Gå til innhold

Bør det være lovlig å være naken i det offentlige rom?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hva er det svakeste ledder i denne sammenhengen? Har litt småproblemer med å forstå metaforen :p

 

Vi lever og fungerer sammen som en gruppe, og for at alle enkeltindivider i gruppen skal kunne trives godt nok til å være en fullverdig del av gruppen og dermed bidra til slutteffekten, må resten av gruppen jenke sine verdier i tråd med det som er formålet for gruppen.

 

Det finnes andre måter å forsterke kjedet på, og det er å bytte ut de svake leddene, men det antar jeg vi ikke vil

Lenke til kommentar

Vi lever og fungerer sammen som en gruppe, og for at alle enkeltindivider i gruppen skal kunne trives godt nok til å være en fullverdig del av gruppen og dermed bidra til slutteffekten, må resten av gruppen jenke sine verdier i tråd med det som er formålet for gruppen.

 

Hvem er det som bestemmer hvem som er det svakeste leddet? Jeg mener jo personlig at Herr "tåler ikke å se nakne kropper" burde droppe sine verdier til fordel for at noe nytt kan oppstå, et samfunn hvor nakenhet er naturlig igjen. Og ikke noe som forbindes med skam, kun fordi vi skal følge et livssyn fra en ørkenreligion som er 2000 år gammel. Vi har virkelig kommet langt.......

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvem er det som bestemmer hvem som er det svakeste leddet? Jeg mener jo personlig at Herr "tåler ikke å se nakne kropper" burde droppe sine verdier til fordel for at noe nytt kan oppstå, et samfunn hvor nakenhet er naturlig igjen. Og ikke noe som forbindes med skam, kun fordi vi skal følge et livssyn fra en ørkenreligion som er 2000 år gammel. Vi har virkelig kommet langt.......

 

Begår du ikke da den vanligste feilen, som er: på seg selv kjenner man andre (når det egentlig er: på seg selv kjenner man ingen)? Og, selv om du og jeg fint klarer å ha masse nakne kropper rundt oss, uten å føle ubehag av den grunn, så hjelper det jo ikke det spøtt, hvis et annet ukjent antall medborgere fikk spontant nervesammenbrudd av den typen frihets utøvelse, og melder seg ut av samfunnet

 

Hvor har du det fra at mennesket begynte å kle på seg fordi det kom en ørkenreligion - tror du virkelig at det er religionen som har tvunget klær på folk?

Lenke til kommentar

Begår du ikke da den vanligste feilen, som er: på seg selv kjenner man andre (når det egentlig er: på seg selv kjenner man ingen)? Og, selv om du og jeg fint klarer å ha masse nakne kropper rundt oss, uten å føle ubehag av den grunn, så hjelper det jo ikke det spøtt, hvis et annet ukjent antall medborgere fikk spontant nervesammenbrudd av den typen frihets utøvelse, og melder seg ut av samfunnet

 

Jeg kan jo bare snu det på hodet hvor de som ønsker å være nakene er de svake som må gå til spesefikke områder for å gjøre det de vil slik at de blir segregert fra resten av befolkningen? Høres det kjent ut?

 

Jeg kommer aldri til å støtte noe jeg anser som en sinnsforvirrelse, altså nervesammenbrudd grunnet nakenhet. Jeg mener vi bør prøve å bekjempe slikt, og mer nakenhet er en vei å gå.

 

 

Hvor har du det fra at mennesket begynte å kle på seg fordi det kom en ørkenreligion - tror du virkelig at det er religionen som har tvunget klær på folk?

 

Jeg snakker om vårt syn på nakenhet. Hvis du tror at kristendommen spiller en liten rolle i vårt samfunn så er du mye dummere enn jeg trodde.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Forklar gjerne hvordan det er mulig.

 

Hvis du føler deg forulempet (uavhengig av fakta/fornuft og personlig preferanser el) og du blir forulempet gjentatte ganger daglig, så kan det bryte ned psyken din, og du kan dermed bli sjuk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kan jo bare snu det på hodet hvor de som ønsker å være nakene er de svake som må gå til spesefikke områder for å gjøre det de vil slik at de blir segregert fra resten av befolkningen? Høres det kjent ut?

 

Jeg kommer aldri til å støtte noe jeg anser som en sinnsforvirrelse, altså nervesammenbrudd grunnet nakenhet. Jeg mener vi bør prøve å bekjempe slikt, og mer nakenhet er en vei å gå.

