Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ikke helt klok på denne oppgaven, hvorfor forsvinner begge e-leddene på toppen av brøkstreken og man står igjen med 4000-80p?

post-17606-1268156342,993_thumb.jpg

Skrevet (endret)

Man må jo stryke fra alle ledd på toppen. Hadde vært noe annet om det var gange imellom, men der har du jo faktisk to ledd.

Og leddet under er jo i annen (^2). Vet ikke helt hva det er du ikke ser?

Endret av Matsemann
Skrevet (endret)

Fordi de deler med e-leddet over og under, etter som e-leddet er en felles faktor for leddene i nevneren.

Var virkelig sent ute denne gangen :p

Endret av Raspeball
Skrevet (endret)

Hei. Jeg har følgende oppgave:

Bestem a slik at grenseverdien eksisterer:

lim.....x^3-2x+a

x->2.....x^2-4

A er formodentlig -4 efter hva jeg kan se. Men hvis jeg setter opp (x^3-2x-4):(x^2-4) stokker det seg relativt greit.

Jeg har ikke vært borti dette på en stund, og håper litt assistanse! :)

Endret av HHalling
Skrevet (endret)

Nevneren i brøken blir lik null når x går mot to. Hvis telleren er noe annet enn to, vil brøken gå mot pluss/minus uendelig og grensen ikke eksistere. Så du skal finne a som gjør at telleren er null for x lik to.

Edit: så -4 er riktig..

Hvis du skal polynomdividere etterpå, så faktoriser nevneren og divider med en av faktorene.

Endret av the_last_nick_left
Skrevet (endret)

Det vil altså si:

Faktoriserer x^2-4 = (x-2)(x+2), og sette inn en av disse faktorene i polynomdivisjonen?

(x^3-2x-4) : (x+2) =

Long time no see

Endret av HHalling
Skrevet

Hei. Jeg har følgende oppgave:

Bestem a slik at grenseverdien eksisterer:

lim.....x^3-2x+a

x->2.....x^2-4

A er formodentlig -4 efter hva jeg kan se. Men hvis jeg setter opp (x^3-2x-4):(x^2-4) stokker det seg relativt greit.

Jeg har ikke vært borti dette på en stund, og håper litt assistanse! :)

a=-4 er korrekt, bruk l'hopital eller polynomdivisjon. Grensen blir 5/2, mulig du har lest feil i fasit?

Ihvertfall slik du har skrevet oppgaven.

Skrevet (endret)

Ugg. Flaut spørsmål. Kan en funksjon av flere variable være kontinuerlig i et punkt, selv om den ikke har en grenseverdi der?

F.eks

chart?cht=tx&chl=\lim_{(x,y) \to (1,2)} \frac{2x^2-xy}{4x^2 - y^2} = f(1,2) selv om den ikke har grenseverdi i punktet (1,2)

Intuitivt vil jeg si nei. Men det stemmer jo overens med definisjonen på kontiunitet.

Endret av wingeer
Skrevet (endret)

Stemmer, det.. Fulgte aldri helt med i topologiforelesningene.. Det er da du må gå løs på de lukkede n-ballene? Men uansett er ikke funksjonen definert i (1,2) så den kan ikke være kontinuerlig.

Men du kan da utvide et epsilon-delta-bevis til å gjelde i så mange dimensjoner du gidder?

Endret av the_last_nick_left

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...