Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah. Det er nok jeg som var litt upresis. Burde skrevet ned hele oppgaven.

chart?cht=tx&chl=z=f(x,y)=6x-x^2-y^2 angir høyden. Vi befinner oss i punktet (1,2,1) og skal finne ut hvilken retning grafen minker mest. Det blir jo chart?cht=tx&chl=-|\nabla f(1,2)|. For så å finne ut hvor stor vinkelen er mellom horisontalplanet da.

 

LF sier at vinkelen er lik chart?cht=tx&chl=arctan(-|\nabla f(1,2)|)

 

Edit:

Lurer også litt på hvordan en tar grenseverdien av uttrykk av typen:

n}.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Meiner dei vinkelen tangentplanet har med xy-planet då, kanskje.

 

Prøv å teikn opp ein graf med normalvektor og tangentplan, og sjå på vinklane, so ser du kor det kjem frå. Du kan vel gjerne overføre det til 2D, for å gjere det litt enklare. (Litt usikker på om eg tenkjer rett, men eg trur det skal stemme.)

 

Ein normalvektor er gitt ved chart?cht=tx&chl=\frac{\partial f}{\partial x}\mathbf{i}+\frac{\partial f}{\partial y}\mathbf{j}-\mathbf{k}.

Lenke til kommentar

Ja, det ville være den mest naturlige tolkningen.

Nå blir jeg smått usikker på den geometriske tolkningen av gradientvektoren. Den peker alltid tangent til nivåkurven i punktet, gjør den ikke? Så, gradienten lager på en måte et tangentplan i punktet til grafen, eller?

Om jeg da finner normalvektoren til dette punktet og prikker med normalvektoren til xy-planet vil jeg jo eventuelt få riktig svar. Dog er det jo en annen metode.

 

Jeg tror jeg forstår. Gradienten står alltid vinkelrett på nivåkurven til et punkt. Som betyr at den også er vinkelrett på tangentvektoren i det samme punktet.

Vil det da si at i rommet, vil gradienten være en normalvektor til et tangentplan i et punkt?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Jeg tror du skal finne vinkelen mellom tangentplanet og et plan parallellt med xy-planet i det punktet. Minus lengden av gradienten er stigningstallet i den retningen som grafen minker mest. Da blir vinkelen mellom tangentplanet og det nevnte planet chart?cht=tx&chl=\arctan(-|\nabla f(1,2)|).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Men vil ikke stigningstallet i den retningen som grafen minker mest fungere som en hypotenus i en rettvinklet trekant? Jeg ser fortsatt ikke koblingen med tangens.

Nei, stigningstallet blir forholdet mellom motstående katet og hosliggende katet. Vinkelen finner man da med arctan.

Lenke til kommentar

hernil:

Har du hatt om separable difflikningar?

 

 

wingeer:

Ta som døme paraboloiden f(x,y) = x2 + y2.

 

Gradientvektoren til denne er

chart?cht=tx&chl=\nabla f(x,y) = [2x,\,2y],

men dette vil openbart ikkje vere ein tangentvektor til grafen, ettersom tangentvektoren kun er parallell med xy-planet i origo, og der er gradienten nullvektoren.

 

Eg har ingen god måte å teikne i 3D på, so du får ein figur av eit tverrsnitt i staden:

post-21406-1268672674,2706_thumb.png

 

Her ser du grafen til x2, med ei tangentlinje teikna inn. I tillegg er ein normalvektor, n, teikna inn, og «gradientvektoren», grad. Hadde du sett paraboloiden rett frå sida ville gradientvektoren i det punktet peika slik.

 

Vinkelen du vil finne er chart?cht=tx&chl=\alpha, og du ser at det er den same vinkelen som chart?cht=tx&chl=\beta.

 

Som nemnt indirekte over kan du finne normalvektoren ved chart?cht=tx&chl=\nabla f -\mathbf{k}, og det ser du igjen frå figuren. Frå figuren ser du òg at vinkelen du er ute etter då er gitt som

chart?cht=tx&chl=\alpha = \beta = \arctan\left(\frac{|\nabla f|}{|\mathbf{k}|}\right) = \arctan |\nabla f|

 

Var det bortimot forståeleg?

Lenke til kommentar

Hei. Fikk i dag vite at jeg kom opp i matte prøvemuntlig, med temaet tivoli.

 

Oppg teksten:

 

Du og dine venner skal på tivoli en ettermiddag. Fortell hva dere gjør. Hvordan er tivoliet? Du kan bruke et eksisterende tivoli eller finne på et. Gjennom dette temaet skal du vise så mye som mulig av det du kan innen matematikk. Det er viktig at du viser kompetanse innenfor flere områder i faget.

 

Stikkord:

 

- Geometriske figurer

- Areal/volum

- Reiserute

- Målestokk

- Vei, fart og tid

- Sannsynelighet

- Funksjoner

 

Lurte på om noen hadde noen tips/råd til hvordan jeg kan bruke disse stikkordene til å finne på ting jeg kan regne ut.

 

PS. Har kun i morgen på meg, så hadde satt pris på svar fort som mulig :)

Lenke til kommentar

Nei, stigningstallet blir forholdet mellom motstående katet og hosliggende katet. Vinkelen finner man da med arctan.

 

Aha! Rise over run, så klart.

 

Takk til Torbjørn som fikk det forklart geometrisk og algebraisk på en gang også. Et spørsmål har jeg likevel. Er det jeg som har misforstått eller er ikke gradientvektoren alltid vinkelrett på tangenten i et punkt? Eller er den alltid parallell med, i dette tilfellet, xy-planet?

Lenke til kommentar

wingeer:

For ein funksjon av to variable, z=f(x,y), vil den alltid vere parallell med xy-planet. Det ser du frå korleis den er definert, den har berre x- og y-komponent, ingen z-komponent.

 

Men for ei flate gitt som F(x,y,x)=C, der C er konstant, vil gradienten (då ein vektor med tre komponentar) stå vinkelrett på flata.

Lenke til kommentar

Torbjørn:

Ja, så klart. Der fikk jeg en "åpenbaring". Det var blandingen av R2 og R3 som forvirret meg tenker jeg.

Vanskelig å sitte å forestille seg hvordan disse funksjonene ser ut i rommet også når en sitter og regner på de, hehe.

 

Zarfax, tenk annengradslikning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...