 

 

 

 

Jeg snakker om vårt syn på nakenhet. Hvis du tror at kristendommen spiller en liten rolle i vårt samfunn så er du mye dummere enn jeg trodde.

 

Nå skjærer du langt ut i grøfta, og den der var ikke "fortjent", men du slapp vel opp for brukbare ord og tanker, så det er greit - jeg tilgir deg tøvet ditt

 

Og for å snakke litt om det andre tøvet ditt, så nytter det lite å presse den nakne ræva di på folk - det er ikke veien å gå

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det dermed også greit å ha sex offentlig? Isåfall, er det ingen grenser så lenge det eneste man gjør er å støte andre?

 

Det skal nesten ingenting til for å støte noen - still deg opp midt på Karl Johan og rop: Gud elsker deg - kom hit og motta din frelse i Guds navn osv

 

Så har vi det gående ... noen fyrop, noen klappsalver, og noen som bryr seg midt opp på ryggen

 

Og det fine med reaksjonene er at alles reaksjon er er like riktige for dem, og alles ve og vel må tas hensyn til

 

Kom over en liten oppdatering av forventet nakenhetsregime ...

acid_picdump_07.jpg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Nå skjærer du langt ut i grøfta, og den der var ikke "fortjent", men du slapp vel opp for brukbare ord og tanker, så det er greit - jeg tilgir deg tøvet ditt

 

Og for å snakke litt om det andre tøvet ditt, så nytter det lite å presse den nakne ræva di på folk - det er ikke veien å gå

 

Jeg beklager, jeg var i en annen opphetet diskusjon og lot nok det går utover denne. Jeg mente å skrive lite informert. Fordi jeg anser deg som en informert person utifra annet du har skrevet. Men å si at kristendommen ikke har hatt og har en innvirkning på vårt syn på seksualitet og nakenhet er bare veldig ignorant. Det vitner om at man ikke forstår historie og hva hvilken makt kirken har og har hatt i denne verden.

 

Jeg tilgir også hovmodet som kommer fram i ditt innlegg, jeg vet at ingen av oss er ute etter å ha egokonkurranse så jeg prøver på nytt:

 

Er ikke snakk om å presse noe på noen her. Men faktumet er jo at enten segregerer man nudister fra hele befolkningen eller så segregerer man folk som får nervesammenbrudd av nakenhet. At vi har valgt de som får nervøse sammenbrudd som de som skal bli innkludert er for meg et mysterium, ettersom jeg er 99% overbevist om at problemene deres egentlig ikke er knyttet til nakenhet i seg selv, men heller sinnsforvirrelse, stress, skam og traumatiske opplevelser som manifesterer seg i dette. Sånne mennesker trenger hjelp for de har det ikke godt uansett. Gi dem meditasjon, gi dem rusmidler, gi dem alt dem vil ha. Men ikke la de berøve andre sin frihet av den grunn.

 

Jeg var forsåvidt ikke klar over at det finnes mennesker som nervesammenbrudd av nakenhet. Så der har du min ignoranse ;)

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du føler deg forulempet (uavhengig av fakta/fornuft og personlig preferanser el) og du blir forulempet gjentatte ganger daglig, så kan det bryte ned psyken din, og du kan dermed bli sjuk.

 

Definisjonen av nervesammenbrudd kjenner jeg. Men at nakenhet utløser nervesammenbrudd skal du få prøve å overbevise meg om. Du må gjerne finne eksempler fra Budapest eller Barcelona, fra nudiststrender eller andre steder der nakenhet er lovlig. Hvis du risikerer nervesammenbrudd av noe så uskyldig som nakenhet, så er du unormalt følsom for uvante syn. Da er det titteren og ikke den nakne som har ansvaret for å se en annen vei. Men den titteren vil antakelig ha rukket å havne på psykiatrisk avdeling på grunn av en Dagbladet-forside først.

 

Er det dermed også greit å ha sex offentlig? Isåfall, er det ingen grenser så lenge det eneste man gjør er å støte andre?

 

Jeg skal ikke si sikkert at samtykkende sex mellom to voksne for eksempel ikke kan sette negative psykiske spor hos barn, men enn så lenge det ikke finnes noen ulemper annet enn at folk føler seg ukomfortable, så vil ikke jeg forby dem det.

Lenke til kommentar

Hvis du føler deg forulempet (uavhengig av fakta/fornuft og personlig preferanser el) og du blir forulempet gjentatte ganger daglig, så kan det bryte ned psyken din, og du kan dermed bli sjuk.

