y_{n+1} = y_n + \Delta x[\sin(4x_n^2) - \cos(x_n)\cos(y_n)].

For startverdien setter du y_n = y_0 = *noe* og x_n = x_0 = 0, så er det bare å løse det for y_n+1 osv., da er du i gang :) Akkurat Matlab er jeg ikke så stiv på, det får noen andre ta.

Endret av Selvin
Skrevet

Du har vel y(0) = *noe*?

Isåfall, når du bruker Eulers metode får du

chart?cht=tx&chl=\frac{y_{n+1}-y_n}{\Delta x} = \sin(4x_n^2) - \cos(x_n)\cos(y_n)

Den kan nå løses som en eksplisitt likn. for neste steg, altså

chart?cht=tx&chl=y_{n+1} = y_n + \Delta x[\sin(4x_n^2) - \cos(x_n)\cos(y_n)].

For startverdien setter du y_n = y_0 = *noe* og x_n = x_0 = 0, så er det bare å løse det for y_n+1 osv., da er du i gang :) Akkurat Matlab er jeg ikke så stiv på, det får noen andre ta.

Takk! Fikk det til nå ;)

Skrevet (endret)

lK63Q54.jpg

Noen som vet hvordan de regner ut dette? Putter jeg inn regnestykket på kalkulator uten Φ foran får jeg et helt annet svar. Må dette taes med på en eller annen måte?

Endret av Misoxeny
Skrevet

lK63Q54.jpg

Noen som vet hvordan de regner ut dette? Putter jeg inn regnestykket på kalkulator uten Φ foran får jeg et helt annet svar. Må dette taes med på en eller annen måte?

du må bruke standard normalfordelingstabell

• Liker 1
Skrevet

Løs likningen: -2/3x +3/2 =-3/2

Hvordan går jeg frem her? Takker om noen kan vise det oversiktlig. Har prøvd alt fra boken. Svaret blir x=9/2.

Skrevet (endret)

Gang hele likningen med 3x. Deretter ganger du hele likn. med 2, da forsvinner brøkene iallfall og du får x opp :)

Da får jeg -2x +9/2= -9/2? Det går vel ikke an å dele hele likn. på -2 eller 2?

Endret av piccolo
Skrevet (endret)

Formel for utregning av volum i ark/kvist/utbygg?

Altså det volumet som blir lagt til huset etter man har bygget på ark/kvist/utbygg.

Edit: Flaut at jeg ikke tenkte på at dette er en tetraeder...

post-223190-0-27415500-1394650540_thumb.png

Endret av sevs
Skrevet

Selvin: trur ikkje x-en er i nemnaren.

Derfor han skal gange med 3x, for å få den bort fra telleren til første brøken der.

Nå skjønner jeg ikke bæret her! Jeg får fortsatt ikke x=9/2.

Skrevet (endret)

Vet du hva, beklager, Torbjørn har helt korrekt, det skal ikke være 2/(3x), men (2/3)x. x-en er altså i telleren :) Da blir det jo litt enklere. Jeg kan vise her

chart?cht=tx&chl=-\frac{2}{3}x + \frac{3}{2} = -\frac{3}{2}

dette er altså likningen vår. Videre nå har vi to valg: vi kan enten prøve å fjerne brøkene, eller vi kan kun finne fellesnevner og fortsatt opperere med brøken. Dette er hipp som happ, gjør det en vil selv. En kan også gå videre uten å finne fellesnevner, det er mulig her siden leddene som ikke inneholder x begge har 2 i telleren, dermed kan disse brøkene trekkes sammen eller summeres osv.

Nå finner vi fellesnevner, vi ser da at 6 må være minste fellesnevner. Det gir at vi får

chart?cht=tx&chl=-\frac{4}{6}x + \frac{9}{6} = -\frac{9}{6}.

Her har jeg kun ganger med 2 oppe og nede på den første brøken, og ganget med 3 oppe og nede på de andre brøkene. Nå ganger vi med alt med 6 for å fjerne brøken og vi får

chart?cht=tx&chl=-4x + 9 = -9.

Denne klarer du kanskje løse videre? :)

Endret av Selvin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...