 

Hmmm, som kjent er der mange som blir psykisk syk, kanskje man burde sjekke med de gale for å finne ut hva man bør forby slik at de ikke vil bli syke? Eventuelt kan man fortsette å velge dem inn på Stortinget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vi kan jo forsøke å splitte debatten litt opp.

 

01 -Det hentydes ofte til utseende når slike diskusjoner dukker opp. Det er jo diskriminerende om man kun skal tillate sexy damer å gå nakne rundt, selv om mange hadde foretrukket det. Åpner man opp for nakenhet i det offentlige, kan man ikke skille mellom utseende.

 

02 -Man må forutsette at folk som velger å gå nakne offentlig, holder en høy hygienisk standard. Naken menstruerende kvinne som presser seg frem i tett befolkede tog og slenger seg ned på seter er vel ikke ønskelig, heller ikke folk som kommer med dopapir ut rompa. Nakenhet må derfor henge sammen med renslighet.

 

03 -Jeg har personlig ikke noe problem om folk hadde valgt å gå nakne rundt, uansett utseende og farge, og tror på mange måter det kunne utviklet seg til et mer harmonisk samfunn med mer peace and love om det ble vanlig.

 

04 -En slik utvikling ville ført til en gullalder for tabloidavisene som kunne knipset ivei og laget tabloide overskrifter. I kjølvannet ville man også laget nettsider med best of av det man finner av nakne personer. De 10 lengste kukene, de 10 største puppene, de de mest sexy osv.

 

05 -Man må godta sexuell opphisselse som en konsekvens av en slik utvikling.

 

06 -Jobb og samfunn må redifeneres på mange områder. Når kvinner i hijab skal jobbe sammen med splitter nakne menn, når kollegaer skal jobbe nakne sammen uten å utøve sexpress, når ansatte skal forfremmes uten tanke på utseende, når man sprengkåt setter seg ved siden av en jente på toget elelr bussen osv.

 

07 -Det er også en side rundt alder her. Nakne barn sammen med nakne voksne osv er tabubelagt, og grenser må brytes på mange plan.

 

08 -Det er jobber som vil bli utsatte, hvem gidder se på strippere osv når man er omgitt av nakne mennesker?

 

09 -Det er jobbrelaterte sider. Kan man f.eks kreve fri om det er for kaldt å gå naken på og til jobb, og er det diskiminerende å be noen kle på seg slik man diskiminerer rundt hijab?

 

10 -Er samfunnet klar for en slik utvikling?

 

11 -Utvikles samfunnet fremover eller bakover med en slik utvikling?

 

12 -Kan man argumentere med at det er uhygienisk med en slik utvikling?

 

13 -Kan man lande på en clothing optional løsning?

 

14 -Er det akseptert at kun noen er nakne, og ikke alle?

 

15 -Kan man sette en aldersgrense på nakenheten, dvs fra når det er lovlig?

 

16 -Er det større sannsynlighet for utroskap om alle går nakne?

 

17 -Kan grensene for voldtekt viskes mer ut da kvinnen frister menn mer?

 

18 -Er det yrker og situasjoner hvor man absolutt IKKE kan være naken?

 

19 -Vil "legningstrusselen" dukke mer opp igjen, dvs vil menn føle seg mer truet av homofile osv?

 

20 -Er mer nakenhet = mer sex, og er det nødvendigvis negativt?

 

21- Er det greit med offentlig sex også?

 

22 -Ville samfunnet kollapset om alle endte opp i en gigantisk orgie til slutt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg var forsåvidt ikke klar over at det finnes mennesker som nervesammenbrudd av nakenhet. Så der har du min ignoranse ;)

 

Du vet meget godt at det var følelsen av å bli forulempet, som er poenget - og siden vi har forskjellige individuelle verdisystemer, trigges vi ulikt, og reaksjonen er det eneste som er felles.

 

Men siden vi har vært en snartur innom religion, så må jeg si at jeg får en sterk fornemmelse av samme intensitet bak kravet om nakenhet, hos noen av dere, og det heller i retningen av innbittheten som enkelte av de mer farverike religiøse sektene har - dere er kanskje litt ekstremistiske i iveren etter fullkommen frihet :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hmmm, som kjent er der mange som blir psykisk syk, kanskje man burde sjekke med de gale for å finne ut hva man bør forby slik at de ikke vil bli syke? Eventuelt kan man fortsette å velge dem inn på Stortinget.

 

Ja, det er sant - du blir jo litt syk av det mor stat, mener jeg å ha hørt dine beklagelser om, en eller to ganger ... Du har jo til og med rømt

;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Definisjonen av nervesammenbrudd kjenner jeg. Men at nakenhet utløser nervesammenbrudd skal du få prøve å overbevise meg om.

 

La oss nå si at du har ærlighet som en særlig sterk verdi, så er du tvunget til å forholde deg til folk, som ikke ser på den verdien like sterkt, eller utøver den på samme måten som deg. Hvis du hele tiden blir "trampet på" angående ærlighet, og la oss føye til at de som tramper, vet meget godt om at du har ordet ærlighet som "akilleshæl", så lurer jeg på at du vil føle deg uvel etter en liten stund

 

Og atr det er et faktum at mange ser på nakenhet som nærmest et tabu, er realiteter som man ikke kan prate seg bort fra, uten videre - de blir altså uvel av for mye nakenhet

Lenke til kommentar

Jeg forstår prinsippet om at det ikke holder att det plager andre, men jeg ser ikke hvordan man skal ta den tanken helt ut i praksis.

 

Sex offentlig skader ikke andre utover at det er ubehagelig og ekkelt for andre.

Om du, slik enkelte mennesker gjør, står og nistirrer på folk mens du onanerer gjør du ikke skade utover at det plager andre. Om du setter deg utenfor den konkurrerende kafeen hver dag og bæsjer i en pose så vil kanskje ikke folk spise der, men det er jo først og fremst fordi de er snerpete og lar seg plage av andres frihet.

 

Eksemplene er uendelig mange. Jeg ønsker minst mulig begrensninger av friheter, men jeg mener også at man må se på problemstillingen med en viss nyanse. Å avfeie all motstand mot offentlig nakenhet med at "det får være de som lar seg plage sitt problem" fører med seg at alt jeg listet over, og en rekke andre ting, burde være like lovlig om man skal beholde ett minimum av konsekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, folk flest har en syk trang til å skade og bestemme over andre. Hva så om det ikke er noen som vil gå nakne i Norge? Prinsippet er at vi har forbudt det, og at det er helt på trynet. Du forbyr andres handlinger som i utgangspunktet er helt naturlig og ikke det spor farlig. Når vi ikke tåler å se en naken menneskekropp, så har vi mistet våre relasjoner til det som er mennesket. Jeg er usikker på om noen av dere i det heletatt kan kalles mennesker. Misfostre i beste fall.

for min del. Tillat det meste. Fri hasj, heroinrøykin og nakenhet. Men tanken på nakne sinnsyke folk synes jeg ikke særlig om. Men for all del, tenk på at hovedgrunnen for at det er sånn er fordi vi fra tidenes morgen selv ikke har villet gå helt naken. Så det er VI som vil ha det sånn. For all del løp naken rundt og bli buret inne. Jeg ler av sånne dumheter.
Lenke til kommentar

Du vet meget godt at det var følelsen av å bli forulempet, som er poenget - og siden vi har forskjellige individuelle verdisystemer, trigges vi ulikt, og reaksjonen er det eneste som er felles.

 

Men siden vi har vært en snartur innom religion, så må jeg si at jeg får en sterk fornemmelse av samme intensitet bak kravet om nakenhet, hos noen av dere, og det heller i retningen av innbittheten som enkelte av de mer farverike religiøse sektene har - dere er kanskje litt ekstremistiske i iveren etter fullkommen frihet :ph34r:

 

Ja, jeg prøvde å være litt morsom. Som plaster på såret for det stygge jeg sa ;)

 

Ja, vi har forskjellige verdisystemer. Men jeg skjønner ikke hvorfor verdisystemet til en person skal begrense en annens lovmessige frihet. Altså, jeg ser gjerne at de som ønsker å være nakne viser hensyn og kanskje tenker seg om en gang eller to, men det å forby en ting er noe helt annet. Det å forby noe sender signaler, forbudet er med på å bygge opp under tabuet. Derfor må dette rives vekk, tabu er noe vi bør få bort fra samfunnet etter min mening.

 

Det er ikke noe krav om nakenhet, hvis du tror det så har du misforstått mye av det jeg har skrevet. Hvordan kan du dra det til det negative at man ønsker frihet? Du ser helst at folk kontrollerer oppførselen din? Du føler at du trenger noen som passer på deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...